Ispiši

Biljna raznolikost Hrvatske (144522)

Nositelj predmeta

Opis predmeta

U okviru modula Biljna raznolikost Hrvatske studenti se upoznaju s klasifikacijom, bogatstvom i stanjem biljne raznolikosti RH kao važnog alata u zaštiti i očuvanju biljne raznolikosti u prirodi. Studenti se kroz terenski rad direktno upoznaju s autohtonim biljnim vrstama te nekim endemičnim, rijetkim i ugroženim vrstama hrvatske flore, kao i sa standardnom metodologijom kartiranja flore na teritorijalnom nivou, na razini MTB polja za kartiranje, te se osposobljavaju za izrade samostalnih studija koje primjenjuju florističku metodologiju kartiranja s ciljem i svrhom očuvanja i vrednovanja biljne raznolikosti. Kroz seminare, praktične i terenske vježbe, studenti se upoznaju ne samo s autohtonom florom Hrvatske već i s alohtonom, a pogotovo invazivnom florom koja u zadnje vrijeme uzrokuje sve veće probleme u poljoprivredi, zdravlju i narušava biološku ravnotežu u prirodnim ekosustavima. Evolucijske procese specijacije i različite druge mehanizme koji su odgovorni za relativno bogatu biljnu raznolikost Hrvatske, studenti svladavaju u obliku vježbi i seminara te praktičnih zadataka kao što su određivanje i procjene stanja pojedinih biljnih vrsta sa svrhom prevencije opadanja i održavanja značajnosti bioraznolikosti u prirodnim ekosustavima bez ljudskog utjecaja. Kako bi studente osposobili za samostalna kartiranja flore i staništa, upoznaju se s ekologijom različitih tipova staništa i karakterističnim biljnim vrstama za pojedina staništa. Po završetku modula, studenti agronomije bili bi osposobljeni i upoznati sa specifičnostima hrvatske biljne raznolikosti te modernim metodologijama u kartiranju flore što bi im uvelike proširilo znanja i vještine te pružilo veće mogućnosti konkurentnosti na tržištu, prilikom zaposlenja. Polaganje ispita se provodi pismenom provjerom znanja i usmenim ispitom.

Vrsta predmeta

ECTS: 6.00

Engleski jezik: R1

E-učenje: R1

Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Vježbe u praktikumu: 5
Seminar: 5
Terenske vježbe: 20

Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje

Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%

Opis

Redovito pohađanje nastave i odrađena terenska nastava

Opće kompetencije

Predmet omogućava stjecanje znanja o autohtonim biljnim vrstama, rijetkim, ugroženim i endemičnim vrstama hrvatske flore te zakonske propise u zaštiti prirode. Prepoznavanje značenja biljnih vrsta u očuvanju biljne raznolikosti u Hrvatskoj. Kroz terenski rad studenti se osposobljavaju za prepoznavanje biljnih vrsta modernim metodologijama s mogućom primjenom u struci.

Oblici nastave

  • Predavanja
  • Konzultacije
  • Vježbe u praktikumu
    Vježbe u praktikumu – vježbe se provode u grupama (od 10-15 studenata) uz korištenje mikroskopa, binokulara i ZAGR herbarijske zbirke s ciljem determinacije biljnih vrsta,
  • Terenske vježbe
    Terenske vježbe – vježbe se provode u grupama (od 10-15 studenata) u zaštićenim područjima (Samoborsko gorje i Rt Kamenjak u Istri) te se izrađuju radne mape,
  • Seminari
    Seminari – seminari se provode u grupama od 3-5 studenata, gdje studenti izlažu prezentacije na zadane tematske cjeline, a nakon čega se vode debate i rasprave cijele grupe.

Ishodi učenja i način provjere

Ishod učenja Način provjere
identificirati biljne vrste aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
identificirati prijetnje i razloge ugroženosti biljnih vrsta aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
identificirati rijetke, endemične i ugrožene vrste aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
izdvojiti potencijalne autohtone vrste za uređenje okoliša aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
usporediti razlike između prirodnih staništa i staništa pod utjecajem čovjeka aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
ustanoviti zakonsku regulativu te integrirati i primijeniti zakone u zaštiti prirode i očuvanju biljne raznolikosti aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
dizajnirati planiranje istraživanja u zaštiti prirode aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
dizajnirati metodologiju kartiranja flore nekog područja aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
ustanoviti nedostatke i negativne trendove na biljnu raznolikost aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit
prezentirati ideju ili projekt o važnost očuvanja biljne raznolikosti na određenom području aktivno sudjelovanje tijekom nastave, usmeni ispit

Način rada

Obveze nastavnika

Izvođenje nastave (predavanja i vježbe), održavanje konzultacija, priprema nastavnih materijala, organiziranje i održavanje ispita tijekom ispitnih rokova. Održavanje terenske nastave.

Obveze studenta

Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje na nastavi te polaganje ispita u ispitnom roku. Pohađanje terenske nastave je neizostavno.

Tjedni plan nastave

  1. Uvod, Biljna raznolikost (P) - uvodni dio, opis i ciljevi modula.
  2. Ugroženost (P) - IUCN kriteriji i kategorije ugroženosti. Crvena knjiga-koncept i uloga, ugroženost i stanje hrvatske flore. Proljetnice-prepoznavanje i određivanje (PK). Proljetnice hrvatske flore, važnost, prepoznavanje i determinacija vrsta.
  3. Endemi i endemizam (P) - Endemi, klasifikacija, evolucija i endemizam na području Hrvatske. Endemične biljke-prepoznavanje (PK). Prepoznavanje i determinacija endemičnih biljnih vrsta.
  4. Flora i floristika (P) – definicije, pregled florističkih istraživanja. Rijetke i ugrožene biljke-određivanje (PK). Prepoznavanje i determinacija rijetkih i ugroženih biljnih vrsta. Seminarska izlaganja (S). Tematski seminari (ugroženost i endemizam), uvod u terensku nastavu.
  5. Herbarijske zbirke (P) - važnost (uloga i primjena) herbarijskih zbirki u istraživanjima biljne raznolikosti. Determinacija i izrada herbarija (PK). Primjena herbarijskih zbirki u istraživanjima flore i biljne raznolikosti te izrada i determinacija herbarijskih primjerka.
  6. Ugrožena staništa, zakonska regulativa u zaštiti prirode (P). Značaj i uloga zakonske regulative u zaštiti prirode i zaštiti biljnih vrsta, dozvole za uvoz i izvoz biljnog materijala (gost predavač iz DZZP). Kartiranje flore (PK) - upoznavanje s metodologijom i konceptom kartiranja vaskularne flore.
  7. Raznolikost po skupinama (P) – Asteraceae – klasifikacija i pregled vrsta
  8. Raznolikost po skupinama (P) – Fabaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  9. Raznolikost po skupinama (P) – Brassicaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  10. Raznolikost po skupinama (P) – Rosaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  11. Raznolikost po skupinama (P) – Poaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  12. Raznolikost po skupinama (P) – Alliaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  13. Raznolikost po skupinama (P) – Liliaceae – klasifikacija i pregled vrsta
  14. Invazivne vrste (P) – klasifikacija, standardi i pregled vrsta. Seminarska izlaganja (S). Tematski seminari (invazivne vrste), uvod u terensku nastavu.
  15. Biogeografske regije, zaštićena područja (P) - biogeografske regije Hrvatske, podjele, pregled rijetkih i ugroženih vrsta po regijama, nacionalni parkovi, parkovi prirode i ostala zaštićena područja-pregled i zanimljivosti. Samoborsko gorje (T) - terenska nastava na području Samoborskog gorja (Japetić-Okić). Upoznavanje i identifikacije rijetkih, endemičnih i ugroženih kontinentalnih biljnih vrsta, izrada radnih mapa. Istra, Rt Kamenjak (T) - terenska nastava na zaštićenom području (Rt Kamenjak, Istra). Upoznavanje i identifikacije rijetkih, endemičnih i ugroženih mediteranskih biljnih vrsta. Procjena stanja ugroženosti na terenu.

Obvezna literatura

  1. Kutle, A. (1999). Pregled stanja biološke i krajobrazne raznolikosti Hrvatske sa strategijom i akcijskim planovima zaštite. Zagreb: Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša. 3-151.
  2. Nikolić, T. (2006). Flora – priručnik za inventarizaciju i praćenje stanja. Zagreb: Državni zavod za zaštitu prirode. 1-64.
  3. Topić, J., Ilijanić, Lj., Nikolić, T. (2006). Staništa: priručnik za inventarizaciju, kartiranje i praćenje stanja. Zagreb: Državni zavod za zaštitu prirode. 1-64.
  4. Topić, J., Vukelić, J. (2009). Priručnik za određivanje kopnenih staništa u Hrvatskoj prema Direktivi o staništima EU. Zagreb: Državni zavod za zaštitu prirode. 1-376.

Preporučena literatura

  1. Nikolić, T., Topić, J. (ur.) (2004). Crvena knjiga vaskularne flore Hrvatske, Zagreb: Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Državni zavod za zaštitu prirode. 1-693.
  2. Pađan, Z. (2012). Arhitektura biljaka: biljke kao dio općeg evolucijskog fenomena gradnje. Zagreb: Školska knjiga. 1-263.
  3. Nikolić, T. (2013). Sistematska botanika : raznolikost i evolucija biljnog svijeta. Zagreb: Alfa. 1-872.
  4. Nikolić, T. (ur.) (2013). Flora Croatica Database (http://hirc.botanic.hr/fcd/), Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Prirodoslovno-matematički fakultet, Botanički zavod s Botaničkim vrtom.
  5. Nikolić, T., Topić, J., Vuković, N. (ur.) (2010). Botanički važna područja Hrvatske. Zagreb: Školska knjiga, Sveučilište u Zagrebu, Prirodoslovno-matematički fakultet. 1-529.

Sličan predmet na srodnim sveučilištima

  • Flora Hrvatske (PMF, Zagreb)

Prijava djelatnika

Mrežna stranica koristi kolačiće (cookies). Kolačiće upotrebljavamo kako bismo personalizirali sadržaj i oglase, omogućili značajke društvenih medija i analizirali promet. Isto tako, podatke o vašoj upotrebi naše web-lokacije dijelimo s partnerima za društvene medije, oglašavanje i analizu, a oni ih mogu kombinirati s drugim podacima koje ste im pružili ili koje su prikupili dok ste upotrebljavali njihove usluge. Nastavkom korištenja naših internetskih stranica vi prihvaćate našu upotrebu kolačića. Polica privatnosti.