Smjernice ishrane bilja u hortikulturi (143999)
Nositelj predmeta
prof. dr. sc. Mirjana Herak Ćustić
Opis predmeta
Ishrana bilja nekad i danas, gospodarski značaj te njene specifičnosti u hortikulturi. Zakonske regulative za primjenu gnojiva u praksi u skladu s EU. Smjernice za budućnost. Kvaliteta, a ne količina hrane postaje dominantna odrednica u modernoj povrćarskoj, voćarskoj i vinogradarskoj proizvodnji. Podizanje višegodišnjih nasada, proizvodnja povrća, uređivanje okoliša te proizvodnja travnih tepiha opasan je čin ako se odabere neadekvatno tlo, jer greške u startu skupo se plaćaju. Nastavom u dvorani studente će se upoznati s važnošću reakcije i otopine tla te čimbenicima koji utječu na raspoloživost biljnih hraniva u tlu. Objasnit će im se važnost biogenih elemenata, no i opasnost od toksičnih elemenata, kako u hrani, tako i u okolišu. Upoznat će se i s gnojidbom temeljenoj na dijagnosticiranju na terenu i kemijskoj analizi u laboratoriju (vježbe) te razlikama u njihovoj primjeni u različitim segmentima hortikulture. Terenska nastava obuhvatit će lokalitete i objekte navedene problematike. Na terenu će se studente upoznati s akutnim problemima poput različitih kloroza te čitavog niza fizioloških poremećaja, najčešće posljedici krive reakcije tla ili antagonizma iona zbog neadekvatne gnojidbe te ih educirati kako izbjeći navedene greške u pripremnim radovima.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 44
Laboratorijske vježbe: 14
Seminar: 2
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Mirjana Herak Ćustić
- izv. prof. dr. sc. Marko Petek
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
- prof. dr. sc. Mirjana Herak Ćustić
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Odrađena nastava.
Opće kompetencije
Prikupiti osnovna znanja o ishrani bilja u hortikulturi za nastavak obrazovanja kroz diplomski, doktorski i/ili specijalistički studij.
Razviti vještine za rad na vlastitom obiteljskom gospodarstvu ili sudjelovati kao suradnik u timskom radu na poljoprivrednim gospodarstvima i tvrtkama u hortikulturi
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se osnovne kemijske analize tla za potrebe pisanja preporuke za gnojidbu hortikulturnog bilja. Laboratorijske vježbe provode se u skupinama od po 10 studenata. - Seminari
Seminarski rad je samostalan rad grupe studenata
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati važnost ishrane bilja te njezine specifičnosti i gospodarski značaj u hortikulturi. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Navesti i objasniti osnovne čimbenike koji utječu na usvajanje hraniva. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Klasificirati kemijske elemente te objasniti njihove fiziološke uloge u biljci i/ili toksično djelovanje. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Opisati interakcije među hranivima i čimbenike plodnosti tla. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Izdvojiti problematiku ishrane bilja u raznim segmentima hortikulture. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Povezati karakteristike tla i simptome u biljci | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Identificirati vizualne simptome nedostatka i/ili viška biogenih elemenata na hortikulturnim biljkama. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Analizirati tlo i komentirati rezultate. | Sudjelovanje u vježbama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Analizirati biljni materijal i komentirati rezultate | Sudjelovanje u vježbama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Nabrojiti vrste gnojiva i opisati njihove karakteristike. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, završni ispit. |
Način rada
Obveze nastavnika
Poučavati studente i prezentirati na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj predmeta za koje mora imati kompetencije. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve i ostvarili očekivane ishode učenja. Ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja postavljene u našem sustavu ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5)), i kompatibilne s ECTS sustavom, a koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja pisanog ocjenjivanja.
Obveze studenta
Redovito pohađati nastavu. U nastavi aktivno sudjelovati u raspravi, postavljati i odgovarati na pitanja na predavanjima i seminarima. Samostalno rješavati radne zadatke iz teorijskih i praktičnih problema. Seminarske radove pripremati samostalno ili grupno te aktivno sudjelovati u raspravi.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 58 | 58 | 2 | ||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 45% |
< 60% 60 - 70 % 71 - 80 % 81 -90 % 91 -100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 61 | 2 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 45% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 61 | 2 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 58 | 58 | 2 | ||
Završni ispit (pisani dio) (ZI) | 90% |
<60% 60-70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 122 | 4 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. | ||
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. |
Tjedni plan nastave
- Ishrana bilja nekad i danas te specifičnosti ishrane u hortikulturi, smjernice za budućnost
- Čimbenici koji utječu na primanje hraniva
- Biljka (korijen, helatori, reduktanti, ioni)
- Tlo (pH, otopina tla, kruta faza tla, ionske interakcije)
- Plodnost tla
- Važnost kemijskih analiza tla u ishrani bilja
- Folijarna analiza i folijarna ishrana
- Razlika biogenih elemenata i biljnih hraniva
- Makroelementi (N, P, K) (1. vježba – uvodna vježba i uzorkovanje tla na terenu)
- Makroelementi (Ca, Mg, S) (2. vježba – laboratorijska – određivanje fiziološki aktivnog P i K u tlu)
- Mikroelementi (Fe, Mn, Zn, B) (3. vježba – laboratorijska – određivanje fiziološki aktivnog vapna i mobilnog aluminija)
- Mikroelementi (Cu, Mo, Cl) i korisni elementi (Na, Si, Co) (4. vježba – laboratorijska – priprema biljnog materijala i određivanje ukupnog N u biljci)
- Elementi s toksičnim djelovanjem (J, Br, F, Ni, Cr, Se, Pb, Al, Cd) (5. vježba – laboratorijska – određivanje ukupnog K u biljci)
- Gnojiva – organska (6. vježba – laboratorijska – određivanje ukupnog P u biljci)
- Gnojiva – mineralna (tipovi i formulacije) (7. vježba – završna vježba – analiziranje i komentiranje dobivenih rezultata) + seminari
Obvezna literatura
- Herak Ćustić, M. (2005): Smjernice ishrane bilja u hortikulturi, interna skripta, Zagreb.
- Lešić, R., Borošić, J., Buturac, I.,Herak Ćustić, M., Poljak, M., Romić, D. (2004): Povrćarstvo, Ishrana povrća i gnojidba, Zrinski, Čakovec.
- Ćustić, M. (1998): Kemijska sredstva u poljoprivredi, Pravilna i sigurna primjena gnojiva 3/6, Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva RH, Zagreb.
- Vukadinović, V., Lončarić, Z. (1998): Ishrana bilja, Poljoprivredni fakultet, Osijek.
Preporučena literatura
- Mengel, K., Kirkby, E.A., Kosegarten, H., Appel, T. (2001): Principles of Plant Nutrition, 5th edition, Boston.
- Finck (1982): Fertilizers and Fertilization, Introduction and Practical Guide to Crop Fertilization, Basel.
- Bergmann, W. (1992): Nutritional Disorders of Plants, Gustav Fisher Verlag Jena, Stuttgart.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Ishrana bilja, Sveučilište u Osijeku
- Elementi della fertilita' e nutrizione delle piante, Universita' di Bologna
- Soils, Plant Nutririon and Nutrient Management, University of Missouri