Uzgoj i korištenje konja (169215)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Uzgoj i korištenje konja u gospodarskim razvijenijim društvima ima veliku važnost. Studenti preddiplomskog studija trebaju upoznati stanje konjogojstva u Hrvatskoj i svijetu, evolucijske tragove razvoja konja, nastanak pasmina i tipova. Spoznavanje anatomskih, fizioloških i drugih osobitosti nužno je za razumijevanje funkcionalnosti građe tijela konja. Upoznat će tehnike rasplođivanja, načela uzgoja konja od ždrijebljenja do ulaska u program obuke. Upoznavanje genetske osnove i hereditarnosti obilježja, modela procjene obilježja, sustava testiranja, izračuna uzgojne vrijednosti, uzgojnih metoda nužno je za oblikovanje i vođenje uzgojnog rada. Upoznat će temelje obuke sportskih konja, usklađene s uporabnim naglascima. Upoznavanje olimpijskih, trkaćih, tradicionalnih i drugih konjičkih natjecanja učinit će se kroz predavanja, seminare i praktikum. Upoznat će alternativne mogućnosti uporabe konja. Kroz predavanja, seminare, terenske i praktične vježbe upoznat će osnove hranidbe i smještaja konja, konjogojske ustanove, organizacijske forme i zakonsku regulativu koja dotiče uzgoj i korištenje konja. Upoznat će najčešće ozljede i bolesti konja, otkrivanje, saniranje i preventivu.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Animalne znanosti (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
ECTS: 4.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R2
Sati nastave: 60
Predavanja: 32
Auditorne vježbe: 4
Vježbe u praktikumu: 16
Seminar: 4
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Pohađanje programa izvođenja nastave i vježbi (minimalno 80%)
Opće kompetencije
Nakon apsolviranja predmeta student je osposobljen za bavljenje uzgojem konja, osnovnom obukom konja, poznaje funkcionalnu anatomiju, fiziologiju i etologiju konja, raspoznaje pasmine konja, modele uzgoja te može voditi selekciju konja, poznaje tehnologije i postupke u uzgoju, osnovne norme izgradnje objekata za smještaj konja, krmne normative te može sastaviti obrok. Može samostalno utvrditi korektnost građe konja, uočiti genetske nedostatke i uporabne potencijale. Osposobljen je za samostalno vođenje konjičkog pogona, praćenje aktualnih i integraciju novih tehnologija i tehnika.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Vježbe u praktikumu
Stjecanje vještina – skupine (4-5 studenta) se upoznaju s neposrednim radom s konjima. - Terenske vježbe
Stjecanje vještina – (skupine do 10 ) neposredno se upoznaje s konjičkim pogonom - Seminari
Skupine (2 studenta) izrađuju i prezentiraju izlaganje vezano za odabrana područja konjogojstva
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati i obrazložiti osobitosti, ekonomsku i biološku poziciju konjogojstva u poljoprivrednoj proizvodnji. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Prepoznati i opisati najvažnije pasmine konja. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Objasniti anatomske i fiziološke osobitosti konja. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Samostalno upravljati poslovima vezanim za reprodukciju i selekciju na konjičkom pogonu. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Isplanirati i objasniti norme u pogledu smještaja, hranidbe i njege konja. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Identificirati i obrazložiti suvremene modele uzgoja i korištenja konja, navesti i opisati konjičke natjecateljske discipline. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Prepoznati i obrazložiti tehnološke, zdravstvene i ekonomske zahtjeve u uzgoju i korištenju konja. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Organizirati rad i samostalno upravljati poslovima vođenja farme konja. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Izračunati indikatore uspješnosti proizvodnje, prepoznati i rangirati prednosti, ograničenja i rizike, predložiti poboljšanja u proizvodnji. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Demonstrirati vještinu pristupa konju, pružanje osnovne njege te poznavanje konjičke opreme. | Rasprave tijekom nastave, pismena i usmena provjera |
Način rada
Obveze nastavnika
Izložiti predviđeni program predavanja
Izložiti predviđeni auditornih vježbi
Provesti predviđeni program terenskih vježbi
Provesti predviđeni program kliničkih vježbi
Pomoći u pripremi dodijeljenih tema seminara
Obveze studenta
Pohađati predviđeni program predavanja i usvojiti programom predviđena znanja
Pohađati predviđeni auditornih vježbi i usvojiti programom predviđena znanja
Pohađati predviđeni program terenskih vježbi i usvojiti programom predviđena znanja
Pohađati predviđeni program kliničkih vježbi i usvojiti programom predviđena znanja
Pripremiti i izložiti dodijeljene teme seminara
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja | 32 | 32 | 1,08 | |||
Pohađanje auditornih, terenskih i vježbi u praktikumu | 24 | 24 | 0,80 | |||
Seminarski rad (priprema, pisanje, izlaganje) | 10% |
Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika Procjena nastavnika |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 4 | 0,13 |
1. Test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 0,33 | |
2. Test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 0,33 | |
3. Test znanja: pismeni | 20% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 0,33 | |
Završni ispit: usmeni | 30% |
<60 % 60 – 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 1,00 | |
UKUPNO | 100% | 60 | 120 | 4 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad (priprema, pisanje, izlaganje) | Seminarski rad s temom vezanom uz programski sadržaj studenti zadužuju samostalno na početku semestra. Pisani rad predaju na pregled tjedan dana prije izlaganja. Studenti pojedinačno izlažu seminarski rad. Ocjenjuje se oblikovanje seminarskog rada i prezentacije, vještina prezentacije, kritičnost i analitičnost problematike. | 15. tjedan izvođenja nastave u semestru. | Nije moguća u naknadnom terminu |
1. Test znanja: pismeni | Tijekom semestra, nakon odrađene prve nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. | |
2. Test znanja: pismeni | Tijekom semestra, nakon odrađene druge nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. | |
3. Test znanja: pismeni | Tijekom semestra, nakon odrađene treće nastavne cjeline. | Moguća putem naknadnog pristupa. | |
Završni ispit: usmeni | Usmeni ispit sastoji se od pet pitanja. Testira se znanje usvojenosti teorije, činjenica, kritičnost i identificiranje praktičnih problema. Uvažava se ranija aktivnost studenta tijekom održavanja nastave i vježbi | Ispitni rokovi. Prijavljuje se putem ISVU sustava. |
Tjedni plan nastave
- Gospodarska važnost konjogojstva, evolucija i razvoj pasmina konja; P - uvod u specifičnosti uzgoja i korištenja konja, stanje i trendovi konjogojstva u Hrvatskoj i svijetu; osobitosti konja kao vrste i biljojeda.
- Gospodarska važnost konjogojstva, evolucija i razvoj pasmina konja; P – evolucija konja, srodnici konja, podjela i filogeneza pasmina konja; toplokrvne, hladnokrvne i autohtone pasmine konja; V - identifikacija pasmina i genotipova primjerenih uporabnom cilju
- Osnove funkcionalne građe i reprodukcije konja; P - anatomske i fiziološke osobitosti konja, upoznavanje funkcionalne građe pasivnog i aktivnog dijela lokomotornog sustava, osobitosti probavnog, respiratornog, krvožilnog, živčanog, urogenitalnog i taktilnog sustava.
- Osnove funkcionalne građe i reprodukcije konja; P –rasplođivanje konja, spolni ciklus, reproduktivne tehnike, pripust, gravidnost, ždrijebljenje i uzgoj podmlatka; uzgojne metode, uzgojni programi, procjena reproduktivne učinkovitosti; KV – pristup konju
- Osnove funkcionalne građe i reprodukcije konja; KV - Procjena korektnosti vanjštine konja, hodova i uporabne sukladnosti.
- Hranidba i smještaj konja; P – načela hranidbe konja, osobitosti hranidbe različitih kategorija konja obzirom na spol, dob i uporabu, tipovi nastambi za konje; KV - oprema na konjičkim pogonima, upoznavanje i rukovanje.
- Hranidba i njega konja; V - sastavljanje obroka za konje obzirom na spol, dob i uporabu; PK potkivanje i timarenje konja.
- Uzgoj i obuka konja; P - upoznavanje nasljedne osnove i hereditarnosti obilježja, sustavi testiranja i ocjene; V - oblikovanje uzgojnih programa, izračun uzgojne vrijednosti.
- Uzgoj i obuka konja; KV - njega i obuka mladih konja; trening sportskih konja prema uporabnim naglascima.
- Uporaba konja i konjička natjecanja; PK- osnove njege i obuke mladih konja, trening sportskih konja prema uporabnim naglascima; P - alternativni načini uporabe konja (mlijeko, meso, turizam i dugo).
- Uporaba konja i konjička natjecanja; P - upoznavanje konjičkih natjecanja, pojmova i pravila vezanih za olimpijska, trkaća, tradicionalna i druga konjička natjecanja. upoznavanje s pravilima FEI-a u pogledu organizacije natjecanja, vrednovanja, suđenja, ponašanja i drugog
- Funkcionalni poremećaji zdravlja konja; P – dobrobit konja, nasljedne, zarazne i parazitarne bolesti konja, ozljede konja, otkrivanje, saniranje i preventiva ozljeda, genetski testovi.
- Konjogojske uzgojne ustanove i zakonska regulativa; P - zakonske norme i pravila; doping u konjičkim natjecanjima, otkrivanje i suzbijanje; konjogojske ustanove i organizacije; sljedivost uzgojne dokumentacije, rodovnik.
- Upravljanje konjičkim pogonom; T - obilazak uzgajivača konja, sudjelovanje u procesu rada, uvid u model praktičnog vođenja konjičkog pogona.
- Odabrana poglavlja iz uzgoja i korištenja konja; S - prezentacija studentskih seminara po odabranim područjima uzgoja i korištenja konja.
Obvezna literatura
- Ivanković, A. (2004): Konjogojstvo, Hrvatsko agronomsko društvo, Zagreb
Preporučena literatura
- Asaj, A. (2003): Higijena na farmi i u okolišu, Medicinska naklada, Zagreb.
- Black, W., Clayton, H. (2001): Equine Locomotion.WB Saundres, UK.
- Brinzej, M. (1980): Konjogojstvo, Školska knjiga, Zagreb.
- Bruns, E., Hartwig, W., Lowe, H. (1988): Pferdezucht, Ulmer, Stuttgart, Germany.
- Caput, P., Ivanković, A., Mioč, B. (2013). Očuvanje biološke baštine u stočarstvu, Hrvatska mljekarska udruga. Zagreb.
- Cuddeford, D. (2000): Feeding Systems for Horses. U: Feeding Systems and Feed Evaluation Models (Ed.: Theodorou, M.K., France, J.), CABI Publishing, Wallingford, UK.
- Ivanković, A., Caput Jogunica, R., Ramljak, J. (2013): Jahanje, Agronomski fakultet/Hrvatska olimpijska akademija, Zagreb.
- Keeling, L., Gonyou, H (2001): Social Behaviour in Farm Animals, CABI Publishing, Wallingford, UK.
- Mina,C.G., Morel, D. (2005): Breeding horses, Blackwell Publishing, Oxford, UK.
- Šerman, V. (2001): Hranidba konja, Hrvatsko agronomsko društvo. Zagreb
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Konjogojstvo I, Bs: Poljoprivredni fakultet Sveučilišta J.J. Strossmayera
- Horse Breeding; Biotehniška fakulteta Univerze u Ljubljani;
- Allg. Betriebswirtschaftslehre für Pferdewissenschaften ; Universität für Bodenkultur Wien
- Rechtliche Aspekte der Pferdewirtschaft ; Universität für Bodenkultur Wien