Oplemenjivanje oraničnih kultura (26343)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Stjecanje znanja o ciljevima oplemenjivanja najznačajnijih oraničnih kultura u proizvodnji, oplemenjivačkoj germplazmi, metodama oplemenjivačkog razvoja kultivara, ispitivanju u mikro- i makro-pokusima te postupku sortnog priznavanja i širenja novih kultivara u proizvodnji. Način izbora sortimenta i njihovoj preporuci za različite agroekološke uvjete konvencionalne poljoprivredne proizvodnje.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Biljne znanosti (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 20
Seminar: 4
Terenske vježbe: 6
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovno pohađanje nastave.
Opće kompetencije
Modul osposobljava studenta za razumijevanje važnosti kreiranja novih i poboljšanja već postojećih kultivara za suvremenu proizvodnju oraničnih kultura.
Student dobiva neophodna teorijska i praktična znanja o principima i metodama oplemenjivanja oraničnih kultura koje su temelj za razumijevanje i primjenu istih u agronomskoj struci. Ta znanja omogućuju mu rad u tvrtkama koje se bave proizvodnjom oraničnih (ratarskih) kultura, oplemenjivačko-sjemenarskim institucijama, u cilju izbora novih kultivara za određenu proizvodnju, zaposlenje kao biljni oplemenjvač, zaposlenje u vladinim i nevladinim institucijama u području poljoprivredne proizvodnje i nastavak poslijediplomskog studija.
Oblici nastave
- Predavanja
predavanja se odvijaju u 15 tjedana po 2 školska sata. - Provjere znanja
završni ispit - Konzultacije
termin konzultacija objavljuje se na prvim predavanjima u dogovoru sa studentima - Ostalo
Stručni posjeti - domaćim oplemenjivačko-sjemenarskim kućama - Vježbe u praktikumu
Studenti će praktično naučiti kako statistički analizirati selekcije kroz svojstva prikupljena u poljskim pokusima i kako interpretirati rezultate analiza. Također će kroz praktične primjere naučiti primjeniti neku od suvremenih oplemenjivačkih metoda u oplemenjivanju, te provesti analize i interpretirati dobivene rezultate. - Terenske vježbe
U okviru 6 sati terenskih vježbi studenti će praktično na primjerima naučiti izvoditi tehnike ručnog križanja, naučiti kako prikupiti podatke o morfološkim svojstvima pomoću deskriptora za određenu vrstu, te kako prikupiti podatke o agronomskim svojstvima. Također će biti organizirana posjeta domaćoj oplemenjivačko-sjemenarskoj instituciji u kojoj će studenti imati priliku upoznati se s njenom organizacijom, radom i ulogom u gospodarstvu. - Seminari
Studenti će kroz izradu i prezentaciju zadane teme seminarskog rada primijeniti svoje znanje stečeno slušanjem ovog modula i razumijevanje vezano uz primjenu oplemenjivačkih metoda u oplemenjivanju oraničnih kultura.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati važnost uloge oplemenjivanja bilja u ratarskoj proizvodnji i objasniti važnost izbora oplemenjivačkih metoda u poljoprivrednoj proizvodnji. Prepoznati probleme koji se pojavljuju u današnjem agroekološkom sustavu, a koje je moguće riješiti oplemenjivanjem. | završni ispit |
Nabrojati važna svojstva na koja se vrši oplemenjivanje i metode oplemenjivanja u razvoju novih kultivara kod pojedinih oraničnih kultura i objasniti načine nasljeđivanja svojstava. | završni ispit |
Identificirati ciljeve oplemenjivanja oraničnih kultura važnih za suvremenu poljoprivrednu proizvodnju, način izbora roditelja i metodu oplemenjivanja s obzirom na postavljene ciljeve oplemenjivanja. | završni ispit |
Grupirati oranične kulture s obzirom na način razmnožavanja i objasniti njihovo porijeklo, floralne karakteristike i biologiju cvatnje. | završni ispit |
Odabrati adekvatne tehnike ručnog križanja (emaskulacije i hibridizacije) za pojedinu oraničnu kulturu, te isplanirati tijek izvođenja ručnog križanja odabranih roditelja s ciljem stvaranja početne oplemenjivačke populacije i odabrati adekvatnu metodu oplemenjivanja za razvoj novih kultivara te opisati postupak priznavanja i zaštite kultivara. | završni ispit |
Ustanoviti važnost adaptabilnosti kultivara, stabilnosti uroda i osiguranja hrane u različitim okolišnim uvjetima uzgoja. | završni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Redovno izvoditi nastavu. Pratiti prisustvo studenata na nastavi. Održavati konzultacije sa studentima prema potrebi studenata. Organizirati testove znanja tijekom semestra i cjelovite ispite u redovitim ispitnim rokovima. Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u MOODLE sustavu.
Obveze studenta
Uredno pohađati nastavu (predavanja, terenske vježbe i seminar). Studenti imaju obavezu da se u roku prva dva tjedna prijave u sustav za e-učenje Moodle u okviru kojeg mogu koristiti prezentacije sa predavanja i ostale materijale. Izraditi i prezentirati seminarski rad. Polagati cjelovit ispit u redovitim ispitnim rokovima.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 25 | 25 | 0,8 | |||
Seminar (S) | 10% |
0-59% 60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 12 | 0,4 |
Ispit (Isp) | 90% |
0 - 59% 60 - 70% 71 - 80% 81 - 90% 91 - 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 53 | 1,8 |
UKUPNO | 100% | Ostvareni postotak=[Isp(%)×0,9]+[S(%)×0,1]. Na temelju ostvarenog postotka dodjeljuje se konačna ocjena prema sljedećoj skali: 0-59% = nedovoljan (1); 60-70% = dovoljan (2); 71-80% = dobar (3); 81-90% = vrlo dobar (4); 91-100% = izvrstan (5) | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Ispit (Isp) | Obuhvaća cjelovito gradivo. | 15. tjedan nastave i u redovitim ispitnim rokovima. |
Tjedni plan nastave
- Oplemenjivanje pšenice (I dio)
- Oplemenjivanje pšenice (II dio)
- Oplemenjivanje ječma
- Oplemenjivanje uljane repice
- Oplemenjivanje soje
- Oplemenjivanje kukuruza (I dio)
- Oplemenjivanje kukuruza (II dio)
- Oplemenjivanje šećerne repe i suncokreta
- Oplemenjivanje duhana i krumpira
- Oplemenjivanje djetelina i trava
- Terenske vježbe - tehnike križanja (emaskulacija i hibridizacija)
- Terenske vježbe - opažanje i izbor u cijepajućim generacijama
- Terenske vježbe - procjena svojstava selekcija u poljskim pokusima, analiza podataka i interpretacija rezultata
- Seminar - izlaganje i ocjena seminarskih radova
- Seminar - izlaganje i ocjena seminarskih radova / Završni ispit
Obvezna literatura
- Martinčić, J., Kozumplik, V. (1996).Oplemenjivanje bilja II: ratarske kulture. Zagreb: Agronomski fakultet, Osijek: Poljoprivredni fakultet.
- Fehr, W.R. (1987). Principles of cultivar development. Vol.1. Theory and technique. New York: Mac Millan.
- Fehr. W.R. (1987). Principles of cultivar development. Vol. 2. Crop species. New York: Mac Millan.
Preporučena literatura
- Allard, R.W. (1999). Principles of Plant Breeding. New York: Wiley & Sons.
- Sleper, D.A., Poehlman, J.M. (2006). Breeding field crops. Wiley.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Spezielle Pflanzenzüchtung, BOKU