Biljni patogeni (26587)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul Biljni patogeni donosi pregled temeljnih znanja o svim uzročnicima biotskih/parazitskih biljnih bolesti. U sklopu predavanja donosi se prikaz taksonomskih i filogentskih karakteristika biljno patogenih organizama, kao i njihove najvažnije morfološke, ekološke i epidemiološke osobine. Obrađuju se sljedeće skupine biljnih patogena: fitopatogeni virusi i subviralni patogeni (satelitni virusi, satelitne RNA i viroidi), zatim prokariotski biljni patogeni (fitopatogene bakterije, rikecije, fitoplazme i spiroplazme) i eukariotski biljni patogeni (fitopatogene gljive, pseudogljive Chromysta i Protista te holoparazitske i hemiparazitske cvjetnice). Također, spominju se i drugi biotski uzročnici biljnih bolesti kao što su fitoparazitske alge i lišajevi. U sklopu laboratorijskih vježbi i vježbi u praktikumu student se upoznaju s najvažnijim morfološkim karakteristikama pojedinih skupina biljnih patogena bitnim za njihovu determinaciju i to metodom mikroskopiranja i izolacijom istih na hranjivim podlogama. U sklopu terenske nastave vidjet će karakteristične simptome na biljkama domaćinima u ovisnosti o patogenima.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R2
Sati nastave: 60
Predavanja: 33
Laboratorijske vježbe: 5
Vježbe u praktikumu: 11
Seminar: 5
Terenske vježbe: 6
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 61-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Odslušana predavanja i vježbe s pregledanom vježbenicom.
Prisustvovanje forumskim raspravama u e-kolegiju (Merlin) i izrada seminarskog rada.
Opće kompetencije
Programski sadržaj predmeta omogućava stjecanje osnovnog znanja iz fitopatoloških struka mikologije, bakteriologije i virologije. Stjecanje kompetencije u postavljanju dijagnoze o kojem tipu bolesti se radi ovisno o organizmu-uzročniku, kao i vještina potrebnih za osnovnu morfološku dijagnostiku. Stjecanje predznanja za praćenje nastavnih sadržaja iz područja fitopatologije koje donose izborni moduli u narednim godinama studija Zaštita bilja. Stjecanje predznanja za nastavak studiranja na diplomskom studiju Fitomedicina.
Oblici nastave
- Predavanja
Interaktivno prisustvovanje učioničkoj nastavi. Korištenje nastavnih materijala i ostala aktivnost u e-učenju na platformi Merlin. - Provjere znanja
- Ostali oblici skupnog ili samostalnog učenja
Forumske rasprave u e-kolegiju (Merlin). Izrada Albuma mikoloških mikroskopskih preparata iz vježbi (Merlin). - Laboratorijske vježbe
Vježbe u laboratoriju su zastupljene s 5 nastavnih sata. Izvode se u skupinama od 10 studenata (najčešće 3 skupine) zbog rada u laboratoriju. - Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu su zastupljen je s 11 nastavnih sati. Izvodi se u skupinama od 10 studenata (najčešće 3 skupine) zbog potrebnog korištenja mikroskopa. - Terenske vježbe
Odlazak na teren zastupljen je sa 6 nastavnih sati. Izvodi se u skupinama od 10 studenata (najčešće 3 skupine) zbog specifikuma - promatranje simptomatičnih biljaka - Seminari
Seminarski rad usmjeren je na razvoj kompetencija timskog rada i komunikacijskih vještina kroz zajednički istraživački rad usmjeren na prikupljanje novih spoznaja o biljnim patogenima.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
1. Nabrojati skupine organizama koji su patogeni biljaka. | set pitanja unutar pisanog ispita |
2. Sistematizirati organizme u pripadajuća carstva temeljem filogenetske opravdanosti. | set pitanja unutar pisanog ispita |
3 Objasniti taksonomsko uređenje svakog carstva ili odjela | set pitanja unutar pisanog ispita |
4. Iskazati osnovna ekološka i epidemiološka obilježja skupina patogenih organizama. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
5. Opisati osnovna morfološka obilježja svake skupine patogenih organizma, te identificirati skupinu patogenog organizma temeljem morfoloških obilježja. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave vježbenica foto album |
6. Identificirati skupinu patogenog organizma temeljem simptomatologije oboljelih biljaka | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
7. Iskazati definicije organa, tijela spora, čestica, itd. | set pitanja unutar pisanog ispita vježbenica foto album |
8.Prepoznati mikroskopirane gljivične organe. | set pitanja unutar pisanog ispita vježbenica foto album |
9. Opisati općenite razvojne cikluse za svaku skupinu patogenih organizama. | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
10. Rangirati patogene prema štetnosti i ekonomskom značaju bolesti koje uzrokuju | set pitanja unutar pisanog ispita forumske rasprave |
Način rada
Obveze nastavnika
Nastavnici će teoretsko znanje transferirati putem učioničke nastave te e-kolegija u sustavu Merlin. U e-kolegiju nastavnici će osigurati primjenu svih prikladnih informacijsko-komunikacijskih alata te facilitirati e-učenje. Sve potrebne nastavne materijale (skripta, vježbenica, materijali za ponavljanje i samoprovjeru naučenog), kako tekstualne tako i multimedijalne izradit će nastavnici. U sklopu vježbi u praktikumu nastavnik treba studentima prenijeti i razvijati vještine izrade mikroskopskih preparata i mikroskopiranja i stoga je nastavnik obvezan osigurati neopasne kulture filamentoznih gljiva i fitopatogenih bakterija te herbarizirani biljni materijal. U sklopu laboratorijskih vježbi nastavnik treba osigurati pripremu hranjivih podloga za izolaciju patogena, kao i materijale potrebne za učenje i provođenje metoda izolacije i dokazivanja patogena. Za terensku nastavu nastavnici trebaju unaprijed odabrati lokaciju gdje je moguće da studenti vidje karakteristične simptome na biljkama domaćinima u ovisnosti o patogenima.
Obveze studenta
Uz propisano obvezatno prisustvovanje predavanjima i vježbama svih tipova studenti su obavezni sudjelovati u aktivnostima u okviru e-kolegija: forumske rasprave i seminari. Stoga se tijekom prva dva tjedna nastave trebaju obavezno prijaviti u sustav za e-učenje Merlin. Tijekom vježbi u praktikumu dužni su izrađivati vježbenicu čiji predložak preuzimaju kao materijal e-kolegija. Vježbenica ispunjena crtežima predaje se na pregled po završetku vježbi i ovjerena potvrđuje da je student kolokvirao vježbe iz mikroskopiranja ali se ne ocjenjuje. Studenti su obavezni izraditi timski seminarski rad u (2-3 studenta) s detaljnom obradom pojedine značajne biljne bakterioze ili viroze. Temu odabiru samostalno uz konzultacije s predmetnim nastavnikom.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Kolokvij: 1-Fitopatogene gljive i pseudogljive; 2-Bezstanični organizmi i prokarioti | 50% |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
P 33 | 45 | 1,5 |
Vježbenica | 3 % |
F - neuspješan; FX - nedovoljan E - dovoljan D - zadovoljavajući; C - dobar B - vrlo dobar A - izvrstan |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
PK 16 | 45 | 1,5 |
Seminarski rad | 45 % |
F; FX E - sudjelovanje s 2-4 posta D - Kritičko razmišljanje B - Kritičko razmišljanje; Izrada vlastitih priloga (foto, pps) A - izvstna interaktivnost i vioska razina kritičkog razmišljanja |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
S 5 | 75 | 2,5 |
Foto album mikroskopskih preparata | 1% |
F; FX E D C B |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
PK 16 | 6,3 | 0,21 |
Terenska nastava | 1% |
F; FX E D;C B A |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
T 6 | 6,3 | 0,21 |
Pismena ili usmena provjera znanja | 50 % |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2,4 | 0,08 | |
UKUPNO | 100% | (3) Uspjeh studenata prema ECTS sustavu bodova izražava se slovima od F do A, kako slijedi: F (neuspješan), FX (nedovoljan), E (dovoljan), D (zadovoljavajući), C (dobar), B (vrlo dobar), A (izvrstan). | Ocjene od 1 do 5, kako slijedi: 1 (nedovoljan), 2 (dovoljan), 3 (dobar), 4 (vrlo dobar), 5 (izvrstan). | 150 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Kolokvij: 1-Fitopatogene gljive i pseudogljive; 2-Bezstanični organizmi i prokarioti | Ukoliko student nije iskoristio sistem parcijalnih testova za provjeru znanja slobodan je pristupiti redovnim pismenim ili usmeni, provjerama znanja u ispitnim rokovima. | ||
Vježbenica | Vježbenica je zbirka samostalno izrađenih crteža gljivičnih organa viđenih u samostalno izrađenom mikološkom mikroskopskom preparatu. Dijelove na crtežu je potrebno označiti točnim imenom te u posebnu rubriku napisati definiciju organa prikazanog crtežom. | Do završetka nastave / semestra. | U slučaju izostanaka s vježbe potrebno ih je kolokvirati - procjena izrade zadanog mikološkog preparata i njegova determinacija. |
Seminarski rad | Forumske rasprave namijenjene su razvijanju istraživačkog rada, informacijske pismenosti te komuniciranja u e-okruženju. | Svaka forumska rasprava odvija se asinhrono u e-okruženju na platformi Merlin tijekom 7 dana. Svaki student ima matičnu skupinu koja obrađuje 1 mikozu, a mora posjetiti i sudjelovati u svim forumima ostalih skupina koji se istovremeno održavaju. | Nije moguća te stoga neizvođenje ove obaveze značajno utječe na smanjenje zaključne ocjene iz predmeta. |
Foto album mikroskopskih preparata | Fotografiranje mikroskopskih preparata i timska izrada foto albuma na platformi Merlin u e-Fitomikologija. | Do završetka nastave / semestra. | |
Pismena ili usmena provjera znanja | Pismeno ili usmena provjera znanja ukoliko student nije iskoristio sistem parcijalnih testova za provjeru znanja. | Redovni ispitni termini tijekom ispitnih rokova. | Sukladno Pravilniku o studiranju 4. izlazak na ispit održat će se pred povjerenstvom. U slučaju pada na ispitu pred povjerenstvom student ponovno upisuje predmet. |
Aktivnost na nastavi (učionička nastava i e-učenje) | Interaktivno sudjelovanje u svim oblicima nastave kao i iznošenje kritičkog mišljenja | Tijekom semestra | Dodatno bodovanje temeljem kojeg nastavnik može podići ocjenu iz predmeta ili tj. dodijeliti odličnu ocjenu iz parcijalnog testa odgovarajuće programske jedinice te osloboditi studenta obveze polaganja. |
Parcijalni ispit: 1- Fitopatogene gljive i pseudogljive | Test s ukupno 10 pitanja. | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Oslobođenje pisanja testa sukladno izvrsnosti u aktivnosti na nastavi i pokazanom znanju tijekom ponavljanja (opisano prije). |
Parcijalni ispit: 2- Bezstanični organizmi i prokarioti | Test s ukupno 15 pitanja. | Jednokratno u semestru | Nagrada za izuzetno zalaganje: Oslobođenje pisanja testa sukladno izvrsnosti u aktivnosti na nastavi i pokazanom znanju tijekom ponavljanja (opisano prije). |
Ispit | Pismeni ispit iz cjelokupnog gradiva. Usmeni ispit na zahtjev studenta. | Prijavljuje se u sustavu ISVU | Ispit pred povjerenstvom na zahtjev studenta (4 izlazak na ispit). |
Tjedni plan nastave
- Taksonomska podjela biljnih patogena i njihovi filogenetski odnosi: P - Uvod u modul. Povijest mikologije. Taksonomske i filogenetske karakteristike biljnih patogena. Problematika vezana za prijašnju i sadašnju sistematiku pojedinih skupina biljnih patogena.
- Carstvo Gljive: P - Gljive su eukariotski organizmi. Morfologija gljiva: građa vegetativnog tijela, micelarne nakupine.
- Nespolno razmnožavanje gljiva: P - Nespolni organi sporangij i zoosporangij. Nespolne spore. Konidiogeneza. Nespolna plodna tijela i stromatske nakupine; PK - Mikroskopiranje: prepoznavanje nespolnih struktura gljiva: hife, sklerocij, konidije, piknid.
- Spolno razmnožavanje gljiva: P - Osnovni tipovi spolnih procesa gljiva: izogamija, anizogamija. Spolne spore: zigora, oospora.; PK -Mikroskopiranje: sporangij, oospora, zigota.
- Spolno razmnožavanje gljiva: P - Spolni organ: aksus. Splona plodna tijela: peritecij, apotecij, kleistoteij i askosktromatski askokarpi; PK - . . Mikroskopiranje: askusi s askosporama, peritecij, kleistotecij.
- Spolno razmnožavanje gljiva: P - Spolni organ: bazidij. Stadiji povezani s nastankom bazidija. Spolne spore: teliospora, hlamidospora; PK - Mikroskopiranje: teiosorus, tipovi, teliospora, ecidij, uredospore.
- Fitopatogene pseudogljive: P - Kratki prikaz fitopatogenih algi i protozoa kao manje poznatih biljnih patogena i bolesti koje izazivaju. Pseudogljive (Myxomycota) i pseudomikoze.; PK - Mikroskopiranje: trajni zimski sporangij, plazmodij s trajnim sporama, meront trajnih spora.
- Holoparazitske i hemiparazitske cvjetnice: PK - Floristički prikaz parazitskih cvjetnica iz skupine holoparazita (Cuscuta, Orobanche i dr.) i iz skupine hemiparazita (Viscum, Archeutobium i dr.) i biljke domaćini. 1. Međuispit: Gljive i pseudogljive.
- Bezstanični patogeni i prokariotski organizmi koji uzrokuju bolesti biljaka: P - Povijest virologije i bakteriologije. Otkrivanje ostalih subviralnih i prokariotskih patogena: satelitni virusi, satelitne RNA, viroidi, rikecije, fitoplazme, spiroplazme. ; PK - Pregled simptoma biljnih bolesti (nekroza, hipertrofija, metaplazija i dr.) in vivo u praktikumu i uočavanje glavnih karakteristika za pojedine skupine biljnih patogena - razlikovanje viroza, bakterioza, rikecioza, fitoplazmoza i spiroplazmoza.
- Fitpatogeni virusi i subviralni patogeni: P - Taksonomija biljnih virusa i epidemiologija biljnih viroza. Morfologija virusa. Karakteristike subviralnih patogena kao što su satelitni virusi, satelitne RNA i viroidi. Horologija i proces infekcije.; PK - Ranjavanje zdravih biljaka - indikatora i njihovo zaražavanje virusnim inokulumom.
- Fitopatogene bakterije: P - Taksonomija fitopatogenih bakterija i epidemiologija biljnih bakterioza. Morfologija bakterija.; PK - Morfologija bakterijskih kolonija na hranjivim supstratima.
- Prokariotski patogeni - rikecije, fitoplazme i spiroplazme: P -Specifičnosti rikecija i spiroplazmi (MLO-mikoplazmama slični organizmi).; PK - Mogućnosti kultiviranja rikecija, fitoplazmi i spiroplazmi u uvjetima "in vitro". 2. Međuispit: Bezstanični patogeni i prokariotski organizmi koji uzrokuju bolesti biljaka.
- Obrada pojedinih tema: S - Odabir zanimljivih tema o biljnim patogenima za debate koje će voditi suprotstavljene studentske grupe.
- Obrada pojedinih tema: S - Odabir zanimljivih tema o biljnim patogenima za debate koje će voditi suprotstavljene studentske grupe.
- Ispit (pismeni).
Obvezna literatura
- Predavanja i Power Point prezentacije (Merlin sustav učenja).
- Odabrana poglavlja iz: Brown, J.F., Ogle, H.J., (1997): Plant pathogens and Plant diseases, APPS.
- Odabrana poglavlja iz: Lucas, A.J., Dickinson , C.H., (1998): Plant pathology and plant pathogens. Blackwell Science
- Odabrana poglavlja iz: Arsenijević, M., (1997): Bakterioze biljaka. Nolit. Beograd
- Odabrana poglavlja iz: Juretić,N., (2002): Osnove biljne virologije. Školska knjiga Zagreb
- Odabrana poglavlja iz: Alexopoulus, C.J.,(1996). Introdoctory of Mycology. New York.
Preporučena literatura
- Odabrana poglavlja iz: Triggiano,R.N., Wiondham, M.T., Windham,A.S.,(2003): Plant Pathology: Concepts and Laboratory Exercises. CRC Press
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Poljoprivredni fakultet Sveučilišta u Osijeku, MS Zaštita bilja, predmet Fitopatologija.
- Agronomski i prehrambeno-zehnološki fakultet Sveučilišta u Sarajevu, BiH, BS Agronomija,, Fitopatologija.
- Newcastle University UK, Undergraduate Study Plant Pathology.
- The University of Nothingam, UK, Introductory ot Plant Pathology
- Wageningen University u koop. sa Royal Netherlands Society of Plant Pathology (KNPV) i Foundation Willie Commelin Scholten for Phytopathology (WCS), Phytopathology