Zaštićeni prostori (144006)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Značaj i funkcija zaštićenih prostora u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izgradnju nosive konstrukcije i pokrovni materijali. Malčiranje tla i izravno prekrivanje usjeva u zaštićenim prostorima. Fotoselektivne mreže. Tipovi zaštićenih prostora: niski i visoki tuneli, plastenici, staklenici. Svjetlo: oprema i proračun potreba. Toplina: sustavi grijanja (statički, dinamički), proračun gubitaka i potrebe goriva, oprema i proračun smanjenja gubitaka, metode i oprema za smanjenje temperature zraka (provjetravanje, zasjenjivanje, kišenje krova, zamagljivanje, “fan-jet” sustav, adijabatsko hlađenje). Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. Optimalne i minimalne vrijednosti te principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Gnojidba i navodnjavanje u zaštićenom prostoru. Preventivne mjere u kontroli štetnih organizama. Principi i oprema za sterilizaciju tla. Hidroponske tehnike uzgoja bilja: na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski), bez supstrata (tehnika hranjivog filma, sustav plutajućih kontejnera, aeroponski sustav).
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
- Prijediplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 28
Vježbe u praktikumu: 12
Seminar: 12
Terenske vježbe: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 61-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Pozitivno ocijenjen seminarski rad.
Opće kompetencije
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o tipovima zaštićenih prostora, opremi u zaštićenim prostorima i mogućnostima reguliranja te o različitim tehnologijama uzgoja.
Oblici nastave
- Predavanja
Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem „power point“ prezentacija nastavnih jedinica. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja. - Vježbe u praktikumu
Na vježbama u praktikumu studenti upoznaju elemente za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika (svjetlo, toplina, relativna vlaga zraka) i pripremaju se za samostalnu izradu seminarskog rada koji obuhvaća projektiranje dopunskog osvjetljenja, proračun gubitaka topline i potrebe goriva te proračun uštede topline uporabom energetskih zavjesa. Studenti se upoznaju sa načinom čitanja psihrometrijske karte te metodom izračuna sastava hranive otopine za hidroponski uzgoj. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata. - Terenske vježbe
Terenske vježbe omogućuju studentima uvid u: tipove i materijale za izgradnju zaštićenih prostora, uređaje za održavanje mikroklime i opremu za određenu tehnologiju uzgoja. - Seminari
Studenti samostalno izrađuju seminarski rad i raspravljaju o dobivenim rezultatima, posebice, o utrošku svjetlosne i toplinske energije, odnosno njihovom udjelu u proizvodnoj cijeni.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Definirati pojmove vezane za plan izgradnje zaštićenih prostora, materijale za nosivu konstrukciju i pokrovne materijale | Test znanja I, završni ispit |
Odrediti parametre potrebne za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika u zaštićenom prostoru | Test znanja I, završni ispit |
Zadati uvjete mikroklime po grupama kultura obzirom na njihove zahtjeve po fenofazama i za odabranu tehnologiju uzgoja | Seminarski rad |
Opisati i objasniti odabranu tehnologiju uzgoja na tlu ili bez tla (hidroponski uzgoj) | Test znanja II, završni ispit |
Primijeniti odgovarajuću opremu za planirane tehnološke zahvate, ovisno o tehnologiji uzgoja i kulturi | Test znanja II, završni ispit |
Isplanirati dinamiku proizvodnje (sjetva/sadnja, početak i završetak berbe) s dinamikom opskrbe tržišta | Seminarski rad |
Izračunati potrebne količine repromaterijala, energije i usluga, uključivši utrošak rada | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, vježbi u praktikumu i terenskih vježbi prema nastavnim cjelinama te objava nastavnih materijala u MOODLE sustavu. Podjela seminarskih radova i njihovo ocjenjivanje. Održavanje i ocjenjivanje testova znanja i završnog ispita.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave. Izrada i predaja projekata i seminarskog rada. Polaganje testova znanja i prema potrebi završnog ispita.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Izrada seminarskog rada "Projektiranje dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru" | 20% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
12 | 30 | 1 |
Izrada seminarskog rada "Proračun gubitka topline i potrebe goriva u zaštićenom prostoru"; "Proračun uštede energije primjenom energetskih zavjesa" | 20% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
12 | 30 | 1 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja | 30% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 60 | 2 |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja | 30% |
<60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
16 | 60 | 2 |
UKUPNO | 60% završni ispit 40% seminarski rad | <60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% | Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Završni ispit |
<60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
60 | 180 | 6,0 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Izrada seminarskog rada "Projektiranje dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru" | U sklopu vježbi demonstrira se princip i izrađuje projekt dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru kao priprema za izradu seminarskog rada. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. | Nakon održanih vježbi | Završetak nastave u ljetnom semestru |
Izrada seminarskog rada "Proračun gubitka topline i potrebe goriva u zaštićenom prostoru"; "Proračun uštede energije primjenom energetskih zavjesa" | U sklopu vježbi demonstrira se princip i izrađuje projekt gubitka energije i proračun grijanja zaštićenog prostora kao priprema za izradu seminarskog rada. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. | Nakon održanih vježbi | Završetak nastave u ljetnom semestru |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja | Prvi test znanja se održava u 7. tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 24 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 14 bodova. | Nakon dijela održanih predavanja | Redoviti ispitni rokovi |
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja | Drugi test znanja se održava u 15. (zadnjem) tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 24 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 14 bodova. | Zadnji tjedan nastave | Redoviti ispitni rokovi |
Završni ispit | Završni ispit polažu studenti koji tijekom semestra nisu pristupili ili nisu položili neki od testova znanja. Završni ispit se sastoji od 30 pitanja, a studenti polažu cjelokupno gradivo. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 18 bodova. | Redoviti ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- P - Značaj i funkcija zaštićenih prostora. Površine u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izradu nosive konstrukcije.
- P - Pokrovni materijali. Primjena malčiranja i izravnog prekrivanja usjeva u zaštićenim prostorima. Fotoselektivne mreže
- P - Tipovi zaštićenih prostora s nosivom konstrukcijom (niski i visoki tuneli, plastenici, staklenici). Izbor tipa zaštićenog prostora. TV - Tipovi i materijali za izradu zaštićenih prostora
- P - Vegetacijski čimbenici: Svjetlo, oprema, elementi projektiranja dopunskog osvjetljenja.
- P - Vegetacijski čimbenici: Toplina, sustavi grijanja (statički, dinamički), gubici topline iz zaštićenog prostora TV - Oprema za reguliranje mikroklime zaštićenog prostora
- VP - Projektiranje dopunskog osvjetljenja
- S - 1. test znanja. P - Metode i oprema za smanjenje temperature zraka
- VP - Proračun gubitaka topline i potrebe goriva. Proračun smanjenja gubitaka topline
- P - Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. VP - Korištenje psihrometrijske karte
- P - Hidroponske tehnike uzgoja bilja na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski). Hidroponske tehnike bez supstrata (tehnika hranjivog filma, plutajući hidropon, aeroponika).
- TV - Oprema za reguliranje mikroklime i hidroponski uzgoj bilja.
- S - Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline i potrebe goriva; Proračun smanjenja gubitaka topline; rasprava o rezultatima sva tri programa.
- VP - Izračuni hranjive otopine za hidroponski uzgoj. S - Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline i potrebe goriva; Proračun smanjenja gubitaka topline; rasprava o rezultatima sva tri programa.
- P - Principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Gnojidba i navodnjavanje u zaštićenom prostoru. Preventivne mjere u kontroli štetnih organizama. Principi i oprema za sterilizaciju tla.
- S - 2. test znanja.
Obvezna literatura
- Borošić, J. 2012. Zaštićeni prostori. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
- Borošić, J., Benko, B., Toth, N. 2011. Hidroponski uzgoj povrća. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
- Power point prezentacije sa predavanja
Preporučena literatura
- Parađiković, N., Kraljičak, Ž. 2008. Zaštićeni prostori - plastenici i staklenici. Poljoprivredni fakultet Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku
- Osvald J., Kogoj-Osvald M. 1994. Gojenje vrtnin v zavarovanem prostoru (odabrana poglavlja). ČZP Kmečki glas, Ljubljana
- Hannan, J.J. 1998. Greenhouses: advanced technology for protected horticulture. CRC Press, USA
- Đurovka M., Lazić B., Bajkin A., Potkonjak A., Marković V., Ilin Ž., Todorović V. 2006. Proizvodnja povrća i cveća u zaštićenom prostoru. Poljoprivredni fakultet Novi Sad, Poljoprivredni fakultet Banja Luka
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Colture protette, University of Padova