Ispiši

Zaštićeni prostori (144006)

Nositelj predmeta

Opis predmeta

Značaj i funkcija zaštićenih prostora u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izgradnju nosive konstrukcije i pokrovni materijali. Malčiranje tla i izravno prekrivanje usjeva u zaštićenim prostorima. Fotoselektivne mreže. Tipovi zaštićenih prostora: niski i visoki tuneli, plastenici, staklenici. Svjetlo: oprema i proračun potreba. Toplina: sustavi grijanja (statički, dinamički), proračun gubitaka i potrebe goriva, oprema i proračun smanjenja gubitaka, metode i oprema za smanjenje temperature zraka (provjetravanje, zasjenjivanje, kišenje krova, zamagljivanje, “fan-jet” sustav, adijabatsko hlađenje). Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. Optimalne i minimalne vrijednosti te principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Gnojidba i navodnjavanje u zaštićenom prostoru. Preventivne mjere u kontroli štetnih organizama. Principi i oprema za sterilizaciju tla. Hidroponske tehnike uzgoja bilja: na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski), bez supstrata (tehnika hranjivog filma, sustav plutajućih kontejnera, aeroponski sustav).

Vrsta predmeta

  • Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
  • Prijediplomski studij / Hortikultura (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
  • Prijediplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)

ECTS: 6.00

Engleski jezik: R1

E-učenje: R1

Sati nastave: 60
Predavanja: 28
Vježbe u praktikumu: 12
Seminar: 12
Terenske vježbe: 8

Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje

Dovoljan (2): 61-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%

Uvjeti za dobivanje potpisa

Pozitivno ocijenjen seminarski rad.

Opće kompetencije

Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o tipovima zaštićenih prostora, opremi u zaštićenim prostorima i mogućnostima reguliranja te o različitim tehnologijama uzgoja.

Oblici nastave

  • Predavanja
    Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem „power point“ prezentacija nastavnih jedinica. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja.
  • Vježbe u praktikumu
    Na vježbama u praktikumu studenti upoznaju elemente za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika (svjetlo, toplina, relativna vlaga zraka) i pripremaju se za samostalnu izradu seminarskog rada koji obuhvaća projektiranje dopunskog osvjetljenja, proračun gubitaka topline i potrebe goriva te proračun uštede topline uporabom energetskih zavjesa. Studenti se upoznaju sa načinom čitanja psihrometrijske karte te metodom izračuna sastava hranive otopine za hidroponski uzgoj. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata.
  • Terenske vježbe
    Terenske vježbe omogućuju studentima uvid u: tipove i materijale za izgradnju zaštićenih prostora, uređaje za održavanje mikroklime i opremu za određenu tehnologiju uzgoja.
  • Seminari
    Studenti samostalno izrađuju seminarski rad i raspravljaju o dobivenim rezultatima, posebice, o utrošku svjetlosne i toplinske energije, odnosno njihovom udjelu u proizvodnoj cijeni.

Ishodi učenja i način provjere

Ishod učenja Način provjere
Definirati pojmove vezane za plan izgradnje zaštićenih prostora, materijale za nosivu konstrukciju i pokrovne materijale Test znanja I, završni ispit
Odrediti parametre potrebne za projektiranje uređaja za održavanje vegetacijskih čimbenika u zaštićenom prostoru Test znanja I, završni ispit
Zadati uvjete mikroklime po grupama kultura obzirom na njihove zahtjeve po fenofazama i za odabranu tehnologiju uzgoja Seminarski rad
Opisati i objasniti odabranu tehnologiju uzgoja na tlu ili bez tla (hidroponski uzgoj) Test znanja II, završni ispit
Primijeniti odgovarajuću opremu za planirane tehnološke zahvate, ovisno o tehnologiji uzgoja i kulturi Test znanja II, završni ispit
Isplanirati dinamiku proizvodnje (sjetva/sadnja, početak i završetak berbe) s dinamikom opskrbe tržišta Seminarski rad
Izračunati potrebne količine repromaterijala, energije i usluga, uključivši utrošak rada Seminarski rad

Način rada

Obveze nastavnika

Održavanje predavanja, vježbi u praktikumu i terenskih vježbi prema nastavnim cjelinama te objava nastavnih materijala u MOODLE sustavu. Podjela seminarskih radova i njihovo ocjenjivanje. Održavanje i ocjenjivanje testova znanja i završnog ispita.

Obveze studenta

Redovito pohađanje nastave. Izrada i predaja projekata i seminarskog rada. Polaganje testova znanja i prema potrebi završnog ispita.

Polaganje ispita

Elementi praćenja Maksimalno bodova ili udio u ocjeni Bodovna skala ocjena Ocjena Broj sati izravne nastave Ukupni broj sati rada prosječnog studenta ECTS bodovi
Izrada seminarskog rada "Projektiranje dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru" 20% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
12 30 1
Izrada seminarskog rada "Proračun gubitka topline i potrebe goriva u zaštićenom prostoru"; "Proračun uštede energije primjenom energetskih zavjesa" 20% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
12 30 1
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja 30% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
20 60 2
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja 30% <60%
60-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
16 60 2
UKUPNO 60% završni ispit 40% seminarski rad <60% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) 60 180 6
Elementi praćenja Maksimalno bodova ili udio u ocjeni Bodovna skala ocjena Ocjena Broj sati izravne nastave Ukupni broj sati rada prosječnog studenta ECTS bodovi
Završni ispit <60%
61-70%
71-80%
81-90%
91-100%
Nedovoljan (1)
Dovoljan (2)
Dobar (3)
Vrlo dobar (4)
Izvrstan (5)
60 180 6,0
Elementi praćenja Opis Rok Nadoknada
Izrada seminarskog rada "Projektiranje dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru" U sklopu vježbi demonstrira se princip i izrađuje projekt dopunskog osvjetljenja u zaštićenom prostoru kao priprema za izradu seminarskog rada. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. Nakon održanih vježbi Završetak nastave u ljetnom semestru
Izrada seminarskog rada "Proračun gubitka topline i potrebe goriva u zaštićenom prostoru"; "Proračun uštede energije primjenom energetskih zavjesa" U sklopu vježbi demonstrira se princip i izrađuje projekt gubitka energije i proračun grijanja zaštićenog prostora kao priprema za izradu seminarskog rada. Predani seminarski rad je uvjet za pristupanje 2. testu znanja. Nakon održanih vježbi Završetak nastave u ljetnom semestru
Usvojenost programskog sadržaja modula – 1. test znanja Prvi test znanja se održava u 7. tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 24 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 14 bodova. Nakon dijela održanih predavanja Redoviti ispitni rokovi
Usvojenost programskog sadržaja modula – 2. test znanja Drugi test znanja se održava u 15. (zadnjem) tjednu nastave, nakon odslušanog programskog sadržaja modula. Test znanja se sastoji od 24 pitanja, od kojih svako nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 14 bodova. Zadnji tjedan nastave Redoviti ispitni rokovi
Završni ispit Završni ispit polažu studenti koji tijekom semestra nisu pristupili ili nisu položili neki od testova znanja. Završni ispit se sastoji od 30 pitanja, a studenti polažu cjelokupno gradivo. Svako pitanje nosi po 1 bod. Za ocjenu dovoljan (2) potrebno je 18 bodova. Redoviti ispitni rokovi

Tjedni plan nastave

  1. P - Značaj i funkcija zaštićenih prostora. Površine u Hrvatskoj i u svijetu. Elementi za izradu plana izgradnje. Materijali za izradu nosive konstrukcije.
  2. P - Pokrovni materijali. Primjena malčiranja i izravnog prekrivanja usjeva u zaštićenim prostorima. Fotoselektivne mreže
  3. P - Tipovi zaštićenih prostora s nosivom konstrukcijom (niski i visoki tuneli, plastenici, staklenici). Izbor tipa zaštićenog prostora. TV - Tipovi i materijali za izradu zaštićenih prostora
  4. P - Vegetacijski čimbenici: Svjetlo, oprema, elementi projektiranja dopunskog osvjetljenja.
  5. P - Vegetacijski čimbenici: Toplina, sustavi grijanja (statički, dinamički), gubici topline iz zaštićenog prostora TV - Oprema za reguliranje mikroklime zaštićenog prostora
  6. VP - Projektiranje dopunskog osvjetljenja
  7. S - 1. test znanja. P - Metode i oprema za smanjenje temperature zraka
  8. VP - Proračun gubitaka topline i potrebe goriva. Proračun smanjenja gubitaka topline
  9. P - Relativna vlaga zraka: proračun sustava ventilacije. CO2: potrebe i oprema. VP - Korištenje psihrometrijske karte
  10. P - Hidroponske tehnike uzgoja bilja na inertnim supstratima (anorganski, organski, sintetski). Hidroponske tehnike bez supstrata (tehnika hranjivog filma, plutajući hidropon, aeroponika).
  11. TV - Oprema za reguliranje mikroklime i hidroponski uzgoj bilja.
  12. S - Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline i potrebe goriva; Proračun smanjenja gubitaka topline; rasprava o rezultatima sva tri programa.
  13. VP - Izračuni hranjive otopine za hidroponski uzgoj. S - Projektiranje dopunskog osvjetljenja; Proračun gubitaka topline i potrebe goriva; Proračun smanjenja gubitaka topline; rasprava o rezultatima sva tri programa.
  14. P - Principi poboljšanja fizikalnih i kemijskih svojstava tla u zaštićenom prostoru. Gnojidba i navodnjavanje u zaštićenom prostoru. Preventivne mjere u kontroli štetnih organizama. Principi i oprema za sterilizaciju tla.
  15. S - 2. test znanja.

Obvezna literatura

  1. Borošić, J. 2012. Zaštićeni prostori. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
  2. Borošić, J., Benko, B., Toth, N. 2011. Hidroponski uzgoj povrća. Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za povrćarstvo.
  3. Power point prezentacije sa predavanja

Preporučena literatura

  1. Parađiković, N., Kraljičak, Ž. 2008. Zaštićeni prostori - plastenici i staklenici. Poljoprivredni fakultet Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku
  2. Osvald J., Kogoj-Osvald M. 1994. Gojenje vrtnin v zavarovanem prostoru (odabrana poglavlja). ČZP Kmečki glas, Ljubljana
  3. Hannan, J.J. 1998. Greenhouses: advanced technology for protected horticulture. CRC Press, USA
  4. Đurovka M., Lazić B., Bajkin A., Potkonjak A., Marković V., Ilin Ž., Todorović V. 2006. Proizvodnja povrća i cveća u zaštićenom prostoru. Poljoprivredni fakultet Novi Sad, Poljoprivredni fakultet Banja Luka

Sličan predmet na srodnim sveučilištima

  • Colture protette, University of Padova

Prijava djelatnika

Mrežna stranica koristi kolačiće (cookies). Kolačiće upotrebljavamo kako bismo personalizirali sadržaj i oglase, omogućili značajke društvenih medija i analizirali promet. Isto tako, podatke o vašoj upotrebi naše web-lokacije dijelimo s partnerima za društvene medije, oglašavanje i analizu, a oni ih mogu kombinirati s drugim podacima koje ste im pružili ili koje su prikupili dok ste upotrebljavali njihove usluge. Nastavkom korištenja naših internetskih stranica vi prihvaćate našu upotrebu kolačića. Polica privatnosti.