Primjena suvremenih tehnika u uzgoju aromatičnog i ljekovitog bilja (228251)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Cilj predmeta je osposobljavanje studenata za uzgoj aromatičnog i ljekovitog bilja (ALJB) na mediteranskom području primjenom suvremenih tehnoloških postupaka koji vode povećanju prinosa i količine specijaliziranih metabolita, odnosno kvalitete biljne droge. Naglasak predmeta je na važnosti introdukcije samoniklih ALJB mediteranskog područja u poljoprivrednu proizvodnju, kao i na važnosti ekološkog uzgoja aromatičnog bilja. Osnovne programske cjeline obuhvaćaju: sistematiku aromatičnih vrsta mediteranskog područja, metode poboljšavanja klijavosti sjemena, ekološke i tehnološke čimbenike u uzgoju ALJB vrsta, kao i postupke ubrzavanja rasta i razvoja presadnica te tehnologiju uzgoja odabranih vrsta mediteranskog i submediteranskog područja iz porodica Lamiaceae, Asteraceae, Apiaceae i Capparaceae.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Mediteranska poljoprivreda (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 4.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 40
Predavanja: 27
Seminar: 13
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 - 70 %
Dobar (3): 71 - 80 %
Vrlo dobar (4): 81 - 90 %
Izvrstan (5): 91 - 100 %
Uvjeti za dobivanje potpisa
Predan seminarski rad 1 (tablica s odabanim vrstama i popisom droga).
Predan i prezentiran seminarski rad 2 (mentalna mapa).
Opis
Seminarski rad 1 svaki student ispunjava samostalno te predaje u pisanom obliku. Obuhvaća tablicu s odabranim ALJB vrstama mediteranskog i submediteranskog područja u kojoj je potrebno ispuniti zadane podatke za svaku pojedinu vrstu.
Seminar 2 studenti izrađuju u paru u obliku mentalne mape sa zadanom ljekovitom vrstom kao središnjim pojmom te potom prezentiraju usmeno.
Opće kompetencije
Samostalno obavljanje specijalističkih zadataka u području uzgoja i primarne dorade aromatičnog i ljekovitog bilja iz mediteranskogh i submediteranskog područja. Predmet potiče timski rad, osposobljava za rad u stručnim i znanstvenim projektima institucija, u nastavnim programima te za prezentiranje stručnih sadržaja.
Oblici nastave
- Predavanja
Održavaju u jednoj grupi, a u najvećoj mjeri se koriste power point prezentacije uz elemente aktivnog te suradničkog i iskustvenog učenja. - Seminari
Studenti izrađuju seminar u obliku mentalne mape sa zadanom ljekovitom vrstom kao središnjim pojmom.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Procijeniti mogućnost uzgoja aromatičnog i ljekovitog bilja u mediteranskom području obzirom na biološke zahtjeve vrsta | Seminar (pismeni i usmeni), sudjelovanje u raspravama, test 1 i test 2. |
Primijeniti elemente suvremenih tehnologija uzgoja aromatičnog i ljekovitog bilja koje utječu na povećanje prinosa biljnog materijala i specijaliziranih metabolita | Sudjelovanje u raspravama, test 1 i test 2. |
Uskladiti uzgoj aromatičnog i ljekovitog bilja sukladno smjernicama za ekološki sustav proizvodnje | Sudjelovanje u raspravama, test 1 i test 2. |
Izraditi program proizvodnje aromatičnog i ljekovitog bilja na otvorenom polju i u zaštićenom prostoru | Seminar (pismeni i usmeni), sudjelovanje u raspravama, test 1 i test 2. |
Način rada
Obveze nastavnika
Studente upoznati i informirati s programom nastave, obvezama, načinu i kriterijima ocjenjivanja. Redovito održavanje svih oblika nastave utvrđenih nastavnim planom. Dodjeljivanje tema i ocjenjivanje seminara (pismeno i usmeno). Priprema nastavnih materijala i ispitnih materijala. Održavanje konzultacija i pisanih testova znanja u predviđenim rokovima.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave predviđene nastavnim planom. Aktivno sudjelovanje na nastavi uz elemente konstruktivnog i suradničkog učenja. Priprema seminara (pisanje i izlaganje). Polaganje testova znanja.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave i aktivnost na nastavi | 32 | 32 | 1 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Seminar 1 | 10 % |
0 - 60 % 61 - 70 % 71 - 80 % 81 - 90 % 91 - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 9 | 0,3 |
Seminar 2 | 10 % |
0 - 60 % 61 - 70 % 71 - 80 % 81 - 90 % 91 - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 9 | 0,3 |
Test 1 | 40 % |
0 - 60 % 61 - 70 % 71 - 80 % 81 - 90 % 91 - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 35 | 1,2 |
Test 2 | 40 % |
0 - 60 % 61 - 70 % 71 - 80 % 81 - 90 % 91 - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 35 | 1,2 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Ukupno | 100 | 40 | 120 | 4 |
Tjedni plan nastave
- P-3 S-1. Uvod u modul i cilj modula. Sistematika i klasifikacija aromatičnih i ljekovitih biljaka (ALJB) u osnovne skupine biljnih droga obzirom na glavne djelatne tvari, porijeklo i primjenu.
- P-2 i S-2. Čimbenici klijavosti sjemena (abiotski, biološki, antroploški) i metode predsjetvenog tretiranja sjemena i uklanjanje dormantnosti.
- P-2 i S-2. Tehnike razmnožavanja ljekovitog i aromatičnog bilja (presadnice, izravna sjetva, stabljične reznice, dijeljenje biljaka, sadnja rizoma).
- P-2 i S-2. Primjena postupaka ubrzavanja rasta i razvoja presadnica i sadnica ALJB (volumen lončića, karakterstike supstrata, pikiranje presadnica, mehaničko kondicioniranje, stimulatori rasta).
- P-4. Važnost introdukcije samoniklih aromatičnih biljaka u poljoprivrednu proizvodnju i sustavi polj. proizvodnje. Utjecaj ekoloških čimbenika u proizvodnji ALJB i njihov utjecaj na morfološke karakteristike i akumulaciju sekundranih metabolita.
- P-2 i S-2. Pregled tehnoloških faktora (sortiment, rok uzgoja, gustoća sklopa, gnojidba, navodnjavanje, zaštita od biljnih štetočinja, rok i način berbe) u uzgoju ALJB i njihov utjecaj na povećanje prinosa te količinu i kvalitetu biljne droge. Test znanja 1.
- P-4. Tehnologija uzgoja odabranih vrsta ALJB iz mediternskog i submediteranskog područja (Lamiaceae)
- P-4. Tehnologija uzgoja odabranih vrsta ALJB iz mediternskog i submediteranskog područja (Asteraceae, Apiaceae, Capparaceae)
- P-4. Osnove uzgoja aromatičnih i ljekovitih biljaka u zaštićenim prosotrima i hidroponski uzgoj (inertni supstrati, abiotski čimbenici zraka i hranive otopine). Potrebe za hranivima i količinom sjemena u plutajućem hidroponu.
- S-4 Utjecaj ekoloških čimbenika i tehnoloških elemenata na količinu i kvalitetu biljne droge zadane vrste mediterasnkog i submediternaskog područja. Test znanja 2.
Obvezna literatura
- Žutić I., Radman S. (2014). Suvremena proizvodnja aromatičnog i ljekovitog bilja. Priručnik za predavanja, elektronička verzija. AFZ, Zagreb
- Šilješ I., Grozdanić Đ., Grgesina I. (1992). Poznavanje, uzgoj i prerada ljekovitog bilja. Školska knjiga, Zagreb.
- Stepanović B., Radanović D., Turšić I., Nemčević N., Ivanec J. (2009). Uzgoj ljekovitog i aromatičnog bilja. Jan-Spider d.o.o., Pitomača
Preporučena literatura
- Kuštrak D. (2005). Farmakognozija – Fitofarmacija. Golden marketing – Tehnička knjiga, Zagreb Žutić I. (2014). Lavandin, kadulja i komorač u kontinentalnim predjelima. Priručnik, AFZ, Zagreb