Korištenje i zaštita voda (144081)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
U ovom modulu studenti se upoznaju s problemima složenog i dinamičnog odnosa vode i poljoprivrede. U kontekstu korištenja vode u poljoprivredi, s gledišta onečišćenja okoliša voda se pojavljuje i kao uzročnik i kao žrtva. Modul je strukturiran tako da se studenti najprije upoznaju s osnovama mehanike fluida i hidrologije kao temeljnim znanostima za razumijevanje otjecanja vode. Nakon toga se upoznaju s hidrologijom podzemnih i površinskih voda. Posebnu tematsku cjelinu čini geokemija vode u kojoj se studentima tumače osnovni kemijski procesi i odnosi vode i čvrste faze. U zasebnom programskom dijelu modula tumače se specifični načini korištenja vode u poljoprivredi: navodnjavanje u uzgoju bilja, stočarstvo, slatkovodno ribarstvo i dr. U programskom dijelu Kvaliteta vode ta se tema razmatra, prvo kao globalni problem, a zatim specifično, s obzirom na posebne namjene i korištenje u poljoprivredi, uključujući i zakonodavstvo. U dijelu Izvori onečišćenje i zaštita vode tumače se potencijalni izvori onečišćenja, te mjere zaštite s posebnim naglaskom na poljoprivredu. Ukazuje se na postupke i uzgojne mjere u poljoprivrednoj proizvodnji koji vode zaštiti površinskih i podzemnih voda.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Melioracije (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 34
Laboratorijske vježbe: 12
Vježbe u praktikumu: 10
Seminar: 4
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmetom Korištenje i zaštita voda student dobiva teorijska znanja o kompleksnim odnosima između vode i poljoprivrede s posebnim naglaskom na zaštitu okoliša koja su neophodna za predlaganja/razvoja/primjene različitih poljoprivredno-okolišnih mjera kako bi se smanjili negativni utjecaji na površinske i podzemne vode.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
U sklopu auditornih vježbi studenti samostalno rješavaju temeljne numeričke zadatke iz hidrologije i hidraulike (određivanje hidrostatičkog tlaka, izračun protoka u otvorenim vodotocima i kanalima, izračun tlakova u sustavima pod tlakom, Darcyev zakon). Vježbe se izvode u grupama do 10 studenata. Student poslije svakih auditornih vježbi predaje samostalno rješen zadatak iz tematike koja je obrađivana na vježbama. - Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi studenti samostalno analiziraju određene parametre za ocjenu kvalitete vode. Vježbe se izvode u grupama do 10 studenata. Nakon završenih laboratorijskih vježbi student predaje izvješće s vježbi s opisom primijenjene metode i ocjenom kvalitete vode. - Vježbe u praktikumu
- Seminari
Seminar se izvodi u grupama do 5 studenata.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Definirati i opisati vodnu bilancu i njezine komponente. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Primijeniti znanja iz podrucja hidrologije o proračunu dostupnih količina površinske vode. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Primijeniti znanja iz područja hidraulike u domeni zahvaćanja i korištenja površinskih i podzemnih voda. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 1. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Opisati glavne fizikalne procese i kemijske principe koji kontroliraju tok vode i otopine u sustavu tlo-voda. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Opisati čimbenike kvalitete vode. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Razumjeti kemijska svojstva vode koja utječu na ponašanje onečišćenja u vodenim sustavima. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Opisati probleme u površinskim i podzemnim vodama koja su povezana s poljoprivrednom proizvodnjom i predložiti adekvatne mjere zaštite voda. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Planirati sustav motrenja površinskih i podzemnih vode za različite svrhe. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Primijeniti nacionalno i EU zakonodavstvo u korištenju i zaštiti voda. | Aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, 2. parcijalni ispit, pismeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, organizacija i izvedba vježbi u praktikumu i laboratorijskih vježbi i terenskih vježbi, evidencija prisutnosti studenata na predavanju i vježbama, praćenje aktivnosti studenata tijekom predavanja i vježbi, priprema nastavnih materijala (predavanja i vježbe) studentima, konzultacije, organiziranje i održavanje pisanih, usmenih provjera znanja u toku semestra i ispitnih rokova
Obveze studenta
Prisutnost na predavanju, odrađene vježbe u praktikumu i laboratorijske vježbe, izrada programa iz vježbi te izvještaja s laboratorijskih vježbi, odrađene terenske vježbe, polaganje ispita u tijeku semestra (kontinuirana nastava) ili u ispitnom roku
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
1. parcijalni ispit (P1) | 50% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 90 | 3 |
2. parcijalni ispit (P2) | 50% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 90 | 3 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni ispit | 100% |
0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
60 | 180 | 6 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
1. parcijalni ispit (P1) | Pismeni ispit iz prvog dijela gradiva. | Tijekom semestra | Ispitni rok |
2. parcijalni ispit (P2) | Pismeni ispit iz drugog dijela gradiva. Pravo pristupanja imaju studenti koji su uspješno položili P1. | Tijekom semestra | Ispitni rok |
Pismeni ispit | Pismeni ispit za studente koji ne polože P1 i/ili P2. Pismeni ispit uključuje cjelokupno gradivo | Ispitni rok |
Tjedni plan nastave
- Uvodno predavanje - P: Uvod u Mehaniku fluida; osnove hidrologije - hidrologija kao znanost; hidrologija i hidraulika otvorenih vodotoka i kanala; hidraulika podzemnih voda; V; S.
- Uvodno predavanje - P: Uvod u Mehaniku fluida; osnove hidrologije - hidrologija kao znanost; hidrologija i hidraulika otvorenih vodotoka i kanala; hidraulika podzemnih voda; V; S.
- Uvodno predavanje - P: Uvod u Mehaniku fluida; osnove hidrologije - hidrologija kao znanost; hidrologija i hidraulika otvorenih vodotoka i kanala; hidraulika podzemnih voda; V; S.
- Uvodno predavanje - P: Uvod u Mehaniku fluida; osnove hidrologije - hidrologija kao znanost; hidrologija i hidraulika otvorenih vodotoka i kanala; hidraulika podzemnih voda; V; S.
- Osnove geokemije voda - P: Podjela i odnos geokemije s drugim prirodnim znanostima, sustav kretanja vode na Zemlji, globalni hidrološki ciklus; kemizam kontinentalnih, marinskih, oceanskih i podzemnih voda; rubni marinski okoliši-estuariji; fizikalna i kemijska svojstva voda; voda kao otapalo; otpadne vode; V; S.
- Osnove geokemije voda - P: Podjela i odnos geokemije s drugim prirodnim znanostima, sustav kretanja vode na Zemlji, globalni hidrološki ciklus; kemizam kontinentalnih, marinskih, oceanskih i podzemnih voda; rubni marinski okoliši-estuariji; fizikalna i kemijska svojstva voda; voda kao otapalo; otpadne vode; V; S.
- Poljoprivreda kao korisnik vode - P: načini korištenja vode u poljoprivredi i koje su ekološke posljedice tog korištenja; posebno se obrađuje navodnjavanje i uzgoj riba, kao dva najveća korisnika vode.
- Poljoprivreda kao korisnik vode - P: načini korištenja vode u poljoprivredi i koje su ekološke posljedice tog korištenja; posebno se obrađuje navodnjavanje i uzgoj riba, kao dva najveća korisnika vode.
- Kakvoća vode -globalni problem - P: standardi kvalitete vode s obzirom na različite polutante u okolišu i njihov utjecaj na žive organizme; primarni i sekundarni standardi kvalitete, te kvaliteta vode za posebne namjene u poljoprivredi. Laboratorijske vježbe.
- Kakvoća vode -globalni problem - P: standardi kvalitete vode s obzirom na različite polutante u okolišu i njihov utjecaj na žive organizme; primarni i sekundarni standardi kvalitete, te kvaliteta vode za posebne namjene u poljoprivredi. Laboratorijske vježbe.
- Izvor onečišćenja površinskih i podzemnih voda - P: Onečišćenje površinskih i podzemnih voda. Točkasti i netočkasti (difuzni) izvori onečišćenja voda. Identifikacija i analiza onečišćenja vode od strane poljoprivredne proizvodnje (npr. korištenjh hranjiva), uzgojne tehnike, geografske okolonosi kao što su: tip tla, klima i nagib, difuzno zagađenje nitratima, organska i anorganska gnojiva, pesticidi i sedimenti erozije tla, navodnjavanje i ispiranje soli što može dovesti do zaslanjivanja. Laboratorijske vježbe. Poljoprivredna praksa i onečišćenje voda. Zakoni i propisi- Zaštita voda u okviru nacionalnog I EU zakonodavstva (Okvirna direktiva o vodama). Laboratorijske vježbe.
- Izvor onečišćenja površinskih i podzemnih voda - P: Onečišćenje površinskih i podzemnih voda. Točkasti i netočkasti (difuzni) izvori onečišćenja voda. Identifikacija i analiza onečišćenja vode od strane poljoprivredne proizvodnje (npr. korištenjh hranjiva), uzgojne tehnike, geografske okolonosi kao što su: tip tla, klima i nagib, difuzno zagađenje nitratima, organska i anorganska gnojiva, pesticidi i sedimenti erozije tla, navodnjavanje i ispiranje soli što može dovesti do zaslanjivanja. Laboratorijske vježbe. Poljoprivredna praksa i onečišćenje voda. Laboratorijske vježbe: upravljanje podacima i ocjena kvalitete vode, uzorkovanja voda, osnovni koraci analitičkom procesu analize vode; laboratorijska ispitivanja kakvoće vode; ocjena kakvoće; upravljanje podacima i izrada izvješća. Laboratorijske vježbe.
- Laboratorijske vježbe: upravljanje podacima i ocjena kvalitete vode, uzorkovanja voda, osnovni koraci analitičkom procesu analize vode; laboratorijska ispitivanja kakvoće vode; ocjena kakvoće; upravljanje podacima i izrada izvješća. Laboratorijske vježbe.
- Mjere zaštite površinskih i podzmenih voda - P: Dobra poljoprivredna praksa i mjere prevencije onečišćenja kao što su: racinalno korištenja gnojiva, skladištenje gnojiva, i druge poljoprivredne tehnike koje štite vodu. Laboratorijske vježbe.
- Mjere zaštite površinskih i podzmenih voda - P: Dobra poljoprivredna praksa i mjere prevencije onečišćenja kao što su: racinalno korištenja gnojiva, skladištenje gnojiva, i druge poljoprivredne tehnike koje štite vodu. Laboratorijske vježbe.
Obvezna literatura
- Romić,D. (2003). Zaštita voda: interna skripta. Zagreb: Zavod za melioracije Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
- Žugaj, R. (2000). Hidrologija. Zagreb: Sveučilište u Zgrebu , Rudarsko – geološko - naftni fakultet.
- Tedeschi, S (1997). Zaštita voda. Zagreb: Hrvatsko društvo građevinskih inžinjera.
Preporučena literatura
- Drever, J.I .(2002) . The Geochemistry of Natural Waters, Surface and Groundwater Environments. -3rd ed., Upper Saddle River: Prentice Hall.
- Boulding ,J.R., Ginn, J.S.(2003). Soil, Vadose Zone and Groundwater Contamination, Assessment, Prevention and Remediation. Washington: Lewis Publishers.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Water resources planning and management - BOKU.