Ispiši

Kultura građenja (157472)

Nositelj predmeta


izv. prof. dr. sc. Borka Bobovec

Opis predmeta

Kultura građenja i vrsnoća izgrađenog prostora predstavlja opći interes, stoga je važno upoznati se s temom zbog lakšeg pozicioniranja na tržištu rada. Važan pokazatelj je arhitektonska izvrsnost, odnosno njezina uloga u stvaranju kvalitete izgrađenog prostora koji značajno pridonosi uravnoteženom održivom razvoju gradova i drugih naselja. Takovi gradovi i naselja imaju ključnu ulogu u razvitku svake zemlje, budući u sebi sadrže težnju za socijalnim i kulturnim napretkom, razvitkom znanja i gospodarskim rastom. Kvalitetan izgrađeni prostor je, uz očuvanu prirodu, temeljna potreba svakog čovjeka i preduvjet razvoja društva, a stvara se neposrednim, savjesnim i koordiniranim djelovanjem svih projektantskih struka.

Vrsta predmeta

ECTS: 3.00

Engleski jezik: R2

E-učenje: R1

Sati nastave: 30
Predavanja: 15
Auditorne vježbe: 15

Ocjenjivanje

Dovoljan (2):
Dobar (3):
Vrlo dobar (4):
Izvrstan (5):

Uvjeti za dobivanje potpisa

redovito pohađanje nastave

Opće kompetencije

Studenti (ce) stječu osnovne spoznaje da mogu pripremiti i prezentirati stručni izvještaj, elaborat i/ili prijedlog projektne dokumentacije u domeni kulture građenja.
Također, postižu potrebna znanja na razini europskih standarda za definiranje i unaprjeđenje kulture građenja i krajobraza, zaštite okoliša, stanovanja i kvalitete izvođenja u okviru održivog razvitka u kvalitetnom, sigurnom i zdravom okolišu.
Modul omogućava studentima stjecanje temeljnih teoretskih i praktičkih znanja vezano uz podizanje svijesti o kulturi građenja te prepoznavanje važnosti zbivanja u krajobraznoj arhitekturi na razini zajednice i društva.

Oblici nastave

  • Predavanja
    predavanja uz korištenje aktualnih prezentacija, sve dopunjeno relevantnim primjerima
  • Seminari
    aktivno sudjelovanje u izvođenju seminara na odabranu temu, po potrebi i esej

Ishodi učenja i način provjere

Ishod učenja Način provjere
Analizirati konkretne probleme ove domene u praksi te ih rješavati u novim situacijama na temelju sinteze stečenih znanja i vještina, Pismeni ispit, seminar
koristiti dostignute sposobnosti teoretskog i praktičnog učenja u stjecanju novih spoznaja iz kulture građenja Pismeni ispit
primijeniti stečene sposobnosti samostalnog i timskog rada u organizaciji i upravi institucija u području graditeljstva i održavanja, te u radu u savjetodavnoj službi i vođenju službi u tijelima lokalne uprave u ovoj domeni Pismeni ispit
pokazati sposobnosti za obavljanje poslova stručnog suradnika u tijelima državne uprave i znanstveno - nastavnim i istraživačkim institucijama Pismeni ispit, seminar
prepoznati važna zbivanja u ovoj domeni te ih prezentirati u medijima i publicistici Pismeni ispit, seminar
kritički prosuđivati aktivnosti i materijale u području kulture građenja Pismeni ispit, seminar

Način rada

Obveze nastavnika

Uredno održavanje svih oblika nastave.

Obveze studenta

Redovito pohađanje nastave i izvršavanje postavljenih zadataka.

Polaganje ispita

Elementi praćenja Maksimalno bodova ili udio u ocjeni Bodovna skala ocjena Ocjena Broj sati izravne nastave Ukupni broj sati rada prosječnog studenta ECTS bodovi
Među ispit Pismeni I 40 % 0 – 65%
66 -75%
76 -85%
86 -93%
94 -100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
1,25
Među ispit Pismeni II 40 % 0 – 65%
66 -75%
76 -85%
86 -93%
94 -100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
1,25
Seminar usmeni, pismeni 20 % 0 – 65%
66 -75%
76 -85%
86 -93%
94 -100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
0,5
Završni ispit pismeni Seminar usmeni, pismeni 100% 0 – 60%
61 -70%
71 -80%
81 -90%
90 -100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
3,0
UKUPNO 100% 3

Ocjenjivanje se temelji na rezultatima dvaju pismenih ispita tijekom semestra, ili završnom pismenom ispitu pri čemu u zbirnu ocjenu ulazi i ocjena izrade i prezentacije seminara.

Tjedni plan nastave

  1. Arhitektura i društvena svijest - Globalna situacija i razvojne strategije. Izgrađeni okoliš plod je interakcije politike, profesije i svakog pojedinca, koji ima svakodnevnu uporabnu vrijednost za sve slojeve društva, a razina kvalitete i unaprjeđenja rezultat je stupnja društvene odgovornosti. (P)
  2. Javni zahvati u prostoru - Kao polazište i okvir unutar kojeg su javni zahvati u prostoru sveprisutni i najvidljiviji za kvalitetu sveukupnog izgrađenog prostora od vitalne je važnosti da javni naručitelji u realizaciji svojih projekata osiguraju visoke standarde kvalitete u oblikovanju krajobraza i arhitekturi, naročito uočavanjem problema degradacije. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  3. Kulturni krajolik i graditeljsko naslijeđe - Graditeljsko naslijeđe čini jezgru nacionalne kulture. Naš izgrađeni prostor rezultat je rada društva kroz stoljeća što ga čini iznimno važnim izvorom za razumijevanje kulture. Oblikovanje u praksi na relaciji zaštita - razvoj u kontekstu izgrađenog kulturnog krajolika. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  4. Razvoj, planiranje i uređenje prostora - Međusobno usklađena, fleksibilna i adaptabilna prostorno planska dokumentacija, kao odgovor na nagle promjene u gospodarstvu ili društvene i prirodne fenomene, pretpostavka je za unaprjeđenje gospodarskih, društvenih, prirodnih, kulturnih i ekoloških polazišta održivog razvoja u procesu prostornog planiranja, procjene utjecaja na okoliš te sektorskog vrednovanja prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  5. Građenje i oblikovanje prostora - Kvaliteta građenja i oblikovanja prostora koji osiguravaju kvalitetne socijalne, ekonomske, kulturološke i ekološke uvjete života, te kao takvi trebaju biti shvaćeni i čvrsto utemeljeni u društvu. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  6. Arhitektonska izvrsnost - Osnova kvalitete svakog izrađenog prostora, bilo da se radi o krajobraznom uređenju, zgradama, inženjerskim građevinama ili urbanim cjelinama, kao posljedica svjesnog multidisciplinarnog planiranja, projektiranja i razrade projekta, te uključivanja potrebnih znanstvenih metoda, umjetničkih vještina i kreativnosti. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  7. Održiva gradnja - Energetska učinkovitost, korištenje ekološki prihvatljivih materijala i tehnologija, kao i obnovljivih izvora energije preduvjet su dugoročnog očuvanja cjelokupnog životnog okoliša, uz istovremeno osiguranje ugodnog i zdravog krajobraznog okruženja i životnog prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  8. Stanovanje i kultura stanovanja - Osiguranje osnovnog standarda i kvalitete stanovanja. Kvaliteta pojedinačnog stana, zgrade ili cijelog naselja, mora se zasnivati na arhitektonskoj izvrsnosti, principima održivosti i kvaliteti. Sustavno podizanje kvalitete stanovanja osnovni je preduvjet za podizanje razine kulture stanovanja. (P) Pismeni ispit (II)
  9. Dostupnost, zdravlje i sigurnost - Kvaliteta užeg i šireg stambenog okruženja podrazumijeva primjenu standarda kvalitete u planiranju stambenih zona i naselja koji osiguravaju potrebne sadržaje i dostupnost cjelokupnoj mreži javne i društvene infrastrukture koju treba planirati u širem urbanom području. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  10. Obrazovanje - Obrazovanje je ključni instrument kojim utječemo na podizanje svijesti o kvaliteti i značaju izgrađenog prostora, te prirodnog i kulturnog krajobraza. Mora uključiti sve pojedince, od najmlađe do odrasle dobi, kao i cjeloživotno profesionalno obrazovanje arhitekata, inženjera i drugih stručnjaka koji sudjeluju u planiranju, projektiranju i gradnji. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  11. Arhitektura kao pokretač gospodarskog razvoja - Visoka kvaliteta arhitekture ima značajnu ulogu u razvoju i napretku društva, jer stvara dobre uvjete za život i osigurava uvjete za rast i razvoj gospodarstva, kako kroz oblikovanje prepoznatljivog nacionalnog identiteta, tako i stvaranjem dobre osnove za razvoj, posebice, graditeljstva i turizma. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  12. Arhitektonsko urbanistički natječaji - Natječaj kao metoda odabira najkvalitetnijeg arhitektonskog i/ili urbanističkog rješenja osigurava transparentnu proceduru kao i participaciju zainteresirane javnosti od faze utvrđivanja natječajnog programa do javne rasprave i izložbe radova, što sve doprinosi podizanju društvene svijesti o značaju kvalitetno izgrađenog prostora. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  13. Kvaliteta izgrađenog prostora - Za osiguranje kvalitete izgrađenog prostora u širim razmjerima primarno je i nužno potrebno osigurati poštivanje i provođenje zakonskih i podzakonskih akata s područja prostornog uređenja i gradnje. Istovremeno, unapređivanje i kontrola cijelog procesa građenja kroz kontinuiranu aktivnost, koordiniranost i odgovornost svih sudionika - planera, projektanata, izvođača, ulagača i korisnika. (P) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
  14. Arhitektonska i inženjerska izvrsnost na međunarodnom planu - Kvalitetan i ravnopravan dodir povijesnog i suvremenog arhitektonskog izraza. Bogatstvo graditeljskog naslijeđa kao rezultat povijesne slojevitosti gdje suvremena arhitektura postaje naslijeđe budućnosti kroz implementaciju radova domaćih arhitekata u zemlji i čitavom svijetu. (P) (S)
  15. Pismeni ispit (II) / (Z) Prezentacija seminara (S)

Obvezna literatura

  1. Zabilješke sa predavanja i Power Point prezentacije
  2. Hrvatska komora arhitekata; Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja, (2013.), Arhitektonske politike Republike Hrvatske, ApolitikA 2013 – 2020., Nacionalne smjernice za vrsnoću građenja, [ur. Knifić Schaps, Helena], Zagreb; www.mgipu.hr
  3. Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja, (2011.), Smjernice i kriteriji za arhitektonsku vrsnoću građenja, Zagreb; www.mgipu.hr

Preporučena literatura

  1. Bobovec, Borka; Bajić, Milan, (2015.), Digitalno učenje o kulturi građenja, Zbornik radova Međunarodnog znanstvenog skupa Tiskarstvo&Design 2015., Tehničko veleučilište u Zagrebu, Zagreb
  2. Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika i stanovanje, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 11[2014]:85-92, Zagreb
  3. Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika i turizam, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 10[2014]:119-128, Zagreb
  4. Knifić Schaps, Helena; Bobovec, Borka, (2014.), Apolitika – tijek i rezultati implementacije, [urednik: Lakušić, Stjepan], Hrvatski savez građevinskih inženjera, 2014:445-455, Zagreb
  5. Bobovec, Borka, (2013.), ApolitikA usvojena, što dalje, „Oris“, XV-80-2012:286-287, Zagreb
  6. Bobovec, Borka, (2013.), Apolitika / Održivost, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 09[2013]:135-142, Zagreb
  7. Bobovec, Borka, (2013.), ApolitikA – Graditeljska baština, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 08[2013]:137-144, Zagreb
  8. Bobovec, Borka, (2012.), ApolitikA – Platforma za kvalitetu i kulturu građenja, Intervju, „Presjek“, Hiperprostor, 07[2012]:119-124, Zagreb
  9. Bobovec, Borka, (2012.), ApolitikA, jer nama nije svejedno, „Oris“, XIV-77-2012:222-223, Zagreb
  10. Bobovec, Borka, (2012.), Arhitektonske politike Republike Hrvatske 2013 – 2020, ApolitikA, Nacionalni program za vrsnoću i kulturu građenja, 71[2012]:5-7, „Cren“, Zagreb

Prijava djelatnika

Mrežna stranica koristi kolačiće (cookies). Kolačiće upotrebljavamo kako bismo personalizirali sadržaj i oglase, omogućili značajke društvenih medija i analizirali promet. Isto tako, podatke o vašoj upotrebi naše web-lokacije dijelimo s partnerima za društvene medije, oglašavanje i analizu, a oni ih mogu kombinirati s drugim podacima koje ste im pružili ili koje su prikupili dok ste upotrebljavali njihove usluge. Nastavkom korištenja naših internetskih stranica vi prihvaćate našu upotrebu kolačića. Polica privatnosti.