Značaj ishrane bilja u krajobraznoj arhitekturi (86040)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Ishrana bilja u krajobraznoj arhitekturi ima za cilj osigurati dovoljno znanja o tlu i biljci te osobito njihovoj interakciji, kako ne bi došlo do neželjenih problema i naknadnih sanacija u krajobrazu. Nedovoljno poznavanje potreba pojedinih ukrasnih biljnih vrsta prema biogenim elementima, zahtjevima prema reakciji tla (acidofilne, alkalofilne i neutrofilne vrste) te manjoj ili većoj tolerantnosti na povećane količine vapna, soli ili toksičnih elemenata, izaziva značajne poremećaje u rastu i izgledu biljaka. To se, nažalost, manifestira različitim klorozama i deformacijama na biljkama te apsolutno kvari vizualni dojam prostora, a kurativne intervencije male su efikasnosti. Zbog svega navedenog studente će se upoznati sa značajem ishrane bilja u krajobraznoj arhitekturi te njezinim ciljem i smjernicama. To će u prvom redu uključiti adekvatna znanja o potrebama biljaka prema reakciji tla i pojedinim biogenim elementima, čimbenike koji utječu na dostupnost pojedinih elemenata, različite reakcije biljnih vrsta na toksične elemente, ali i upotrebu organskih i mineralnih gnojiva i/ili poboljšivača, kad je korekcija tla neophodna, a uspjeh projekta upitan. Terenskim i laboratorijskim radom obuhvatit će se obilazak važnih lokacija krajobraza, komentiranje stanja na terenu, kao i uzorkovanje tla i biljnog materijala, kemijska analiza uzorka te tumačenje dobivenih rezultata za potrebe krajobraznih projekata, odnosno troškovnika te elaborata sanacija. Seminarskim radom studenti će pojedinačno na svom primjeru obraditi navedenu problematiku i preporučiti svoje rješenje.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 44
Laboratorijske vježbe: 10
Seminar: 6
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Mirjana Herak Ćustić
- izv. prof. dr. sc. Marko Petek
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
- izv. prof. dr. sc. Marko Petek
- prof. dr. sc. Mirjana Herak Ćustić
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Prikupiti osnovna znanja o ishrani bilja u krajobraznoj arhitekturi za nastavak obrazovanja kroz diplomski, doktorski i/ili specijalistički studij.
Razviti vještine za timski rad na projektiranju i planiranju, izgradnji i održavanju te sanaciji u krajobraznoj arhitekturi.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se osnovne kemijske analize tla za potrebe pisanja preporuke za gnojidbu hortikulturnog bilja. Laboratorijske vježbe provode se u skupinama od po 10 studenata. - Seminari
Seminarski rad je samostalan rad grupe studenata gdje studenti timski razrađuju problematiku vezanu za ishranu bilja i predlažu praktična rješenja.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati važnost ishrane bilja te njezine specifičnosti u krajobraznoj arhitekturi: u projektiranju, izgradnji, održavanju i njezi te sanaciji. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Navesti i objasniti osnovne čimbenike koji utječu na usvajanje hraniva. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Prepoznati važnost reakcije tla pri odabiru bilja za pojedine projekte (acidofilne, alkalofilne i neutrofilne). | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Klasificirati biogene elemente te objasniti njihove fiziološke uloge u biljci i/ili toksično djelovanje. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Opisati hraniva/elemente i interakcije među njima. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Izdvojiti problematiku ishrane bilja u raznim segmentima planiranja krajobraza. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Identificirati vizualne simptome nedostatka i/ili viška biogenih elemenata na hortikulturnim biljkama i razlikovati ih od biljnih bolesti. | Sudjelovanje u vježbama, terenska nastava, parcijalni ispit, završni ispit. |
Analizirati tlo i biljku te komentirati rezultate. | Sudjelovanje u vježbama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Nabrojiti vrste gnojiva, opisati njihove karakteristike te prepoznati važnost njihove upotrebe. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Planirati gnojidbu temeljenu na analizi tla i biljnog materijala prema potrebama pojedinih hortikulturnih biljaka te vizualnog dojma na terenu. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Način rada
Obveze nastavnika
Poučavati studente i prezentirati na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj predmeta za koje mora imati kompetencije. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve i ostvarili očekivane ishode učenja. Ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja postavljene u našem sustavu ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5)), i kompatibilne s ECTS sustavom, a koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja pisanog ocjenjivanja.
Obveze studenta
Redovito pohađati nastavu. U nastavi aktivno sudjelovati u raspravi, postavljati i odgovarati na pitanja na predavanjima i seminarima. Samostalno rješavati radne zadatke iz teorijskih i praktičnih problema. Seminarske radove pripremati grupno, prezentirati te aktivno sudjelovati u raspravi.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 54 | 54 | 2 | ||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 35% |
< 60% 60 - 70 % 71 - 80 % 81 -90 % 91 -100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 48 | 1,5 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 35% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 48 | 1,5 |
Seminar (S) | 20% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 30 | 1 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 54 | 54 | 2 | ||
Seminar (S) | 20% |
<60% 60-70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 30 | 1 |
Završni ispit (pisani dio) (ZI) | 70% |
<60% 60-70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 96 | 3 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. | ||
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. |
Tjedni plan nastave
- Uvod i ciljevi ishrane bilja u krajobraznoj arhitekturi
- Reakcija tla i njezin značaj za odabir ukrasnih vrsta pri projektiranju
- Biogeni elementi, afiniteti biljaka za makroelementima (N, P, K)
- Biogeni elementi, afiniteti biljaka za makroelementima (Ca, Mg, S)
- Biogeni mikroelementi (Fe, Mn, Zn)
- Biogeni mikroelementi (B, Mo, Cl)
- Ograničavajući čimbenici za rast (zaslanjenje, teški metali)
- Plodnost tla i čimbenici koji na nju utječu
- Gnojiva, podjela i primjena
- Uloga ishrane bilja pri izradi projekata, troškovnika, korekcije tla i/ili sanaciji (odabir biljnih vrsta za posebne namjene) + 1. vježba – odabir problematičnih lokacija i uzorkovanje
- Problemi urbanih tala, povijesnih perivoja, površina uz prometnice, sportskih terena (nogomet, golf) + 2. vježba – priprema uzoraka u laboratoriju te određivanje pH i soli u tlu/supstratu
- 3. vježba – određivanje P i K u tlu/supstratu
- Seminar – Primjena rezultata kemijskih analiza tla pri izgradnji parkova i ostalih zelenih površina + 4. vježba – priprema uzoraka biljnog materijala i određivanje ukupnog N u biljci
- Seminar – Primjena rezultata kemijskih analiza tla i biljnog materijala pri sanaciji radova na ukrasnim površinama + 5. Vježba – analiza dobivenih podataka, obrada i komentiranje dobivenih rezultata
- Prezentacija seminara
Obvezna literatura
- Herak Ćustić, M. (2002): Značaj ishrane bilja u krajobraznoj arhitekturi, interna skripta, Zagreb.
- Ćustić, M. (1998): Kemijska sredstva u poljoprivredi, Pravilna i sigurna primjena gnojiva 3/6, Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva RH, Zagreb.
- Herak Ćustić, M. (2004) «Preporuke za gnojidbu ukrasnog bilja» Savjetovanje HAD, Njega gradskog prostora-vještina uređenja cvjetnjaka Zadar, 2003. «Gojidba travnjaka», Savjetovanje HAD, Podizanje i uzgoj ukrasnih travnjaka Poreč, 2004. Interni materijali sa simpozija i skupova.»
- Vukadinović, V., Lončarić, Z. (1998): Ishrana bilja, Poljoprivredni fakultet, Osijek.
- Craul, Phillip J. (1992):Urban Soil in Landscape Design, Jon Wiley and Sons, INC, New York.
Preporučena literatura
- Brickell, C. (2003): A-Z Encyclopedia of Garden Plants, The Royal Horticultural Society, Dorling Kindersley Limited, London.
- Kelly, J. (2004): The Gardener's Guide to Trees & Shrubs, A David & Charles Book, Devon
- Hartmann, H.T., Kofranek, A.M., Rubatzky, V.E., Flocker, W.J. (1998): Plant Science, Growth, Development and Utilization of Cultivated Plants, Prentice-Hall International, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
- Mengel, K., Kirkby, E.A., Kosegarten, H., Appel, T. (2001): Principles of Plant Nutrition, 5th edition, Boston.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Soils & Fertilizers for Master Gardeners: Urban Soils and their Management Issues, University of Florida
- Urban and Suburban Ecology, Harvard University