Akvakultura (226341)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Program predmeta omogućuje studentima stjecanje suvremenih teorijskih i praktičnih znanja o aktualnom stanju akvakulture (uzgoju akvatičnih organizama) te njezinom značaju u svjetskom i domaćem ribarstvu. Studenti se upoznaju s uzgojem toplovodnih vrsta riba od mrijesta do konzuma. Tehnikama i tehnologijama salmonikulture. Uzgojem riba u bočatim vodama. Principima marikulture s osnovama uzgoja drugih akvatičnih vrsta i alternativnih oblika akvakulture. Stečena znanja su pretpostavka za prostorno - tehničko uređenje uzgojnih pogona s ciljem održivog i ekonomski isplativog gospodarenja. Od uzgoja akvatičnih organizama za potrebe tržišta hranom i sirovinama za prerađivačku industriju do očuvanja i repopulacije prirodnih stokova. Nezaobilazni dio programa je i upoznavanje s osnovnim karakteristikama kvalitete, prerade i uporabe ribljeg mesa te tržišta i prometa. Praktični dio nastave održava se u suhom i mokrom laboratoriju (akvaristika, RAS) te na terenskim izlascima. Planirane aktivnosti pružaju primjerenu podlogu za izradu studentskih seminara, a potom i diplomskih radova.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 16
Laboratorijske vježbe: 12
Seminar: 12
Terenske vježbe: 20
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
- izv. prof. dr. sc. Daniel Matulić
- prof. dr. sc. Tea Tomljanović
- doc. dr. sc. Marina Tomić Maksan
- prof. dr. sc. Ana Gavrilović
Izvođač seminara
- izv. prof. dr. sc. Daniel Matulić
- prof. dr. sc. Tea Tomljanović
- doc. dr. sc. Marina Tomić Maksan
- prof. dr. sc. Ana Gavrilović
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 66 -75%
Dobar (3): 76 -85%
Vrlo dobar (4): 86 -93%
Izvrstan (5): 94 -100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Uredno ispunjene studentske obveze u vidu dolaska na nastavu i izvođenje vježbi.
Opće kompetencije
Stjecanjem suvremenih teorijskih i praktičnih znanja student se osposobljava za razumijevanje aktualnog stanja akvakulture (uzgoju akvatičnih organizama) te njezinom značaju u svjetskom i domaćem ribarstvu. Uspostavlja se stručna podloga aplikativnog (primjenjivog) značaja poljoprivredne proizvodnje u funkciji stvaranja novih, održavanja postojećih i iskorištavanja neiskorištenih nacionalnih dobara. Usvajaju se temeljna znanja za nastavak studiranja na specijalističkim i doktorskim studijima kao i dostatne vještine za obavljanje odgovornih poslova unutar struke.
Oblici nastave
- Predavanja
Aktivni i interaktivni oblik teorijske nastave koji je potreban studentima za usvajanje temeljnih znanja o akvakulturi definiran ishodima učenja - Laboratorijske vježbe
RAS, Akvaristika - Terenske vježbe
Slatkovodna akvakultura, marikultura, RAS - Seminari
Odabirom naslova iz ponuđene tematike, studenti samostalno uz nadzor nastavnika izrađuju i prezentiraju seminarski rad
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Identificirati elemente i ulogu akvakulture u proizvodnji hrane i očuvanju biološke raznolikosti | Usmeni ispit, seminar |
Prepoznati pozicije i trendove akvakulture u zemlji i inozemstvu | Usmeni ispit, seminar |
Odabrati optimalni sustav uzgoja akvatičnih organizama sukladno uvjetima sredine i očekivanom gospodarskom probitku | Usmeni ispit, seminar |
Opisati prednosti i nedostatke primijenjenih tehnologija uzgoja akvatičnih organizama i njihovog utjecaja na okoliš | Usmeni ispit, seminar |
Postaviti istraživanja u području akvakulture, provesti terenski i laboratorijski rad, proučiti literaturu, obraditi pokazatelje | Seminar |
Prezentirati rezultate istraživanja u uzgoju akvatičnih organizama te na temelju njih predložiti optimalno gospodarenje | Usmeni ispit |
Ustanoviti, usporediti i argumentirati mišljenje o primijenjenim tehnologijama u uzgoju akvatičnih organizama | Usmeni ispit, seminar |
Dostići razinu znanja iz područja akvakulture nužnu za cjeloživotno obrazovanje i/ili nastavak na trećoj razini studij | Usmeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Uredno održavanje svih oblika nastave. Određeno vrijeme za konzultacije izvan nastavne aktivnosti
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave i izvršavanje postavljenih zadataka.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Rad u laboratoriju | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 50 | 1,5 |
Seminarski rad | 20% |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 50 | 1,5 |
Završni usmeni ispit | 60% |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 90-100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 80 | 3 |
UKUPNO | 100% | 0-100% | 1-5 | 60 | 180 | 6 |
Pretpostavke za polaganje završnog usmenog ispita su redovitost sudjelovanja na nastavnim programima (predavanja, laboratorijske i terenske vježbe, seminari), i uspješno parcijalno rješavanje usmenog ispita.
Tjedni plan nastave
- Tumačenje i značaj akvakulture u svijetu i Hrvatskoj uz upoznavanje s literaturom i konceptom modula
- Uzgoj toplovodnih vrsta riba s kategorizacijom i osobitostima pojedinih ribnjaka; Metode i tehnologije mriješćenja šarana i dopunskih vrsta riba u ciprinikulturi; Uzgoj mjesečnjaka, mlađa i konzumnih kategorija
- Uzgoj hladnovodnih vrsta riba s kategorizacijom i osobitostima pojedinih ribnjaka; Inducirani mrijest kalifornijske pastrve. Faze uzgoja od ličinke do konzumne veličine - Salmonikultura
- Uzgajališta morske ribe, mrijest i uzgoj mlađi do konzuma brancina i orade - Marikultura 1
- Terenska nastava - Marikultura
- Terenska nastava - Salmonikultura
- Terenska nastava - Ciprinikultura
- Osnove akvaristike; Tehnologija, uspostava akvarija, održavanje
- Marketing u akvakulturi
- Uzgoj školjkaša s naglaskom na dagnju i kamenicu
- Ostale vrste riba i drugih organizama u akvakulturi
- Osnovne karakteristike kvalitete, prerade i uporabe ribljeg mesa te tržišta i prometa akvatičnih organizama
- Terenska nastava - Prerada i akvakultura općenito
- Seminari – prezentacije i rasprava
- Usmeni ispit
Obvezna literatura
- Treer T., Safner R., Aničić I., Lovrinov M. (1995): Ribarstvo. Globus, Zagreb. Pp 463
- Treer T., Safner R., Aničić I. (2001): Modeli malih obiteljskih ribnjaka. Hrvatski zadružni savez, Zagreb
- Bogut I., Horvath L., Adamek Z., Katavić I. (2006.): Ribogojstvo. Poljoprivredni fakultet u Osijeku, Osijek
Preporučena literatura
- Tidwel, J.H. (2012): Aquaculture Production Systems. Wiley-Blackwell. Oxford, UK
- Stickney R.R., (editor) (2000): Encyclopedia of Aquaculture. John Wiley & Sons, New York
- Članci znanstveno-stručnih časopisa Aquaculture, Aquaculture Reseach, Aquaculture International
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Aquaculture, Fisheries and Aquaculture Management, Royal Agricultural University, UK
- Aquaculture, University of Stirling FK9 4LA Scotland UK
- Aquaculture, Institute of Aquaculture, University of Stirling, Stirling