Ribolov (169511)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Značaj i svrha ribolova od prapočetaka do današnjih dana. Trendovi održivog razvoja različitih vrsta ribolova u svijetu i kod nas. Podjela ribolovnih alata s osnovnim spoznajama o strukturnim i građevnim elementima specifičnima za svaku vrstu alata. Svladavanje tehnike ribolova najsloženijih ribolovnih alata, vezanih za gospodarski ribolov (plivarica, koća), mrežastih alata kopnenih voda i mora (stajaćice, potegače), složenih udičarskih alata (strukovi, parangali), klopkastih alata ( vrše, samice), stajaćih i povlačećih udičarskih alata i niz tradicijski ribolovnih alata. Povijesni razvoj ribarskih brodova i brodarenja u našem podneblju. Ribarski brod kao plovni i proizvodni objekt s brodskim instrumentima i uređajima te pogonskim postrojenjem. Vrste i ribarskih brodova sa specifičnom pripadajućom opremom, karakterističnom za pojedini tip ribarskog plovila. Osnovni pojmovi nautike na moru i kopnenim vodama. Pravila plovidbe na moru i kopnenim vodama. Svrha i uloga ribarske luke. Fizigrafijski čimbenici obale na gradnju i iskorištenje ribarske luke. Sastavni elementi ribarske luke
Modifikacija i prilagodba ribolovnih alata potrebama znanstvenih istraživanja u svrhu procijene ribljeg stoka, temeljne vodilje pravilnog gospodarenja morima i kopnenim vodama. Razvoj sportsko rekreacijskog i natjecateljskog ribolova. Osnovne tehnike ribolova te struktura sportske ribolovne opreme.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 20
Laboratorijske vježbe: 8
Seminar: 8
Terenske vježbe: 22
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 70%
Vrlo dobar (4): 80%
Izvrstan (5): 90%
Opće kompetencije
Studenti stječu osnovne spoznaje o ribarskim brodovima kao plovnim i proizvodnim objektima te upoznaju njihovu specifičnu opremu. Stječu znanja o osnovnim pojmovima nautike na moru i kopnenim vodama.
Također studenti svladavaju osnovne strukturne sadržaje ribarske luke kao i njenu temeljnu ulogu i potencijal.
Modul omogućava studentima stjecanje temeljnih teoretskih i praktičkih znanja o vrstama ribolova, upoznaje ih s ribolovnim alatima i tehnikama ribolova, kopnenih voda i mora. Upoznaje ih sa stanjem, tendencijama i perspektivama razvoja gospodarskog, sportsko rekreacijskog, tradicijskog ribolova te ribolova u sklopu akvakulture, kako u svijetu tako i kod nas.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
- Terenske vježbe
- Seminari
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Analizirati konkretne probleme ove domene u praksi te ih rješavati u novim situacijama na temelju sinteze stečenih znanja i vještina | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Koristiti dostignute sposobnosti teoretskog i praktičnog učenja u stjecanju novih spoznaja iz ribolova | Pismeni ispit, usmeni ispit |
Primijeniti stečene sposobnosti samostalnog i timskog rada u organizaciji i upravi institucija u području gospodarskog, sportsko rekreacijskog ribolova te u radu u savjetodavnoj službi i vođenju službi u tijelima lokalne uprave u ovoj domeni | Pismeni ispit, usmeni ispit |
Pokazati sposobnosti za obavljanje poslova stručnog suradnika u tijelima državne uprave, znanstveno - nastavnim i istraživačkim institucijama, te za izvedbu nastave u strukovnim srednjim i višim školama iz područja ribolova. | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Voditi poslove prometa ribolovne opreme | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Prepoznati važna zbivanja u ovoj domeni te ih prezentirati u medijima i publicistici | Pismeni ispit, usmeni ispit |
Postaviti istraživanje iz svoga područja, provesti terenski i laboratorijski rad, proučiti relevantnu literaturu, statistički obraditi podatke, te napisati i poslati rad za objavljivanje u stručnom ili znanstvenom časopisu | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Raspravljati na stručnim sastancima i u javnosti o aktualnim problemima odnosa ribolova i zaštite prirode | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Provesti izradu ribolovno-gospodarske osnove | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Kritički prosuđivati aktivnosti i materijale u području održivog ribolova. | Pismeni ispit, usmeni ispit, seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Uredno održavanje svih oblika nastave. Određeno vrijeme za konzultacije izvan nastavne aktivnosti
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave i izvršavanje postavljenih zadataka.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Među ispit Pismeni I | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 37,5 | 1,2 |
Među ispit Pismeni II | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 37,5 | 1,2 |
Među ispit Pismeni III | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 37,5 | 1,2 |
Među ispit Pismeni IV | 20 % |
0 – 65% 66 -75% 76 -85% 86 -93% 94 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
15 | 37,5 | 1,2 |
Završni ispit usmeni Seminar usmeni, pismeni | 20% |
0 – 60% 61 -70% 71 -80% 81 -90% 90 -100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
37,5 | 1,2 | |
UKUPNO | 100% | 6 |
Ocjenjivanje se temelji na rezultatima četiriju pismenih ispita tijekom semestra, te završnom usmenom ispitu pri čemu u zbirnu ocjenu ulazi i ocjena izrade i prezentacije seminara.
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminar | Sudjelovanje u vođenim seminarima, te predaja istih u pisanom obliku | Rokovi su utvrđeni na samom početku semestra | Rokovi su utvrđeni na samom početku semestra |
Usmeni ispit | Javna prezentacija seminara i odgovaranje na postavljena pitanja | Rokovi su utvrđeni na samom početku semestra | Rokovi su utvrđeni na samom početku semestra |
Tjedni plan nastave
- Stanje u svjetskom ribolovu i tendencije razvoja, kako u gospodarskom tako i u sportsko rekreacijskom ribarenju (P)
- Povijesni razvoj ribolova i uloga značajnih Hrvata u unapređenju svjetskog ribolova. Razvoj ribolovnih alata na Jadranu Tradicijski hrvatski ribarski brodovi. (batana , bragoc, trajta, leut , falkuša , betinska gajeta i dr. (P).
- Struktura alata, tehnika lova, razina primjene u svjetskim morima i u Jadranu (P) Učešće pojedinih ribolovnih alata u svjetskom ribolovu.(L)
- Građevna struktura mreža plivarica te tehnika ribolova (P). Upoznavanje s materijalima za izradu mrežnog tega. Upoznavanje s elementima armiranja. (L)
- Utjecaj mreža plivarica na iskorištavanje bioloških bogatstava mora i stupanj selektivnosti.(P) Metode kod procjena populacijskog stoka kao temelj gospodarenja biološkim bogatstvom kopnenih voda i mora (L) Pismeni ispit(I)
- Građevna struktura mreža tipa koće te tehnika ribolova (P). Upoznavanje s materijalima za izradu mrežnog tega. Upoznavanje s elementima armiranja. Selektivnost(L) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Mreže potegače (P.) Struktura i tehnike ribolova (L)
- Mreže stajačice (pridnene, površinske)(P). Tehnika ribolova na moru i kopnenim vodama (L)
- Složeni udičarski alati (parangal, struk) (P) Izračunavanje ribolovnog napora. (L). Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S) Pismeni ispit(II)
- Dubinski i lebdeći parangali svjetskih mora i oceana (P). Savladavanje osnovnih čvorova pri upotrebi užadi kao i pri izradi složenih udičarskih alata (L)
- Vrste klopkastih ribolovnih alata i primjena u svjetskim morima i kod nas (P). Izrada parangala (L) Odabir teme seminara prema dogovoru sa svakim studentom i izbor literature (S)
- Mrežni ribolovni alati i pribor na ciprinidnim, salmonidnim i marikulturnim uzgajalištima(P). Tehnike ribolova (L).
- Sportsko rekreacijski ribolov u svijetu i kod nas (P). Osnovne tehnike ribolova udičarskim alatima (L)
- Ribolov elektro agregatom - primjena funkcija i tehnika ribolova (P). Elektro ribolov na potocima i jezerima i način uzorkovanja ribe (L)
- Pismeni ispit (III) Prezentacija seminara (S)
Obvezna literatura
- Predavanja i Power Point prezentacije
- Aničić, I., Matulić, D. (2010.) Povijest ribolova u hrvatskom dijelu Jadrana. Interna skripta. Zavod za ribarstvo pčelarstvo lovstvo i specijalnu zoologiju, Agronomski fakultet. pp 47
- Aničić, I., Matulić, D. (2012.) Ribolov podvodnom puškom. Interna skripta. Zavod za ribarstvo pčelarstvo lovstvo i specijalnu zoologiju, Agronomski fakultet. pp 52
- Aničić, I., Matulić, D. (2013.) Ribolov velikih riba (Big Game Fishing). Interna skripta. Zavod za ribarstvo pčelarstvo lovstvo i specijalnu zoologiju, Agronomski fakultet. pp 57
- Aničić, I., Matulić, D. (2013.) Ribolov velikih riba (Big Game Fishing). Interna skripta. Zavod za ribarstvo pčelarstvo lovstvo i specijalnu zoologiju, Agronomski fakultet. pp 57
- Cetinić P., Soldo, A.(2010.) Ribarski brodovi i luke.Književni krug , Split, pp495
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Faculty of Fisheries and Marine Sciences & Technology, University of Ruhuna, Wellamadama, Matara (81000), Sri Lanka
- Hokkaido University, Faculty of Fisheries, Japan.
- Aegean University, Faculty of Fisheries Izmir Turkey