Sistematika tla (144080)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Sistematika tla obuhvaća klasifikaciju tla te detaljni prikaz tipova tala. Kroz predavanja, terenske vježbe i seminarski rad studenti će steći saznanja o klasifikaciji tala Hrvatske. Upoznati će se vrlo detaljno sa tipovima tla i njihovim svojstvima te njihovom rasprostranjenosti u Hrvatskoj, što je od velike važnosti budući da je cjelokupna problematika korištenja i zaštite tla u direktnoj vezi s tipom tla ili njegovim nižim jedinicama. Pored toga studenti će ovladati vještinama ispravnog prepoznavanja horizonata i klasificiranja tla. Upoznati će se sa postojećim korelacijama klasifikacije tla u Hrvatskoj s međunarodnim klasifikacijama tla.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Melioracije (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 34
Seminar: 7
Terenske vježbe: 19
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet Sistematika tla osposobljava studente za razumijevanje razvrstavanja tla prema genetskim principima, kao i za kreiranje kriterija i normativa za namjenske klasifikacije. Studentima daje temeljna znanja potrebna za prepoznavanje i izdvajanje horizonata, definiranje građe i tipološke pripadnosti tla, te razumijevanje i/ili utvrđivanje rasprostranjenosti pojedinih tipova tala u Republici Hrvatskoj.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavanja 34 sata / u jednoj skupini - Terenske vježbe
Vježbe (terenske) 19 sati / u jednoj skupini - Seminari
Seminari 7 sati / u jednoj skupini
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Razumjeti važnost, potrebe i načine razvrstavanja tla | Parcijalni ispit 1 |
Prepoznati i izdvajati pedogenetske horizonte na terenu i razumjeti njihov nastanak i razvoj | Rasprave tijekom nastave, Parcijalni ispiti 1, 2 i 3 |
Identificirati građu pedološkog profila | Rasprave tijekom nastave, Parcijalni ispiti 1, 2 i 3 |
Odrediti tipološku pripadnost tla, te objasniti njegova fizikalna, kemijska i biološka svojstva uz procjenu njegovog proizvodnog potencijala | Rasprave tijekom nastave, Seminar, Parcijalni ispiti 1, 2 i 3 |
Samostalno kreirati kriterije i normative za namjenske klasifikacije | Rasprave tijekom nastave, Seminar |
Planirati načine održivog gospodarenja pojedinim tipovima tala s aspekata njihove rasprostranjenosti u RH | Seminar, Parcijalni ispit 1, 2 i 3 |
Korelirati tipološku pripadnost tla prema RH klasifikaciji s međunarodnim klasifikacijama | Rasprave tijekom nastave, Seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, seminara i vježbi.
Praćenje prisutnosti studenata na nastavi.
Pružanje konzultacija.
Organizacija i provođenje testova znanja i ispita.
Organizacija i provođenje terenske nastave.
Obveze studenta
Uredno pohađanje predavanja i vježbi te izrada seminarskih radova
Polaganje parcijalnih ispita znanja tijekom semestra ili cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 57 | 57 | 1,9 | |||
Parcijalni ispit (PI1) | 33,33% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 40 | 1,3 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 33,33% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 40 | 1,3 |
Parcijalni ispit 3 (PI3) | 33,33% |
<60 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 43 | 1,5 |
UKUPNO | 100% | (PI1 + PI2 + PI3) / 3 | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Cjeloviti ispit | Pisani ispit. U slučaju da student ne položi ispit putem parcijalnih ispita tijekom semestra, polaže cjeloviti pisani ispit koji uključuje cjelokupno gradivo modula. Ispitna pitanja: - vidi pod PI1, PI2 i PI3 | Tijekom ispitnih rokova |
Tjedni plan nastave
- Uvodni dio, principi sistematike tla, struktura pojedinih klasifikacija, klasifikacija koja se koristi u Hrvatskoj; Nerazvijena (incijalna) tla
- Nerazvijena tla i Humusno akumulativna tla
- Humusno akumulativna tla i Kambična tla
- Terenska nastava na Medvednici, prepoznavanje tala
- Kambična tla
- Eluvijalno iluvijalna tla
- Antropogena i Tehnogena tla
- Parcijalni ispit, Pseudoglejna tla, Nerazvijena hidromorfna tla
- Semiglejna tla tla, Amfiglejna tla i Tresetna tla
- Antropogena hidromorfna tla, Halomorfna i Subakvalna tla
- WRB i korelacija s klasifikacijom tla u Hrvatskoj; Izrada seminara - upute i konzultacije
- Terenske vježbe autobusom fakulteta
- Terenske vježbe autobusom fakulteta
- Predaja i prezentacija seminara
- Parcijalni ispit
Obvezna literatura
- Rubinić V.: Prezentacije s predavanja
Preporučena literatura
- Husnjak, S. (2014.): Sistematika tala Hrvatske. Sveučilišni udžbenik, Hrvatska Sveučilišna naklada, Zagreb
- Škorić A. (1986.): Postanak, razvoj i sistematika tla. Knjiga, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb
- IUSS Working Group WRB (2022): World Reference Base for Soil Resources. IUSS, Vienna
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Fakultet Agrobiotehničkih znanosti u Osijeku – predmet: Pedogeneza i sistematika tla
- Ball State University, USA – predmet: Soil Classification and Interpretation
- Penn State University, USA – predmet: Soil Genesis, Classification, and Mapping