Gljivarstvo (169201)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Gljivarstvo je ogromno područje rada, a obuhvaća proizvodnju hrane, tehnologiju prerade, farmaceutiku i očuvanje okoliša. Zbog toga je značajno upoznati studente što su gljive kao hrana i kako se proizvode saprofitske i mikorizne gljive. U svijetu se danas proizvode milijarde tona različitih gljiva, koje se velikim dijelom prerađuju, konzerviraju ili koriste kao sastojak u industriji prerade mesa, sirarstvu i u proizvodnji raznih gotovih jela. Gljive su nezaobilazne i u farmaceutskoj industriji, jer od ukupno proizvedenih antibiotika, antivirusnih i antikancerogenih tvari, droga itd. na gljive otpada veliki postotak. Danas je neophodno i voditi bitku za očuvanje okoliša, koji se pored industrijskog zagađenja, devastira svakodnevnom sječom šuma. Time se godinama zaustavlja prirodni život biljaka, životinja i gljiva. U tom smislu potrebno je upoznati studente sa tehnikom mikorizacije presadnica s raznim vrstama gljiva u cilju pošumljavanja. Za temeljito poznavanje područja gljivarstva studenti moraju upoznati morfologiju gljiva, sistematiku, načine razmnožavanja, proizvodnju kultura i micelija gljiva te čuvanje kultura zaustavljanjem životnih funkcija.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Izborni predmet, 5. semestar, 3. godina)
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Izborni predmet, 5. semestar, 3. godina)
- Prijediplomski studij / Ekološka poljoprivreda (Izborni predmet, 5. semestar, 3. godina)
- Prijediplomski studij / Agroekologija (Izborni predmet, 5. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 38
Laboratorijske vježbe: 10
Seminar: 2
Terenske vježbe: 10
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za razumijevanje osnovnih morfoloških karakteristika, načina života i razmnožavanja gljiva. Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja te vještine za organizaciju, provedbu i nadzor procesa uzgoja ili prerade gljiva uz stjecanje temeljnih znanja za neograničeno istraživanje.
Oblici nastave
- Predavanja
- Terenske vježbe
Terenske vježbe izvode se u grupama u cilju stjecanja znanja iz morfologije gljiva - Seminari
Seminar vezan za sistematsku podjelu, sindrome trovanja te proizvodnju i preradu gljiva. Skupine (2-3) studenta samostalno izrađuju i przentiraju seminare
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
iskazati osnovnu sistematsku podjelu gljiva (razred, red, porodica, rod, vrsta, podvrsta) | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
determinirati najopasnije smrtno otrovne vrste gljiva te utvrditi sindrome trovanja i mogućnosti liječenja | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
prepoznati važnost gljiva u ekosustavu (bioindikatori) obzirom na način života (paraziti, saprofiti, simbionti) | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
usporediti načine proizvodnje saprofitskih vrsta gljiva (Pleurotus ostreatus, Agaricus Campestris, Lentinus edodes) i simbiontskih (Tuber sp., Boletus sp.) vrsta gljiva | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
analizirati kritične točke u tehnološkom procesu te tehnologiju prerade gljiva | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
Prepoznati i objasniti specifičnosti poljoprivrede kao primarne i biološke djelatnosti te učinke istih u ekonomici poljoprivredne proizvodnje | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit, seminarski rad |
Prepoznati prikladne metode proizvodnje kultura i micelija gljiva s ciljem odabira najboljih sojeva, izraditi plan proizvodnje kultura i micelija gljiva | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
Argumentirati važnost gljivarstva kao ekološke poljoprivrede u očuvanju biološke raznolikosti i njezin doprinos multifunkcionalnosti poljoprivrede | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
Identificirati štetnike, vrste šteta i bolesti u uzgoju gljiva te opisati mjere suzbijanja istih | Sudjelovanje u raspravama tijekom nastave, radni zadaci, testovi znanja, usmeni ispit |
prezentirati rezultate pojedinih aktivnosti na predavanju i laboratoriju, | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Organizirati i provoditi predavanja, vježbe i seminare. Pripremiti literaturne izvore za uĉenje Organizirati i provoditi radne zadatke, pripremu i obranu seminarskih radova, testove znanja i usmene ispite
Obveze studenta
Redovito pohađanje predavanja i vježbi
Izvršavanje radnih zadataka
Izrada i obrana seminarskog rada
Polaganje testova znanja i usmenog ispita
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 52 | 52 | 1,8 | |||
Radni zadatak - determinacija gljiva | 10 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 18 | 0,6 |
Seminarski rad | 20 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 30 | 1 |
Test znanja 1 | 35 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 40 | 1,3 |
Test znanja 2 | 35 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 40 | 1,3 |
UKUPNO | 100% | [(RZx10)+(Sx20)+(TZ1x35)+(TZ2x35)]/100 | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) | Evidencija nazočnosti studenata. Izostanci su dozvoljeni sukladno Pravilniku o studiranju Agronomskog fakulteta | ||
Seminarski rad - priprema prezentacije | Ocjenjuje se sadržaj rada, timski rad, analiza problema i zaključivanje te prezentacijske sposobnosti. Pisani dio rada 50%, izvedba prezentacije 50%. | 14. i 15. tjedan | |
Test znanja 1 | Obuhvaća prvi programski dio predmeta: Morfologije i sitematike gljiva. | 7. tjedan | |
Test znanja 2 | Obuhvaća drugi programski dio: trovanje gljivama i mogućnosti lječenja mikoriza te proizvodnja kutura micelija gljiva | 15. tjedan | |
Završni ispit | Obuhvaća ispitne cjeline predmeta (test znanja 1 i test znanja 2) iz kojih student nema pozitivnu ocjenu. | Ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- Gljivarstvo – osnovni pojmovi u vezani za gljive, njihov način života te ishranu
- Morfologija gljiva – građa plodišta, klobuk, stručak, listići, cjevčice, velum partiale, velum universale
- Razmnožavanje gljiva – građa stanice, citoplazme, organele te rast primarnog i sekundarnog micelija (plazmogamija; dikarion)
- Sistematika gljiva – razvrstavanje gljiva na razrede (Myxomycetes, Phycomycetes, Basidiomycetes, Ascomycetes) – gljive iz porodice Hygrophoraceae
- Sistematika gljiva – razred Basidiomycetes, gljive iz porodice Tricholomataceae, Lentinaceae; Amaniteceae; Agaricaceae
- Sistematika gljiva – gljive iz porodice Entolomataceae; Coprinaceae; Strophariaceae; Cortinariaceae; Russulaceae
- Sistematika gljiva – gljive iz porodice Boletaceae; Polyporaceae; Cantharellaceae
- Sistematika gljiva – razred Ascomycetes, gljive iz porodice Eutuberaceae; Morchellaceae
- Trovanje gljivama (toksini gljiva) i mogućnosti liječenja
- Gljive i ekološke katastrofe - bioindikatorska svojstva gljiva
- Značaj uzgoja gljiva za prehranu i zaštitu okoliša
- Proizvodnja kultura i micelija gljiva - metode čuvanja kultura
- Simbiontske (mikorizne) gljiva – tipovi mikoriza i njihov značaj
- Uzgoj plemenite pečurke Agaricus bisporus
- Seminarski radovi
Obvezna literatura
- Predavanja i PowerPoint prezentacije (Merlin sustav e-učenje)
- Božac R. (2002): Gljive, morfologija, sistematika, toksikologija. Školska knjiga, Zagreb
- Novak B. (1997): Uzgoj jestivih i ljekovitih gljiva. Hrvatsko agronomsko društvo, Zagreb
- Božac R. (2006): Enciklopedija gljiva 1. Školska knjiga, Zagreb
- Božac R. (2008): Enciklopedija gljiva 2. Školska knjiga, Zagreb
Preporučena literatura
- Montecchi A. & Sarasini M. (2000): Fungi Ipogei D'Europa. Associazione Micologica Bresadola, Trento
- Maria de Lourdes T. M. Polizeli, Mahendra Rai (2013): Fungal Enzymes. Amravati University, India.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Gljivarstvo, Univerzitet u Beogradu Poljoprivredni fakultet
- Biotehnologija viših gliv, Biotehniška fakulteta v Ljubljani