Uređenje ruralnog krajobraza (144524)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Studenti upoznaju s pojmom ruralnog krajobraza te njegovim kulturno-povijesnim, prirodnim i estetskim kvalitetama i suvremenim problemima. Ruralni krajobraz se promatra kroz paradigmu kulturnog krajobraza, s naglaskom na poljoprivredne načine korištenja zemljišta i njihovo društveno - ekonomsko – tehnološki uvjetovanog porijeklo. Dobivaju se znanja o međunarodnim, inozemnim i nacionalnim legislativnim sustavima koji se odnose na zaštitu, planiranje i upravljanje ruralnim kulturnim krajobrazom. Kroz predavanja, seminare i terenske vježbe stječu se znanja o primijeni različitih metoda analize i vrednovanja te planiranja i uređenja ruralnih krajobraza, a koji su temeljeni na integralnom pristupu i načelu usklađivanja društvenih, proizvodnih, kulturoloških i ekoloških interesa.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R2
Sati nastave: 60
Predavanja: 15
Seminar: 40
Terenske vježbe: 5
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 71%
Vrlo dobar (4): 81%
Izvrstan (5): 91%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava studente za inventarizaciju, karakterizaciju i vrednovanje ruralnih krajobraza. Studenti se osposobljavaju modelirati metodu izrade plana revitalizacije te izraditi varijante razvojnih scenarija i to usklađivanjem različitih interesa te kulturno-povijesnih, ekoloških i vizualno-estetskih kvaliteta.
Oblici nastave
- Predavanja
- Terenske vježbe
Na terenu studenti prikupljaju podatke o istraživanom prostoru, razgovaraju sa lokalnom zajednicom. - Seminari
Studenti izrađuju Uvodni/Opći dio seminara (Analiza dokumenata prostornog planiranja, zaštite prirode, zaštite kulturnog dobra itd., Povijesni razvoj istraživanog područja, Analize prirodnih i antropogenih čimbenika krajobraza, Analize strukturnih i vizualnih obilježja, Tipologija krajobraza) i Plan revitalizacije ruralnog krajobraza (Procjena kvaliteta krajobraza, Modeli privlačnosti prostora za djelatnosti, Plan revitalizacije, Prostorne vizualizacije i simulacije i skice). Stjecanje vještina – grupe po 3-5 studenata samostalno izrađuju i prezentiraju sve segmente i cjelokupni seminarski rad.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Definirati ruralni krajobraz kao kategoriju kulturnog krajobraza | Ispit |
Istražiti, analizirati te opisati čimbenike i kvalitete promatranog ruralnog krajobraza; GIS i opisno | Seminar, Terenske vježbe, Ispit |
Primijeniti alate karakterizacije i vrednovanja krajobraza u izradi plana revitalizacije kombinirajući GIS, deskriptivne i grafičke pristupe | Seminar, Ispit |
Individualno i grupno izraditi i prezentirati studiju ruralnog krajobraza i plan njegove revitalizacije | Seminar |
Definirati međunarodne okvire za očuvanje ruralnih kulturnih krajobraza, te prepoznati mogućnosti i ograničenja nacionalnih sektorskih politika (zaštita prirode, zaštita kulturnog dobra, ruralni razvoj, prostorno planiranje) u kontekstu zaštite, planiranja i upravljanja ruralnim krajobrazom | Ispit |
Definirati poželjne poljoprivredne i nepoljoprivredne (turizam, rekreacija itd.) djelatnosti u promatranom prostoru te ih ugraditi u plan revitalizacije | Seminar, Ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Svi nastavni materijali su organizirani i dostupni preko Moodle e-učenje i MojOblak sustava. Putem Moodle sustava omogućen je forum za obavijesti i komunikaciju sa studentima, vodi se evidencija prisutnosti i izvršenih obaveza, komentiraju i ocjenjuju tjedne obaveze i konačni seminarski rad te su arhivirani svi nastavni materijali, prezentacije i popis literaturnih izvora. Uz pomoć Mojoblak sustava uspostavljena je baza prostornih i kartografskih podataka, okupljeni literaturni izvori, osiguran prostor za ostavljanje domaćih zadaća i seminarskih radova te je omogućen simultani online rad. Osiguran je i organiziran je višednevni terenski obilazak predmetnog područja.
Obveze studenta
Studenti su dužni prisustvovati predavanjima i seminarima, moraju biti upisani u Moodle kolegij te se moraju uključiti u MojOblak zajedničku bazu podataka i kreirati svoju radnu mapu. Studenti su dužni formirati radne grupe u okviru kojih će izvršavati tjedne dužnosti i raditi na konačnom seminarskom radu. Studenti moraju imati opće (cloud servisi, Office i Adobe paket) i specifično znanje o radu na računalu (GIS računalne aplikacije). Uvjet za pristupanje ispitu je redovito pohađanje seminara i predavanja te izvršavanje tjednih obaveza, položen kolokvij te izrađen seminarski rad.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni ispit | 50 |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 60 | 2 |
Seminar | 50 |
0-60 % 61-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 100 | 4 |
Ukupno | 100% | 60 | 160 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Istraživanje predmetnog područja i uspostavljanje GIS, literaturne i foto baze podataka I (okupljanje postojećih podataka)
- Istraživanje predmetnog područja i uspostavljanje GIS, literaturne i foto baze podataka II (izrada tematskih podataka)
- Istraživanje predmetnog područja i uspostavljanje GIS, literaturne i foto baze podataka III (izrada tematskih podataka)
- Karakterizacija/tipologija krajobraza I
- Terenske vježbe
- Karakterizacija/tipologija krajobraza II
- Procjena osjetljivosti krajobraza (kulturna, prirodna i vizualna)
- Procjena kvaliteta I (kulturne, prirodne i vizualne)
- Procjena kvaliteta II (kulturne, prirodne i vizualne)
- Definiranje i elaboracija budućih djelatnosti
- Definiranje scenarija
- Plan revitalizacije I – zoning varijante
- Plan revitalizacije II – detalji (principi budućeg načina korištenja zemljišta kroz skice i fotosimulacije, izrada dijagrama i koncepata prema djelatnostima i razvojnim scenarijima, simulacije razvojnih scenarija)
- Komentar prvog drafta seminara
- Prezentacija seminarskog rada
Obvezna literatura
- Tomić Reljić, D., Koščak Miočić-Stošić, V., Butula, S., Andlar, G (2017.).: Pregled mogućnosti primjene GIS-a u krajobraznom planiranju // Kartografija i geoinformacije
- Branka Aničić (2003): Vrednovanje i razvojne mogućnosti agrarnog krajobraza na području Krašića, Priručnik za savjetnike (u arhivu Zavoda)
- Aničić, Ogrin, Andlar (2007): Revitalisation of the Rural Landscape of the Blato Area on the Island of Korčula (web)
- Sala, Pere; Laura Puigbert, Laura; Bretcha, Gemma (eds.) (2014). Landscape planning at a local level in Europe. Olot: Landscape Observatory of Catalonia; Andorra la Vella: Government of Andorra (web)
Preporučena literatura
- Kevin Bishop - Adrian Phillips (2004): Countryside Planning: New Approaches to Management and Conservation, Earthscan Publications Ltd. London (u arhivu Zavoda)
- Andlar, Goran; Šrajer, Filip; Trojanović, Anita. Classifying the Mediterranean terraced landscape: the case of Adriatic Croatia. Acta geographica Slovenica, [S.l.], v. 57, n. 2, jan. 2017. ISSN 1581-8314. Available at: <https://ojs.zrc-sazu.si/ags/article/view/4673>
- Dewey Thorbeck (2012): Rural Design: A New Design Discipline, Routledgebooks
- Terry Marsden, Jonathon Murdoch, Philip Lowe, Richard C. Munton, Andrew Flynn (1993): Constructing the Countryside - Approach to Rural Development (Restructuring Rural Areas S.), Routledge, London (u arhivu Zavoda)
- Andlar G. (2012.) Iznimni kulturni krajobrazi primorske Hrvatske (disertacija)
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Tipologija, upravljanje in varstvo kulturne krajine, Študij krajinske arhitekture, Biotehniška fakulteta, Ljubljana
- Rural Landscape – Management and Planning, Landscape architecture Programme, Faculty of Science, University of Copenhagen