Strateški menadžment u agrobiznisu (78523)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul upoznaje studente sa konceptom strateškog menadžmenta. Kroz proces oblikovanja strategija, studenti se upoznaju sa vizijom, misijom i određivanjem ciljeva poduzeća. Upoznaju se s metodama ocjenjivanja vanjskog okruženja i konkurentnosti kompanije te ocjenama snaga i slabosti kompanije. Kroz modul se obrađuju različite poslovne strategije (širenje kroz rast, spajanja i akvizicije, diversifikacija, obrambene strategije) kao i načini njihove provedbe (menadžerski aspekti), ocjene i kontrole. Analiza i odabir strategija usmjerena je na primjenu različitih matrica (SWOT, SPACE, BCG i QSPM).
Modul daje naglasak na okruženje u suvremenom agrobiznisu i mogućnosti hrvatskih kompanija na EU i svjetskom tržištu. Osim kroz predavanja, značajan udio u nastavi čini rješavanje poslovnih slučaja iz prakse.
Polaganje ispita provodi se kroz izradu strateškog plana i usmeni ispit.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Izborni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Auditorne vježbe: 10
Seminar: 20
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 61-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Nazočnost na nastavi. Odrađene obveze tijekom semestra (predani i izračunati zadaci za vježbu, ispunjeni zadaci s Merlina-sustava za e-učenje.
Opis
Ocjenjivanje je provodi putem od pismenog dijela ispita (uključuje detaljnu pisanu analizu studija slučaja iz strateškog menadžmenta ili izradu strateškog plana za odabranu kompaniju) i usmenog ispita.
Opće kompetencije
Upoznati studente s teoretskim i praktičnim znanjima strateškog menadžmenta. Predmet osposobljava za razumijevanje načina i oblikovanja, provedbu i ocjenu poslovne strategije poduzeća u agrobiznisu.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
Izrada matrica (SWOT, SPACE, BCG i QSPM) kao podloge strateškom odlučivanju. Primjena računalnih obrazaca dostupnih na Internetu. - Seminari
Seminari se sastoje od analiza studija slučaja iz agrobiznisa. Student samostalno izrađuje strateški plan na odabranom primjeru kompanije iz agrobiznisa iz Hrvatske, EU ili Svijeta.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
razumjeti proces strateškog menadžmenta, | Pismeni ispit, usmeni ispit |
analizirati ekonomske, socijalne, tehnološke i okolišne čimbenike koju utječu na poslovanje, konkurentnost i održivost kompanija u agrobiznisu, | Pismeni ispit, usmeni ispit |
primijeniti prikladne metode i alate u izradi strateškog plana, | Pismeni ispit, usmeni ispit |
razviti strategije za organizacije u agrobiznisu i/ili poduzetnike u ruralnom području, | Pismeni ispit, usmeni ispit |
odrediti ciljeve organizacije i pripadajuće strategije za ispunjenje ciljeva, | Pismeni ispit, usmeni ispit |
primijeniti metodu studija slučaja (case study) u analizi poslovanja. | seminar-studij slučaja |
Način rada
Obveze nastavnika
Nastavnici održavaju nastavu objavljenom rasporedu i uz opsežnu pripremu. Studentima su dostupni svi materijali za učenje neposrednog nakon (po potrebi prije) održanog predavanja. Za to se koristi sustav za e-učenje Merlin. Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u Merlinu; forum za komunikaciju sa studentima; kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij; zadaci za utvrđivanje znanja po pojedinim nastavnim cjelinama; upute za korištenje nastavnih materijala uz zasebne cjeline, predavanja i ocjenjivanje studentskih zadaća, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita.
Obveze studenta
Nazočnost na predavanjima, vježbama i seminarima je obavezno. Studenti moraju sudjelovati u učenju u okviru predmeta posredstvom sustava za e-učenje. Iza svakog predavanja studenti imaju zadaću u Merlinu koju moraju odraditi do sljedećeg predavanja. Seminari se izvode u obliku studija slučaja (dva ili tri studija slučaja tijekom semestra, koji se rješavaju individualno ili u grupi). Studenti su obvezni biti spremni za raspravu u okviru studija slučaja. Studenti pristupaju međuispitu ili cjelovitom ispitu, ako su stekli uvjete za potpis.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Ispit | 80% |
0-60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 100 | 4 |
Pohađanje nastave | 39 | 39 | 1 | |||
Seminar | 20% |
0-60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 41 | 1 |
UKUPNO | 100% | 0-60% nedovoljan (1) 61-70% dovoljan (2) 71-80% dobar (3) 81-90% vrlo dobar (4) >91% odličan (5) | (Ispit*0,8)+(seminar*0,2) | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Ispit | Studenti polažu ispit pripremom i prezentacijom strateškog plana odabranog poslovnog subjekta iz agrobiznisa. | Tijekom semestra | U obliku pismenog i usmenog ispita u ispitnim rokovima |
Seminar | Seminarski radovi na odabrane teme iz strateškog menadžmenta | Tijekom semestra |
Tjedni plan nastave
- Uvod u strateški menadžment P- Definicija i ključni pojmovi u strateškom menadžmentu (strategija, konkurentnost, poslovni ciljevi. Strateško planiranje.
- Poslovno okruženje u agrobiznisu-Hrvatska i regija P- Agrobiznis u Hrvatskoj i regiji. Ključni faktori u industriji inputa, poljoprivrednoj proizvodnji, proizvodnji hrane i pratećim djelatnostima (logistika, transport, skladištenje, financiranje, osiguranje, konzalting).
- Poslovno okruženje agrobiznisa u EU i Svijetu P- Agrobiznis u EU, Amerikama (Sjeverna i Južna), Azija i Oceanija
- Oblikovanje strategije-poslovno okruženje P- Vizija i misija, ocjena okruženja (društvene, kulturne, demografske, tehnološke i institucionalno silnice). Matrica ocjene vanjskih čimbenika (EFE) i matrica konkurencije (CPM).
- Oblikovanje strategije-unutarnji čimbenici P- Unutarnji čimbenici: menadžment, marketing, poslovna kultura. Matrica ocjene unutarnjih čimbenika.
- Poslovne strategije P Integracijske strategije; strategije širenja poslovanja, strategije vertikalnog povezivanja, diversifikacija kao poslovna strategija, obrambene strategije.
- Analiza i odabir strategija P- Analiza i odabir strategija primjenom metoda strateškog menadžmenta (SWOT, SPACE, BCG matrice).
- Uvođenje strategije u organizaciju P- Uvođenje strategije i prilagodba financijskog, računovodstvenog i sustava za poslovno odlučivanje novonastalim uvjetima.
- Kontrola provedbe strategije P- Uspostava sustava za kontrolu provedbe strategija- Balanced Scorecard
- Strateško planiranje- Izrada matrica i primjena softwarea u strateškom planiranju V
- Strateško planiranje- Izrada matrica i primjena softwarea u strateškom planiranju V
- Analiza studija slučaja S- Analiza poslovnog okruženje na slučaju iz poslovne prakse
- Analiza studija slučaja S- Analiza oblikovanja poslovne strategije
- Analiza studija slučaja S- Poslovne strategije različitih tipova kompanija u agrobiznisu- studij slučaja.
- Međuispit-prezentacija strateških planova.
Obvezna literatura
- David, R..F. (2006). Strategic Management: Concepts and Cases. Pearson, SAD.
- Thompson, A. , Strickland, A.J. (2008). Strateški menadžment. Zagreb: MATE.
Preporučena literatura
- Stacey, R.D. (1997). Strateški menadžment i organizacijska dinamika. Zagreb: MATE.
- Ricketts, C. , Ricketts, K. (2008). Agribusiness, Fundaments & Applications. Delmar, SAD
- Cingula, M. i dr. (2005). Strateški menadžment. Zagreb: Sinergija nakladništvo.
- Izabrani studij slučaja: International Food and Agribusiness Management Review, https://www.ifama.org/Case-Study-Library
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Advance Business Strategy/Case Study Management, (MS study program Management, Economics and Consumer Studies), Sveučilište Wageningen, Nizozemska
- Strategic management, BOKU (MS study program: Agricultural and Food Economy)
- U sklopu ERASMUS MUNDUS, European Master in Agricultural, Food and Environmental Policy Analysis (Barcelona–Bonn–Budapest–Louvain-la-Neuve–Uppsala): Strategic Business and Food Chain Management (University of Bonn), Firms and markets :strategic analysis (Université Catholique de Louvain).