Specijalna zoologija (26738)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Predmet Specijalna zoologija obuhvaća sistematiku životinja s naglaskom na one štetne u poljoprivrednoj proizvodnji. Stoga predmet donosi sljedeća poglavlja: biljnoparazitske nematode (Nemathelminthes), grinje (Acarina, Arthropoda), puževe (Gastropoda, Mollusca), ptice (Aves, Vertebrata) i glodavce (Simplicidentata, Mammalia). Kod svake navedene grupe životinja, studenti će se putem predavanja, laboratorijskih vježbi, vježbi u praktikumu i terenske nastave upoznati s njihovom: morfologijom, anatomijom, biologijom, ekologijom te integriranim i ekološki najprihvatljivijim metodama njihova suzbijanja.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 32
Laboratorijske vježbe: 10
Vježbe u praktikumu: 6
Seminar: 6
Terenske vježbe: 6
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Kroz modul Specijalna zoologija studenti usvajaju neophodna teorijska i praktična znanja iz područja zoologije potrebna za uočavanje problema uzrokovanih štetnim nematodama, grinjama, puževima, pticama i glodavcima, organizaciju prikupljanja uzoraka tla i biljaka, analizu uzoraka i identifikaciju navedenih štetnih organizama te objavljivanje prognoza i izradu preporuka za suzbijanje, temeljem prikupljenih i obrađenih podataka.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
Izdvajanje cistolikih nematoda iz uzoraka tla pomoću Spearsovog flotacionog uređaja. Identifikacija cistolikih nematoda do razine roda. Izdvajanje slobodnoživućih nematoda iz uzoraka tla i biljnog materijala. Učenje prepoznavanja nematoda pomoću trajnih preparata. Određivanje vitalnosti na primjeru gala vrste Anguina tritici i cista vrste Globodera rostochiensis i Heterodera schachtii . - Vježbe u praktikumu
Crtanje morfologije i anatomije nematoda, grinja, puževa, glodavaca i ptica. Crtanje simptoma parazitacije biljnoparazitskih nematoda na biljkama. - Terenske vježbe
Demonstracija prikupljanja uzoraka tla i biljnog materijala u poljskim uvjetima radi analize na prisutnost biljnoparazitskih nematoda. Odlazak u Hrvatski prirodoslovni muzej u Zagrebu. Učenje na trajnim preparatima pojedinih razreda životinja. - Seminari
Studenti izrađuju pisani seminarski rad i usmeno prezentiraju radove prema zadanim temama.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Opisati morfologiju, anatomiju i biologiju biljnoparazitskih nematoda (Nematoda, Nemathelminthes), grinja (Acarina, Arthropoda), puževa (Gastropoda, Mollusca), Ptica (Aves, Avertebrata) i glodavaca (Simplicidentata, Mammalia). | Izrada crteža u praktikumu, seminarski radovi, Parcijalni ispit 1 i 2, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Nabrojati i identificirati najznačajnije vrste nematoda, grinja, puževa, ptica i glodavaca štetnih u biljnoj proizvodnji temeljem morfoloških značajki. Prepoznati i razlikovati simptome na biljkama domaćinima i povezati ih s njihovim uzročnicima - nematodama, grinjama, puževima, pticama i glodavcima. | Izrada crteža u praktikumu, seminarski radovi, Parcijalni ispit 1 i 2, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Opisati metode uzorkovanja tla i biljaka u svrhu pregleda na prisutnost biljnoparazitskih nematoda. | Praćenje rada na terenskim vježbama, Parcijalni ispit 1, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Opisati metodiku uzorkovanja biljnog materijala u svrhu pregleda na prisutnost grinja. | Parcijalni ispit 2, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Opisati metodiku pregleda proizvodnih površina na prisutnost glodavaca. | Parcijalni ispit 2, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Demonstrirati metode izdvajanja nematoda iz uzoraka tla i biljnog materijala. | Praćenje rada studenata na laboratorijskim vježbama - individualni ili grupni rad studenata na uređajima i opremi za izdvajanje nematoda. |
Nabrojati metode zaštite bilja od nematoda, grinja, puževa, ptica i glodavaca. Opisati metode zaštite te objasniti prednosti i nedostatke istih. | Parcijalni ispit 1 i 2, Završni pisani ispit, usmeni ispit |
Identificirati i analizirati uzroke pojave značajnih štetočinja (biljnoparazitske nematode, grinje, puževi, ptice, glodavci) te organizirati pravovremene metode prognoze pojave i štetnosti istih s ciljem planiranja odgovarajućih i pravovremenih mjera zaštite bilja. | Usmeni ispit |
Organizirati integriranu zaštitu bilja od biljnoparazitskih nematoda, grinja, puževa, ptica i glodavaca te ju prezentirati proizvođačima i drugim interesnim skupinama koji će ju integrirati u tehnologiju uzgoja ratarskih, povrćarskih i drvenastih kultura. | Usmeni ispit |
Prezentirati znanje i rezultate analiza putem tiska, stručnih službi, radionica stručnim osobama i općoj publici. | Izrada i prezentacija seminarskog rada. |
Način rada
Obveze nastavnika
Nastavnik kroz predavanja studentima prenosi neophodna teorijska znanja vezana uz poglavlja (Nematoda, Acarina, Gastropoda, Simplicidentata, Aves). Putem vježbi u praktikumu te laboratorijskih i terenskih vježbi poučava studente vještinama prepoznavanja štetnih organizama na temelju morfologije i anatomije; prikupljanju te analizi biljnog materijala i uzoraka tla te potom izradi preporuka za suzbijanje štetnih organizama prihvatljivim mjerama suzbijanja za određeni tip biljne proizvodnje.
Nastavnik bilježi pohađanje, prati i potiče aktivnost studenata u svim oblicima nastave. Priprema i osuvremenjuje nastavni materijal koji prezentira studentima, priprema pisane (parcijalne) ispite znanja tijekom semestra i ocjenjuje ih. Odabire aktualne teme studentskih seminarskih radova, poučava studente njihovoj izradi te prezentaciji i ocjenjuje ih. Pregledava studentske crteže izrađene u praktikumu, organizira i prati rad studenata u laboratoriju i na terenu. Priprema završni pisani ispit, ocjenjuje ga, provodi usmeni dio ispita i ocjenjuje studente s obzirom na cjelokupne provedene elemente praćenja.
Obveze studenta
Studenti redovito pohađaju i aktivno sudjeluju na predmetnim predavanjima, seminarima te vježbama u praktikumu, laboratoriju i na terenu. Za ostvarenje prava na potpis studenti moraju nazočiti na 80% predavanja, 85% seminara i 85% vježbi. Nazočnost na terenskoj nastavi je obavezna. Izrađuju crteže za trajanja vježbi u praktikumu. Izrada svih crteža je preduvjet za ostvarenje prava na potpis. Samostalno, u paru ili u grupi odrađuju laboratorijske i terenske zadatke. Izrađuju pisani seminarski rad i pripremaju PP prezentacije te izlažu seminar pred kolegama i nastavnikom. Pripremaju se i pristupaju parcijalnim pisanim ispitima kroz semestar ili završnom pisanom ispitu te usmenom ispitu u ispitnim rokovima. Parcijalni pisani ispiti položeni tijekom semestra priznaju se tekuće akademske godine te studenti tijekom ispitnih rokova polažu samo usmeni ispit.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) | 54 | 54 | 1,8 | |||
Seminarski rad (S) Izrada pisanog dijela i usmeno izlaganje: | 20 % |
5 bodova 6-7 bodova 8-9 bodova 10 bodova |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
6 | 10 | 0,34 |
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 10 % |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 24 | 0,8 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 20 % |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 40 | 1,33 |
Završni pisani ispit (PI) -student polaže ukoliko nije položio parcijalne ispite (bodovne vrijednosti i udio u ocjeni jednaki kao prilikom polaganja parcijalnih ispita) |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | |||
Usmeni ispit (UI) -student polaže po položenom pisanom dijelu ispita | 50 % |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 52 | 1,73 |
UKUPNO | 100 % | PI1x0.10+PI2x0.20+UIx0.5+Sx0.2 ili PIx0.3+UIx0.5+Sx0.2 | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
-tehničko oblikovanje | - rad je oblikovan prema danim uputama-2 boda -rad ima manja formalna odstupanja od danih uputa - 1 bod - rad ima velika odstupanja od danih uputa-0 bodova | ||
-sadržajno oblikovanje rada | -problematika rada prikladno obrađena, stručna terminologija ispravno korištena, studenti pokazuju razumijevanje materije- 6 bodova -problematika rada djelomično ispravno pripremljena, terminologija djelomično ispravno korištena, studenti djelomično razumijevaju materiju- 3 boda -problematika neprikladno prikazana, studenti ne pokazuju razumijevanje materije-0 bodova | ||
-izlaganje seminarskog rada | - PP prezentacija sadržajno i tehnički prikladno uređena, suradnja studenata u izlaganju, primjerena, dužina trajanja izlaganja prikladna- 2 boda - PP prezentacija sadržajno i tehnički djelomično prikladna, studenti neravnomjerno sudjeluju u izlaganju, dužina trajanja izlaganja prekoračena -1 bod - PP prezentacija sadržajno i tehnički neuređena, studenti nespremni, dužina trajanja izlaganja neprimjerena- 0 bodova | ||
Seminarski rad (S) Izrada pisanog dijela i usmeno izlaganje | Temu seminarskog rada na početku semestra zadužuju skupine od 2-4 studenta. Pisani dio rada predaje se na pregled nastavniku najmanje dva tjedna prije izlaganja. Usmeno izlaganje radova uz PP prezentaciju. Ocjenjuje se pisani dio rada sadržajno i tehnički te izlaganje kroz sposobnost timskog rada, prezentacijske vještine, tehničku izvedbu PP prezentacije, odgovore na postavljena pitanja. | 1. tjedan 12. tjedan 14. i 15. tjedan | |
Parcijani ispit 1 (PI1) | Obuhvaća prvi programski dio predmeta (Nematoda). Studenti koji su položili prvi parcijalni ispit mogu pristupiti drugom parcijalnom ispitu. | 8. tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI 2) | Obuhvaća drugi programski dio predmeta (Acarina, Gastropoda, Simplicidentata, Aves). | 15. tjedan | |
Završni pisani ispit (PI) | Završni pisani ispit student polaže ukoliko nije položio parcijalne pisane ispite tijekom semestra. Obuhvaća cjelokupno gradivo predmeta. Položeni pisani dio ispita preduvjet je za polaganje usmenog dijela ispita. | Ispitni rokovi | |
Usmeni ispit | Usmeni ispit polažu studenti koji su položili pisane parcijalne ispite tijekom semestra ili po položenom završnom ispitu u ispitnim rokovima. Ispit obuhvaća cjelokupno gradivo predmeta. | Ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- P Uvod u zoologiju. Praživotinje (Protozoa). PK Crtanje morfologije i anatomije praživotinja.
- P Sistematika, morfologija i anatomija biljnoparazitskih nematoda (Nematoda, Nemathelminthes). Načini parazitacije. Štetnost nematoda. PK Crtanje morfologije i anatomije različitih trofičkih grupa nematoda.
- P Najvažnije biljnoparazitske i entomopatogene nematode.
- P Suzbijanje biljnoparazitskih nematoda. PK Crtanje simptoma parazitacije na biljkama. LUčenje prepoznavanja nematoda pomoću trajnih preparata. Određivanje vitalnosti na primjeru gala vrste Anguina tritici i cista vrste Globodera rostochiensis.
- P Metode izdvajanja nematoda iz uzoraka tla i biljnog materijala. L Rad na uređajima za izdvajanje cistolikih i slobodnoživućih nematoda iz uzoraka tla i biljaka. Identifikacija nematoda do roda pomoću ključevaza identifikaciju.
- L Metode izdvajanja nematoda iz uzoraka tla i biljnog materijala. Individualni rad studenata na izdvajanju nematoda.
- L Metode izdvajanja nematoda iz uzoraka tla i biljnog materijala. Individualni rad studenata na izdvajanju nematoda. T Demonstracija prikupljanja uzoraka tla i biljnog materijala.
- I. Međuispit P Grinje (Acarina, Arthropoda). Sistematika, morfologija i anatomija fitofagnih grinja. PK Crtanje morfologije grinja. Učenje na trajnim preparatima.
- P Najvažnije fitofagne vrste grinja. Korisne – predatorske grinje. Suzbijanje grinja u biljnoj proizvodnji i skladišnim prostorima.
- . P Puževi (Gastropoda, Mollusca). Sistematika, morfologija i anatomija puževa. Štetne vrste puževa u povrćarstvu. PK Crtanje morfologije puževa.
- P Puževi (Gastropoda, Mollusca). Štetne vrste puževa u ratarstvu, voćarstvu i vinogradarstvu. Suzbijanje štetnih vrsta puževa.
- P Ptice (Aves, Vertebrata). Sistematika, morfologija i anatomija ptica. Uloga ptica u poljoprivredi. Štetne vrste i zaštita kultiviranih biljaka od ptica. Glodavci (Simplicidentata, Mammalia). Štetne vrste glodavaca u poljoprivrednoj proizvodnji.
- P Glodavci (Simplicidentata, Mammalia). Mjere suzbijanja glodavaca u biljnoj proizvodnji.T Prepoznavanje simptoma prisutnosti glodavaca u poljskim uvjetima.
- S Izlaganje seminarskih radova studenata. T Odlazak u Hrvatski prirodoslovni muzej u Zagrebu.Učenje na trajnim preparatima pojedinih razreda životinja.
- II. Međuispit S Izlaganje seminarskih radova studenata.
Obvezna literatura
- Ciglar, I. (1993): Zdravi voćnjaci i vinogradi, Zagreb
- Igrc Barčić, J.; Maceljski, M. (2001): Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetnika, Čakovec
- Matoničkin, I.; Habdija, I.; Primc-Habdija, B. (1998): Beskralješnjaci. Biologija nižih avertebrata, Zagreb
- Matoničkin, I.; Habdija, I.; Primc-Habdija, B. (1998): Beskralješnjaci. Biologija viših avertebrata, Zagreb
- Ognjev-Fink (1956): Zoologija kralješnjaka, Zagreb
- Oštrec, Lj. (1998): Zoologija. Štetne i korisne životinje u poljoprivredi, Čakovec
- Treer, T.; Tucak, Z. (2004): Agrarna zoologija, Zagreb
Preporučena literatura
- Decker, H. (1981): Plant nematodes and their control (Phytonematology), New Delhi
- Garms-Borm (1981): Fauna Europe, Ljubljana
- Haydock, P. P. J. (2000): Potato cyst nematode management, Warwick, UK
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Univerzitet u Beogradu, Poljoprivredni fakultet: Poljoprivredna zoologija
- Agricultural University of Athens, Faculty of Crop Science: General and Systematic Agricultural Zoology