Ekološka psihologija (197942)
Nositelj predmeta
prof. dr. sc. Dean Ajduković
Opis predmeta
Cilj kolegija je upoznati studente/ice sa sadržajima i metodama koje omogućuju sudjelovanje u procesu planiranja i mijenjanja čovjekove fizičke okoline.
Tijekom kolegija studenti/ce će imati priliku upoznati karakteristike ponašanja i doživljavanja ljudi u svakodnevnoj okolini, specifičnostima osnovnih metoda za prikupljanje podataka u ovom području psihologije, psihološkim aspektima korištenja i oblikovanja okoline, te njenog unapređenja i zaštite.
Studenti/ce tijekom kolegija prolaze sve faze znanstvenog istraživanja: od pregleda literature u pojedinom području koje su odabrali, preko osmišljavanja nacrta istraživanja do konačne prezentacije rezultata i zaključaka na temelju istraživanja. Na završnom susretu studenti/ce izlažu proces i rezultate provedenog istraživanja uz grupnu raspravu.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Krajobrazna arhitektura (Obvezni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1 (s elementima R2)
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Seminar: 30
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 70%
Vrlo dobar (4): 80%
Izvrstan (5): 90%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito nazočenje nastavi preduvjet je za dobivanje potpisa i pristupanje ispitu (70% dolaznosti).
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za korištenje primjerene metodologije znanstvenih istraživanja u rješavanju problema iz različitih područja krajobraznog oblikovanja.
Studenti/ce uče samostalno oblikovati te usmeno i pismeno prezentirati rezultate istraživanja stručnjacima i laicima.
Oblici nastave
- Predavanja
- Seminari
Kroz seminare studenti u grupama uče isplanirati nacrt istraživanja u ovom području te evaluirati subjektivnu kvalitetu promjena u okolini. U sklopu seminara studenti/ice imaju dva zadatka: 1. Razrada nacrta istraživanja – grupni rad/prezentacije 2. Provedba istraživanja i prezentacija rezultata istraživanja uz raspravu
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
1. kolokvij | 35% ili 35 bodova (za prolaz je potrebno min. 20 bodova) | 12 | 40 | 2 | ||
2. kolokvij | 35% ili 35 bodova (za prolaz je potrebno min. 20 bodova) | 10,5 | 45 | 2 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Provedba istraživanja i prezentacija rezultata | 30% ili 30 bodova (za prolaz je potrebno min. 18 bodova) | 22,5 | 30 | 2 |
Ocjena se formira na temelju zadataka u okviru seminara i provjera znanja koje se odvijaju putem kolokvija ili ispita.
Studenti/ice imaju pravo pristupiti pisanju kolokvija samo jedanput. Kolokvij nije obavezan, ali uvelike olakšava polaganje kolegija. Ukoliko student/ica kolokvira oba kolokvija, ne mora izaći na pismeni ispit. Ukoliko student/ica ne položi jedan od kolokvija, treba polagati ispit.
Kolokvij I. uključuje gradivo prvih sedam cjelina, a Kolokvij II. gradivo drugih pet cjelina obuhvaćenih predavanjima.
Završni ispit uključuje gradivo cijelog kolegija.
Kolokviji i pismeni ispit sadrže pitanja točno/netočno, višestrukog izbora i otvorenog tipa (navođenje definicija, primjera ili davanje objašnjenja).
Studenti/ice imaju pravo odbiti dobivenu ocjenu - u tom slučaju ocjena se poništava i kao takva postaje nevažeća.
Jednom odbijena ocjena ne može se naknadno aktivirati.
Tjedni plan nastave
- Uvod u ekološku psihologiju
- Predmet ekološke psihologije
- Teorijski pristupi u ekološkoj psihologiji
- Metode istraživanja u ekološkoj psihologiji
- Opažanje okoline
- Kognicija okoline
- Kolokvij 1
- Sociospacijalne dimenzije prostora
- Okolinski stresori
- Planiranje okoline
- Život u gradu
- Čovjek i prirodna okolina
- Kolokvij 2
- Prezentacije seminara
- Završno predavanje
Obvezna literatura
- Bell, P. A., Fisher, J. D., Baum, A. M. I Greene, T. C. (2006). Environmental psychology. New York: Holt, Rinehart and Wilson. (odabrana poglavlja)
- Bechtel, R. i Churchman, A. (2007). Handbook of environmental psyhology. New York: Plenum Press. (odabrana poglavlja)
- Steg, L., van den Berg, A. E. i De Groot, J. I. (2012). Environmental psychology: An introduction. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. (odabrana poglavlja)
Preporučena literatura
- Socijalna ekologija : časopis za ekološku misao i sociologijska istraživanja okoline (https://hrcak.srce.hr/socijalna-ekologija)
- Journal of Environmental Psychology (https://www.journals.elsevier.com/journal-of-environmental-psychology)
- Ajduković. D. i Čorkalo, D. (1992). Empirijsko utvrđivanje simbola grada. Socijalna ekologija, 1, 309-320
- Čorkalo, D. (1992). Psihologijski aspekti istraživanja percepcije opasnosti. Socijalna ekologija, 1, 63-81.
- Jelić, M., Šeruga, M. i Mikloušić, I. (2013). Provjera teorije vidik-zaklon na primjeru gradskih parkova. Socijalna ekologija, 22(3), 183-200.
- Bonnes, M. i Secchiaroli, G. (1995). Environmental psychology: A psycho-social introduction. London: Sage Publications.
- Fleury-Bahi, G., Pol, E. i Navarro, O. (Eds.). (2017). Handbook of Environmental Psychology and Quality of Life Research. Cham: Springer International Publishing.
- Gifford, R. (2016). Research methods for environmental psychology. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Environmental Psychology, University of Surrey
- Environmental Psychology, CUNY Graduate Center
- Environmental Psychology, Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Institute for Psychology