Principi i perspektive ishrane u hortikulturi (144455)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Priprema budućeg magistra struke, potencijalnog istraživača, znanstvenika ili nastavnika za pravilno razumijevanje struke, a vezano za ishranu bilja u bilo kojem segmentu hortikulture: vinogradarstvu i voćarstvu, povrćarstvu, ljekovitom i aromatičnom bilju, te proizvodnji, njezi i održavanju u ukrasnoj hortikulturi. U ovom dijelu školovanja studenti će se upoznavati, znatno šire, sa znanstvenim spoznajama o ishrani bilja (posebice medijima za rast), koristeći sva raspoloživa sredstva na terenu. Svrha poljoprivrednih znanstvenih disciplina mora biti primjena znanosti u praksi. Studente će se upoznati s uvijetima u tlu, svojstvima tla, načinima kretanja hraniva kroz tlo, čimbenicima koji na to utječu, te na njihov ulazak i kretanje unutar biljke, a vezano za najnovije znanstvene spoznaje iz pedologije, kemije, biokemije i fiziologije. Naučit će kako razlikovati fiziološke od biljnih bolesti. Važan zadatak ovog modula je upoznati buduće magistre inženjere hortikulture s problemima koji nastaju na terenu pri nerazumijevanju problematike i neadekvatne primjene ishrane bilja u cijelosti, čemu će pridonijeti i terenska nastava, vezano za ulogu mineralne ishrane pojedinih biljnih vrsta, kvaliteti hrane (količine minerala, vitamina, aminokiselina) do problema vezanih uz zaštitu okoliša.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Ukrasno bilje (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Vinogradarstvo i vinarstvo (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Voćarstvo (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 40
Laboratorijske vježbe: 10
Seminar: 10
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 - 70%
Dobar (3): 71 - 80%
Vrlo dobar (4): 81 - 90%
Izvrstan (5): 91 - 100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Odrađena nastava.
Opće kompetencije
1. Prikupiti adekvatna znanja iz područja ishrane u hortikulturi, osnove za nastavak obrazovanja na doktorskom i/ili specijalističkom studiju.
2. Sudjelovati u nastavnom i/ili znanstveno-istraživačkom procesu.
3. Intervjuirati krajnjeg korisnika u pojedinim segmentima hortikulture na terenu, prikupiti sve relevantne pokazatelje te prilagoditi rješenje potrebama korisnika.
4. Samostalno planirati i voditi ishranu bilja u hortikulturi na poljoprivrednim gospodarstvima i tvrtkama.
5. Dizajnirati kontrolu plodnosti tla te interpretirati rezultate u obliku studije za potrebe podizanja novih nasada, vještačenja i različitih projekata sanacije.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
U sklopu laboratorijskih vježbi izvode se osnovne kemijske analize supstrata za potrebe pisanja preporuke za gnojidbu hortikulturnog bilja. Laboratorijske vježbe provode se u skupinama od po 10 studenata. - Seminari
Seminarski rad je samostalan rad grupe studenata gdje studenti timski razrađuju problematiku vezanu za ishranu bilja i predlažu praktična rješenja.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Imenovati i nabrojiti sve medije za rast biljaka i objasniti njihove karakteristike. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Opisati načine dolaska hraniva do korijena te njihovo kretanje kroz biljku | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit |
Prepoznati uloge pojedinih biogenih elemenata i/ili štete od teških metala prema nutritivnim, toksikološkim i ekološkim aspektima. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Nabrojiti karakteristike hortikulturnih biljaka i njihove zahtjeve prema svojstvima tla. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Prepoznati razlike između simptoma nedostatka i/ili viška biogenih elemenata na terenu te izdvojiti fiziološke poremećaje od biljnih bolesti | Sudjelovanje u raspravama, terenska nastava, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Odabrati i koristiti modernu tehnologiju u analitici tla i biljnog materijala. | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Obraditi rezultate kemijskih analiza tla i biljke. | Sudjelovanje u vježbama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Sugerirati održivi model gnojidbe u skladu s potrebama hortikulturnih biljaka i agroekološkim čimbenicima. | Sudjelovanje u vježbama, terenska nastava, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Izdvojiti najčešće probleme u voćarstvu, povrćarstvu, vinogradarstvu i vinarstvu te ukrasnom bilju. | Sudjelovanje u vježbama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Argumentirati važnosti prevencije nad sanacijom | Sudjelovanje u raspravama, parcijalni ispit, usmeni ispit, završni ispit. |
Način rada
Obveze nastavnika
Poučavati studente i prezentirati na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj predmeta za koje mora imati kompetencije. Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve i ostvarili očekivane ishode učenja. Ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja postavljene u našem sustavu ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5)), i kompatibilne s ECTS sustavom, a koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja pisanog i usmenog ocjenjivanja.
Obveze studenta
Redovito pohađati nastavu. U nastavi aktivno sudjelovati u raspravi, postavljati i odgovarati na pitanja na predavanjima i seminarima. Samostalno rješavati radne zadatke iz teorijskih i praktičnih problema. Seminarske radove pripremati samostalno ili grupno te aktivno sudjelovati u raspravi.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 50 | 50 | 1,5 | ||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 20% |
< 60% 60 - 70 % 71 - 80 % 81 -90 % 91 -100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 20% |
< 60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 30 | 1 |
Seminar (S) | 20% |
< 60 % 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
8 | 30 | 1 |
Usmeni ispit (UI) | 30% |
< 60% 60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
40 | 1,5 | |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja + vježbe) (N) | 10% | 50 | 50 | 2 | ||
Seminar (S) | 20% |
<60% 60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
8 | 30 | 1 |
Završni ispit (pisani i usmeni dio) (ZI) | 70% |
<60% 60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 90 | 3 |
Ukupno | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. | ||
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Moguć je ispravak prvog ili drugu parcijalnog ispita na kraju semestra. |
Tjedni plan nastave
- Principi ishrane u hortikulturi – prikaz problematike i važnosti optimalne ishrane
- Mediji za rast biljaka – podjela i karakteristike
- Razlike između potreba za hranivima i potrošnje hraniva
- Čimbenici koji kontroliraju količinu minerala u biljci
- Čimbenik intenziteta i kapaciteta
- Načini dolaska hraniva do korijena
- Pasivno i aktivno kretanje iona u korijenu
- Ionske interakcije
- Uloga optimalne ishrane bilja za otpornost biljaka (uloga makroelemenata)
- Uloga optimalne ishrane bilja za otpornost biljaka (uloga mikroelemenata)
- Aktualna problematika ishrane u povrćarstvu (seminari) + 1. laboratorijska vježba – priprema supstrata za analizu
- Aktualna problematika ishrane u voćarstvu (seminari) + 2. laboratorijska vježba – određivanje E.C.-a i soli u supstratima
- Aktualna problematika ishrane ukrasnog bilja (seminari) + 3. laboratorijska vježba – određivanje vodotopivog Ca u supstratima
- Aktualna problematika ishrane u vinogradarstvu i vinarstvu (seminari) + 4. laboratorijska vježba – određivanje vodotopivog Mg u supstratima
- Perspektive moderne ishrane bilja u hortikulturi (smjernice za obradu, korištenje i prezentaciju podataka) (seminari) + 5. laboratorijska vježba – obrada i komentiranje dobivenih rezultata
Obvezna literatura
- Herak Ćustić , Mirjana (2005). Principi i perspektive ishrane u hortikulturi: interna skripta. Zagreb
- Vukadinović, V., Vukadinović, Vesna (2011). Ishrana bilja. Osijek: Poljoprivredni fakultet Osijek.
- Lešić, R. …et al. (2004). Povrćarstvo, ishrana povrća i gnojidba. Čakovec: Zrinski d.o.o.
- Ćustić, Mirjana (1998). Kemijska sredstva u poljoprivredi: pravilna i sigurna primjena gnojiva 3/6. Zagreb: Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva RH.
- Ćustić, Mirjana (1996). Djelovanje gnojidbe dušikom na aminokiselinski sastav glavatog radiča(diss.). Zagreb: vlast. nakl.
- Marschner, H. (1998). Mineral Nutrition of Higher Plants, Institute of Plant Nutrition. University of Hohenheim.
- Brooks, P. (2004). Dizajn vrta (2004). Zagreb: Znanje d.d.
Preporučena literatura
- Keller, J., Mohring , H. K. (1966). Die Düngung in der gärtnerischen Praxis. Hamburg: P. Parley
- Finck, A. (1982). Fertilizers and Fertilization: Introduction and Practical Guide to Crop Fertilization. Weinheim: Verlag Chemie
- Fardossi, A., Baumgarten, K., Bauer (2003). Richlinien für die Sachgerechte Dügung im Weinbau. Wien. BMLFUW.
- Bergmann , W.(1992). Nutritional Disorders of Plants. Jena, Stuttgart: Gustav Fisher Verlag .
- Mengel, K., Kirkby, E.A., Kosegarten, H., Appel, T. (2001). Principles of Plant Nutrition. - 5th ed., Springer.
- Craul, P.J. (1992). Urban Soil in Landscape Design. New York: Jon Wiley & Sons, INC.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Crop physiology and Nutrition, University of Hochenheim.
- Biochemistry in Plant Nutrition, Justus-Liebig-University of Giesen.
- Plant Nutrition and Nutrient Management, University of Nebraska-Lincoln.