Kultura građenja (157472)
Nositelj predmeta
izv. prof. dr. sc. Borka Bobovec
Opis predmeta
Kultura građenja i vrsnoća izgrađenog prostora predstavlja opći interes, stoga je važno upoznati se s temom zbog lakšeg pozicioniranja na tržištu rada. Važan pokazatelj je arhitektonska izvrsnost, odnosno njezina uloga u stvaranju kvalitete izgrađenog prostora koji značajno pridonosi uravnoteženom održivom razvoju gradova i drugih naselja. Takovi gradovi i naselja imaju ključnu ulogu u razvitku svake zemlje, budući u sebi sadrže težnju za socijalnim i kulturnim napretkom, razvitkom znanja i gospodarskim rastom. Kvalitetan izgrađeni prostor je, uz očuvanu prirodu, temeljna potreba svakog čovjeka i preduvjet razvoja društva, a stvara se neposrednim, savjesnim i koordiniranim djelovanjem svih projektantskih struka.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 15
Auditorne vježbe: 15
Ocjenjivanje
Dovoljan (2):
Dobar (3):
Vrlo dobar (4):
Izvrstan (5):
Uvjeti za dobivanje potpisa
redovito pohađanje nastave
Opće kompetencije
Studenti (ce) stječu osnovne spoznaje da mogu pripremiti i prezentirati stručni izvještaj, elaborat i/ili prijedlog projektne dokumentacije u domeni kulture građenja.
Također, postižu potrebna znanja na razini europskih standarda za definiranje i unaprjeđenje kulture građenja i krajobraza, zaštite okoliša, stanovanja i kvalitete izvođenja u okviru održivog razvitka u kvalitetnom, sigurnom i zdravom okolišu.
Modul omogućava studentima stjecanje temeljnih teoretskih i praktičkih znanja vezano uz podizanje svijesti o kulturi građenja te prepoznavanje važnosti zbivanja u krajobraznoj arhitekturi na razini zajednice i društva.
Oblici nastave
- Predavanja
predavanja uz korištenje aktualnih prezentacija, sve dopunjeno relevantnim primjerima - Seminari
aktivno sudjelovanje u izvođenju seminara na odabranu temu, po potrebi i esej
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Analizirati konkretne probleme ove domene u praksi te ih rješavati u novim situacijama na temelju sinteze stečenih znanja i vještina, | Pismeni ispit, seminar |
koristiti dostignute sposobnosti teoretskog i praktičnog učenja u stjecanju novih spoznaja iz kulture građenja | Pismeni ispit |
primijeniti stečene sposobnosti samostalnog i timskog rada u organizaciji i upravi institucija u području graditeljstva i održavanja, te u radu u savjetodavnoj službi i vođenju službi u tijelima lokalne uprave u ovoj domeni | Pismeni ispit |
pokazati sposobnosti za obavljanje poslova stručnog suradnika u tijelima državne uprave i znanstveno - nastavnim i istraživačkim institucijama | Pismeni ispit, seminar |
prepoznati važna zbivanja u ovoj domeni te ih prezentirati u medijima i publicistici | Pismeni ispit, seminar |
kritički prosuđivati aktivnosti i materijale u području kulture građenja | Pismeni ispit, seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Uredno održavanje svih oblika nastave.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave i izvršavanje postavljenih zadataka.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Među ispit Pismeni I | 40 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1,25 | ||
Među ispit Pismeni II | 40 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1,25 | ||
Seminar usmeni, pismeni | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0,5 | ||
Završni ispit pismeni Seminar usmeni, pismeni | 100% |
0 – 60% 61 -70% 71 -80% 81 -90% 90 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
3,0 | ||
UKUPNO | 100% | 3 |
Ocjenjivanje se temelji na rezultatima dvaju pismenih ispita tijekom semestra, ili završnom pismenom ispitu pri čemu u zbirnu ocjenu ulazi i ocjena izrade i prezentacije seminara.
Tjedni plan nastave
- Arhitektura i društvena svijest - Globalna situacija i razvojne strategije. Izgrađeni okoliš plod je interakcije politike, profesije i svakog pojedinca, koji ima svakodnevnu uporabnu vrijednost za sve slojeve društva, a razina kvalitete i unaprjeđenja rezultat je stupnja društvene odgovornosti. (P)
- Javni zahvati u prostoru - Kao polazište i okvir unutar kojeg su javni zahvati u prostoru sveprisutni i najvidljiviji za kvalitetu sveukupnog izgrađenog prostora od vitalne je važnosti da javni naručitelji u realizaciji svojih projekata osiguraju visoke standarde kvalitete u oblikovanju krajobraza i arhitekturi, naročito uočavanjem problema degradacije. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Kulturni krajolik i graditeljsko naslijeđe - Graditeljsko naslijeđe čini jezgru nacionalne kulture. Naš izgrađeni prostor rezultat je rada društva kroz stoljeća što ga čini iznimno važnim izvorom za razumijevanje kulture. Oblikovanje u praksi na relaciji zaštita - razvoj u kontekstu izgrađenog kulturnog krajolika. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Razvoj, planiranje i uređenje prostora - Međusobno usklađena, fleksibilna i adaptabilna prostorno planska dokumentacija, kao odgovor na nagle promjene u gospodarstvu ili društvene i prirodne fenomene, pretpostavka je za unaprjeđenje gospodarskih, društvenih, prirodnih, kulturnih i ekoloških polazišta održivog razvoja u procesu prostornog planiranja, procjene utjecaja na okoliš te sektorskog vrednovanja prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Građenje i oblikovanje prostora - Kvaliteta građenja i oblikovanja prostora koji osiguravaju kvalitetne socijalne, ekonomske, kulturološke i ekološke uvjete života, te kao takvi trebaju biti shvaćeni i čvrsto utemeljeni u društvu. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Arhitektonska izvrsnost - Osnova kvalitete svakog izrađenog prostora, bilo da se radi o krajobraznom uređenju, zgradama, inženjerskim građevinama ili urbanim cjelinama, kao posljedica svjesnog multidisciplinarnog planiranja, projektiranja i razrade projekta, te uključivanja potrebnih znanstvenih metoda, umjetničkih vještina i kreativnosti. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Održiva gradnja - Energetska učinkovitost, korištenje ekološki prihvatljivih materijala i tehnologija, kao i obnovljivih izvora energije preduvjet su dugoročnog očuvanja cjelokupnog životnog okoliša, uz istovremeno osiguranje ugodnog i zdravog krajobraznog okruženja i životnog prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Stanovanje i kultura stanovanja - Osiguranje osnovnog standarda i kvalitete stanovanja. Kvaliteta pojedinačnog stana, zgrade ili cijelog naselja, mora se zasnivati na arhitektonskoj izvrsnosti, principima održivosti i kvaliteti. Sustavno podizanje kvalitete stanovanja osnovni je preduvjet za podizanje razine kulture stanovanja. (P) Pismeni ispit (II)
- Dostupnost, zdravlje i sigurnost - Kvaliteta užeg i šireg stambenog okruženja podrazumijeva primjenu standarda kvalitete u planiranju stambenih zona i naselja koji osiguravaju potrebne sadržaje i dostupnost cjelokupnoj mreži javne i društvene infrastrukture koju treba planirati u širem urbanom području. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Obrazovanje - Obrazovanje je ključni instrument kojim utječemo na podizanje svijesti o kvaliteti i značaju izgrađenog prostora, te prirodnog i kulturnog krajobraza. Mora uključiti sve pojedince, od najmlađe do odrasle dobi, kao i cjeloživotno profesionalno obrazovanje arhitekata, inženjera i drugih stručnjaka koji sudjeluju u planiranju, projektiranju i gradnji. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Arhitektura kao pokretač gospodarskog razvoja - Visoka kvaliteta arhitekture ima značajnu ulogu u razvoju i napretku društva, jer stvara dobre uvjete za život i osigurava uvjete za rast i razvoj gospodarstva, kako kroz oblikovanje prepoznatljivog nacionalnog identiteta, tako i stvaranjem dobre osnove za razvoj, posebice, graditeljstva i turizma. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Arhitektonsko urbanistički natječaji - Natječaj kao metoda odabira najkvalitetnijeg arhitektonskog i/ili urbanističkog rješenja osigurava transparentnu proceduru kao i participaciju zainteresirane javnosti od faze utvrđivanja natječajnog programa do javne rasprave i izložbe radova, što sve doprinosi podizanju društvene svijesti o značaju kvalitetno izgrađenog prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Kvaliteta izgrađenog prostora - Za osiguranje kvalitete izgrađenog prostora u širim razmjerima primarno je i nužno potrebno osigurati poštivanje i provođenje zakonskih i podzakonskih akata s područja prostornog uređenja i gradnje. Istovremeno, unapređivanje i kontrola cijelog procesa građenja kroz kontinuiranu aktivnost, koordiniranost i odgovornost svih sudionika - planera, projektanata, izvođača, ulagača i korisnika. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Arhitektonska i inženjerska izvrsnost na međunarodnom planu - Kvalitetan i ravnopravan dodir povijesnog i suvremenog arhitektonskog izraza. Bogatstvo graditeljskog naslijeđa kao rezultat povijesne slojevitosti gdje suvremena arhitektura postaje naslijeđe budućnosti kroz implementaciju radova domaćih arhitekata u zemlji i čitavom svijetu. (P) (S)
- Pismeni ispit (II) / (Z) Prezentacija seminara (S)
Obvezna literatura
- Zabilješke sa predavanja i Power Point prezentacije
- Hrvatska komora arhitekata; Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja, (2013.), Arhitektonske politike Republike Hrvatske, ApolitikA 2013 – 2020., Nacionalne smjernice za vrsnoću građenja, [ur. Knifić Schaps, Helena], Zagreb; www.mgipu.hr
- Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja, (2011.), Smjernice i kriteriji za arhitektonsku vrsnoću građenja, Zagreb; www.mgipu.hr
Preporučena literatura
- Bobovec, Borka; Bajić, Milan, (2015.), Digitalno učenje o kulturi građenja, Zbornik radova Međunarodnog znanstvenog skupa Tiskarstvo&Design 2015., Tehničko veleučilište u Zagrebu, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika i stanovanje, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 11[2014]:85-92, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika i turizam, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 10[2014]:119-128, Zagreb
- Knifić Schaps, Helena; Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika – tijek i rezultati implementacije, [urednik: Lakušić, Stjepan], Hrvatski savez građevinskih inženjera, 2014:445-455, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2013.), ApolitikA usvojena, što dalje, „Oris“, XV-80-2012:286-287, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2013.), Apolitika / Održivost, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 09[2013]:135-142, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2013.), ApolitikA – Graditeljska baština, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 08[2013]:137-144, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2012.), ApolitikA – Platforma za kvalitetu i kulturu građenja, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 07[2012]:119-124, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2012.), ApolitikA, jer nama nije svejedno, „Oris“, XIV-77-2012:222-223, Zagreb
- Bobovec, Borka, (2012.), Arhitektonske politike Republike Hrvatske 2013 – 2020, ApolitikA, Nacionalni program za vrsnoću i kulturu građenja, 71[2012]:5-7, „Cren“, Zagreb