Temelji uzgoja bilja (157027)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Agrosfera kao “ekološki okvir” uzgoja bilja, i agroekosustav kao temeljna ekološka jedinica u poljoprivredi. Agroekološki čimbenici i kulturni krajobrazi poljoprivrednih regija Hrvatske kao nacionalno blago kojim upravlja agronom. Značaj promišljenog i odgovornog pristupa svakom zahvatu u uzgoju bilja. Uzgoj bilja - jednogodišnjih usjeva i trajnih nasada kao okosnica održivog razvitka i suvremenog koncepta polivalentnog korištenja prostora. Zahvati u uzgoju bilja: obrada tla, gnojidba na otvorenom i u zatvorenim prostorima, sjetva, njega usjeva i nasada, preventivno suzbijanje korova, žetva i berba, posliježetveni postupci. Agromelioracijski zahvati. Kako zahvate koji zadire u okoliš učiniti održivim, odnosno gospodarski, socijalno i etički prihvatljivim? Suvremeni sustavi gospodarenja, razlozi reafirmacije ekstenzivnih sustava gospodarenja (low intensity farming systems) i korjenitih promjena pred kojima se nalazi svjetska i europska poljoprivreda. Plodored, plodoredna vrijednost i snošljivost pojedinih usjeva. Obilježja intenzivne, održive i ekološke poljoprivrede, njihov utjecaj na kulturne krajobraze, ruralni - regionalni razvitak i mjere zajedničke poljoprivredne politike zemalja EU.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Prijediplomski studij / Ekološka poljoprivreda (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 40
Auditorne vježbe: 11
Seminar: 9
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
- izv. prof. dr. sc. Darija Bilandžija
- izv. prof. dr. sc. Igor Bogunović
- Ivan Dugan, mag. ing. agr.
Izvođač seminara
- izv. prof. dr. sc. Igor Bogunović
- izv. prof. dr. sc. Darija Bilandžija
- Ivan Dugan, mag. ing. agr.
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za razumijevanje prirodnih okolišnih čimbenika rasta i razvoja biljke, odnosno "ekološki okvir" u kojemu se odvija uzgoj u poljoprivrednoj životnoj zajednici.
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja osnovnih
biljno uzgojnih zahvata, obrade tla i gnojidbe te kalcifikacije i sjetve. Također usvajaju znanja suvremenih sustava uzgoja bilja.
Oblici nastave
- Auditorne vježbe
U sklopu auditornih vježbi, detaljno se objašnjavaju pojedini praktični aspekti gradiva s predavanja, prikazuju se filmovi s praktičnim sadržajem, određivanje pedoloških, gnojidbenih i kalcifikacijskih izračuna. - Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvodi se dvije vježbe određivanja fizikalnih i kemijskih čimbenika tla. Laboratorijske vježbe se provode u skupinama (šest skupina od 20 do 30 studenata). - Terenske vježbe
Dijagnosticiranje tla i dinamometriranje tla, dijagnoza stanja tla pomoću lopate, sonde i kopanjem profila, problematika vezena uz obradu tla. - Seminari
Vezan za detaljnije razrađivanja problematike agrotehničkog kompleksa, zaštite tla i degradacijskih procesa u tlu – skupine (3 studenta) samostalno izrađuju i prezentiraju predavanje naslovnog seminara.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Iskazati povezanost temeljnih agrikulturalnih znanja (tlo, biljka, životinja) sa specifičnim zahtjevima u poljoprivredi. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Prepoznati važnost primjene pojedine obrade u provođenju održive poljoprivredne proizvodnje. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Isplanirati slijed pojedinih aktivnosti u biljnoj proizvodnji. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Objasniti i primijeniti osnovne zakonitosti (obrada, gnojidba, gospodarenje humusom i biljnim ostacima) za provođenje dobre poljoprivredne prakse. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Opisati i izračunati osnovne hidropedološke računske probleme, izračunavanje zaliha fiziološki aktivne vode. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Izračunati temperaturne pragove, potencijalnu i stvarnu evapotranspiraciju te izraditi klimadijagram prema walteru. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Izračunati pojedinačna i grupirati kompleksna mineralna gnojiva u poljoprivredi za određivanje potrebne dozacije u poljoprivrednoj proizvodnji. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Izraditi plodored i odrediti potrebe za kalcifikaciju. | 2 pitanja iz nastavih cijelina koja obuhvaćaju navedeni ishod učenja |
Način rada
Obveze nastavnika
Koordinirati izvođenje nastave, definirati ciljeve izvođenja nastave, biti na raspolaganju za konzultacije, dostupnost putem emaila
Oblici nastave
Predavanja – nastava se izvodi PPT prezentacijama
Seminari – studentima se zadaju zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Vježbe – na vježbama se riješavaju računski zadaci vezani uz trenutnu nastavnu tematiku
Ispravljanje ispita
Obveze studenta
Dolazak na nastavu, sudjelovanje u izvođenju nastave, izrada seminara
Predavanja – redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis)
Seminari – uredeno ispunjene obaveze unutar zadanih zadataka
Vježbe - redovno pohađanje nastave (uvjet za potpis
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
1. parcijalni ispit | 25% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 30 | 1 |
2. parcijalni ispit | 25% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 30 | 1 |
3. parcijalni ispit | 25% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 30 | 1 |
Završni ispit | 25% |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 90 | 3 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Uloge tla - Tlo u tvorbi organske tvari - poljoprivredi i šumarstvu; Ekološko - regulacijska uloga tla; Tlo kao izvor genskog bogatstva i zaštite biološkog raznovrsja; Prostorna uloga tla; Kulturna uloga tla - tlo kao povijesni medij.
- Agroekološke osnove biljne proizvodnje - Poljoprivreda i prirodna sredina; Biosfera – čovjekovo mjesto i uloga u njoj; Poljoprivredni proizvodni prostor (agrosfera); Elementi poljoprivrednog proizvodnog prostora.
- Agrotopoklima - Mikroklima i fitoklima, Klimatske zone svjetskog poljoprivrednog prostora, Klima kao abiotski čimbenik.
- Tlo – Tlo kao supstrat, Reljef; Biološki prirod i prinos; Plodnost tla.
- Poljoprivredne regije Republike Hrvatske.
- Obrada tla - Osnovna (primarna) obrada tla.
- Dopunska (sekundarna) obrada tla; Posebni načini obrade tla.
- Sustavi biljne proizvodnje - Sustavi biljne proizvodnje na oranicama; Konsocijacija kultura.
- Sustav obrade tla za drvenaste kulture; Konzervacijska obrada tla i no-till system.
- Gnojidba tla - Definicija i podjela gnojiva; Gospodarenje humusom u poljoprivrednim tlima.
- Gnojiva; Zelena gnojidba (sideracija); Primjena kompleksnih mineralnih gnojiva.
- Popravljanje kiselih i alkalnih tala - Kalcifikacija; Reakcija tla.
- Utjecaj kiselosti tla na biljku; Uloga kalcija u tlu.
- Izbor vapnenog materijala za smanjenje negativnog utjecaja kiselosti - Određivanje potrebne količine materijala za kalcifikaciju; Praktični pogledi na kalcifikaciju.
- Biljka – sjetva, sadnja i njega kultura; Borba protiv korova.
Obvezna literatura
- Temelji uzgoja bilja – interna skripta
- Butorac, A.: Opća agronomija, udžbenik, Školska knjiga Zagreb, str. 647, 1999., izabrana poglavlja, po naputku
- Bašić,F., Bogunović, M., Božić, M., Husnjak, S., Jurić, I., Kisić, I., Mesić, M., Mirošević, N., Romić, D., Žugec, I.: Regionalizacija hrvatske poljoprivrede, rukopis, AFZ, 274 str. Zagreb, 2001.
- Bašić,F., Mesić, M., Butorac,A., Kisić,I.: Izazovi pred znanostima o tlu na pragu trećeg tisućljeća. XXXV znanst. skup Hrvatskih agronoma, plenarno izlaganje, str. 31-41, Opatija, 1999.
- Bašić,F.:Višeznačna uloga tla kao temelj održivog gospodarenja tlom na pragu novog milenija, Znanstveni skup u povodu 140. oblj. polj. školstva u Križevcima, Zbornik radova, 71-87, Križevci, 2000
- Kisić, I. (2016), Antropogena erozija tla, Udžbenici Sveučilišta u Zagrebu
Preporučena literatura
- Mihalić, V., Bašić, F.:Temelji bilinogojstva, udžbenik za srednje Poljoprivredne škole, Školska knjiga, str. 212, Zagreb 1997.
- Mihalić, V.: Opća proizvodnja bilja – Školska knjiga Zagreb, 1976.
- Bašić,F., Franić R.: Nature and Man in Croatian Agriculture, Croatian Agriculture, Food and Food Processing Industry, PRO-TIM, p 87, Zagreb, 2003
- Bašić, F.: The Soils of Croatia. Str. 179, Springer, 2013
- Molnar, I.: Opšte ratrastvo, Poljoprivredni fak. Univerziteta u Novom Sadu, ćirilica, str. 598, Novi Sad, 1995
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Soil cultivation and soil conservation, BOKU
- Principles of crop production, BOKU
- Osnove tloznanstva i biljne proizvodnje, Sveučilište u Osijeku, Poljoprivredni fakultet
- Principles of Agronomy, Iowa State University