Zadrugarstvo i poslovno povezivanje u agrobiznisu (26531)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Na globalnoj razini zadruge su prepoznate kao poslovni modeli koji temeljeni na zajedničkom radu, demokratskom i neposrednom načinu upravljanja, stvaraju veću gospodarsku, socijalnu i ekološku održivost. Kroz predavanja studenti se upoznaju s 'filozofijom', načelima i osobitostima zadružnog organiziranja, zadružnom legislativom, s principima zadružnog menadžmenta i prednostima zadružnog marketinga. Posebna tematska cjelina obuhvaća upoznavanje studenata s drugim oblicima poslove suradnje u poljoprivredi i agrobiznisu. Seminarska nastava omogućuje studentima da samostalno obrade i prodube određeni problem iz zadrugarstva temeljem literaturnih izvora ili empirijski istraže određeni problem na primjeru konkretne zadruge.
Tematske cjeline predmeta obuhvaćaju: Pojam i povijest zadružnog organiziranja u nas i u svijetu. Zadružne škole i filozofija zadružnog organiziranja. Kooperacija i individualizam-interpretacija sheme po Gaston Lanneaua; evolucija socio-ekonomske suradnje (kooperacije): (a) na razini pojedinca, (b) na razini (obiteljskog) gospodarstava; pojam clastera i uloga zadruge u lokalnom gospodarskom razvoju. Zadružno organiziranje i poslovno okrupnjavanje gospodarske strukture. Zadruga kao specifični organizacijski oblik i načela poslovanja; poslovne i menadžerske distinkcije, zadružni menadžment i zadružni marketing; zadružno zakonodavstvo. Globalne socioekonomske nužnosti suradnje u agrobiznisu i oblici poslovne suradnje. Strateški savezi u agrobiznisu: pojam, način i vrste strateških saveza; mjesto zadruge u strateškim savezima.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Agrarna ekonomika (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 18
Seminar: 12
Izvođač predavanja
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Kolegij osposobljava studente za razumijevanje organizacijskih posebitosti zadružnog modela poduzetništva te drugih poslovnih oblika povezivanja u agrobiznisu. Studenti se upoznaju s osnovnim principima zadružnog marketinga i zadružnog menadžmenta te se osposobljavaju za kritičku analizu poslovnih i marketinških planova zadružne proizvodnje.
Oblici nastave
- Predavanja
- Seminari
studenti samostalno pišu seminarske radove na odabrane teme povezane s predavanjima te ih izlažu pred nastavnicima i ostalim studentima nakon čega slijedi rasprava i donošenje zaključaka.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Opisati i objasniti specifičnosti zadružnog poduzetništva u odnosu na druge poslovne oblike | Prvi test znanja, završni ispit |
Opisati zadružna načela i vrijednosti te objasniti dualnost (dualnu prirodu) zadruge u stvaranju ekonomskih i socijalnih vrijednosti za društvo i državu | Prvi i drugi test znanja, završni ispit |
Prepoznati ključne čimbenike u osnivanju i poslovanju zadruge te objasniti njihov utjecaj na poslovne rezultate zadruge | Seminarska nastava (pisani oblik i usmena prezentacija) |
Opisati i objasniti menadžmentski plan razvoja poslovanja zadruge | Drugi test znanja, završni ispit |
Prepoznati i opisati ključne elemente u stvaranju marketinškog plana zadružne proizvodnje | Vježbe, seminarski rad |
Prepoznati i opisati oblike poslovnog povezivanja u poljoprivredi i agrobiznisu | Drugi test znanja, završni ispit, seminarska nastava (pisani oblik i usmena prezentacija |
Prezentirati seminarsku temu, vrednovati i argumentirati zaključke | Seminarska nastava (pisani oblik i usmena prezentacija |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, organizacija seminarske nastave, održavanje konzultacija i pomoć pri izradi seminarskih radova; održavanje pismenih/usmenih ispita.
Obveze studenta
Pohađanje nastave, izrada i javna obrana seminarskog rada, polaganje kolokvija (međuispita) i/ili usmenog ispita. Studenti samostalno pišu seminarske radove i provode jednostavna istraživanja na odabrane teme povezane s predavanjima te ih izlažu pred nastavnicima i ostalim studentima nakon čega slijedi rasprava i donošenje zaključaka
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Prisutnost na nastavi | 10% | |||||
Seminarski rad | 30% |
<60% 60- 70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
12 | 33 | 1,1 |
Završni ispit | 60% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
18 | 57 | 1,9 |
1. Međuispit: Pismeni | (30%) |
/ 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
|||
2. Međuispit: Pismeni | (30%) |
/ 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
|||
UKUPNO | 100% | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
2. test znanja | Mogućnost polaganja druge programske cjeline nastavnog gradiva ( Financijski menadžment i marketing u zadrugarstvu). Međuispit se izvodi u trajanju 60 min. Uvjet za pristup je pozitivno položen 1. test znanja | 15. tjedan | Nije moguća |
Završni pismeni/usmeni ispit | Nakon održane nastave, predaje i prezentacije seminarskog rada student pristupa završnom pismenom i/ili usmenom ispitu ako nije položio oba testa znanja. Završni ispit obuhvaća kompletno gradivo obrađeno na predavanjima i predviđenom literaturom. | Nakon održane nastave | Tijekom redovitih ispitnih rokova |
Pohađanje predavanja | Bilježe se dolasci i aktivnost studenata na nastavi (predavanja +sem. ) | Tijekom semestra | Nije moguća |
Tjedni plan nastave
- P- Uvod u modul. Teorijski okvir zadrugarstva: Grupa i organizacijsko zajedništvo. Kooperacija i individualizam-interpretacija sheme po Gaston Lanneaua. Evolucija socio-ekonomske suradnje. S- Organizacija seminarske nastave, struktura seminara i odabir tema.
- P - Povijesna izvorišta zadrugarstva. Što je zadruga, zadružne vrijednosti i načela. Filozofija poljoprivrednog zadrugarstva.
- P - Povijesni pregled zadrugarstva u Hrvatskoj. Uloga zadruga u lokalnom i regionalnom razvoju. Aktualno stanje zadrugarstva u nas i u svijetu. Budućnost globalnog zadružnog sektora.
- P- Zadružno zakonodavstvo i institucijska potpora. Zadružna legislativa u Hrvatskoj i EU.
- P-Organizacijski oblici i poslovno povezivanje u poljoprivredi/agrobiznisu
- P - Zadružni menadžment. Razlike između zadružnog i korporativnog menadžmenta.
- P – Financijski menadžment u zadrugarstvu.
- P – Što je zadružni marketing. Prednosti zadružnog marketinga.
- P – Marketinški plan razvoja zadružne proizvodnje.
- S - Prvi parcijalni ispit, prezentacije seminarskih radova i rasprava
- S - Prezentacije seminarskih radova, rasprava.
- S - Prezentacije seminarskih radova, rasprava.
- S - Prezentacije seminarskih radova, rasprava.
- S - Drugi parcijalni ispit, prezentacije seminarskih radova i rasprava
- S - Prezentacije seminarskih radova, rasprava. Predrok.
Obvezna literatura
- Babić, Z., Račić, D. (2009). Zadrugarstvo i socijalna ekonomija u Hrvatskoj, Hrvatski savez zadruga, Zagreb, dostupno: http://www.zadruge.hr/~hrzadrug/images/stories/ZadrugarstvoSocEkonom.pdf
- Brown R. (2006). Grupni procesi : Dinamika unutar i između grupa, Naklada Slap
- Kovačić, D. (2005). Izravna prodaja seljačkih proizvoda, Agrarno Savjetovanje, Zagreb (str. 32-68 dio o marketingu)
- Nedanov, A.; Franić, R.; Gugić, J. (2012). Analiza zadružnog zakonodavstva Republike Hrvatske, 47th Hrvatski & 7th Međunarodni simpozij agronoma, Opatija 2012
- Nedanov,A., Žutinić, Đ., Mihić .(2015). Revizija u zadrugarstvu i zadružnom poduzetništvu, 50th Hrvatski & 10th Međunarodni simpozij agronoma, Opatija 2015.
- Nedanov, Žutinić, Đ, Kuš. (2014). Uloga zadruga u promicanju socijalne ekonomije i socijalno odgovornog poduzetništva, // Zbornik radova 49. hrvatskog & 9. međunarodnog simpozija agronoma u Dubrovniku.
- Njavro, M. (2013.): Zadružni menadžment, interna skripta
- Mataga, Ž. (2009). Etičke vrijednosti i gospodarski značaj zadrugarstva - Hrvatsko zadrugarstvo na povijesnim razmeđima, M.A.K. Golden d.o.o., Zagreb,
- Mataga, Ž. (2005). Zadružni priručnik Zagreb : Hrvatski savez zadruga, Zagreb.
- Tipurić, D.; Markulin, G. (2000. Strateški savezi – suradnjom do konkurentskih prednosti, Sinergija, Zagreb, 2000
- Sociologija sela, 2005., br 167 (1), IDIS Zagreb, (članci: Defilipis; Tratnik i sur.)
- Weihrich, H., Koontz, H. (1994). Menadžment (10. Izdanje), MATE, Zagreb
Preporučena literatura
- Douglas W. A., Dean L. (2004). The Nature of the Farm (Contracts, Risk, and Organization in Agriculture) The MIT Press, New Ed edition
- Merrett, C. D.; Walzer, N. (2004). Cooperatives and Local development, Theory and Applications for the 21 st Century, 2004.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- AgEd 353-Cooperative Business Principles and Practices - Montana State University (MSU), College of Agriculture, Agricultural Education, , Montana, S.A.D.
- Zadrugarstvo - Sveučilište Josip Jurja Strossmayera Poljoprivredni fakultet u Osijeku, Zavod za agroekonomiku, Hrvatska.