Uzgoj povrća kao funkcionalne hrane (173858)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Ciljevi predmeta su kreiranje i vrjednovanje mogućnosti uzgoja povrća kao funkcionalne hrane, odnosno, povrtnih vrsta koje uz temeljnu hranidbenu vrijednost imaju značajan sadržaj tvari s izraženim pozitivnim učinkom na zdravlje ljudskog organizma.
Vrsta predmeta
- Poslijediplomski studij / Doktorski studij / Poljoprivredne znanosti (Izborni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 15
Auditorne vježbe: 10
Seminar: 5
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Nadica Dobričević
- prof. dr. sc. Nina Toth
- izv. prof. dr. sc. Sanja Fabek Uher
- izv. prof. dr. sc. Marko Petek
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
- prof. dr. sc. Nina Toth
- prof. dr. sc. Nadica Dobričević
- izv. prof. dr. sc. Sanja Fabek Uher
- izv. prof. dr. sc. Marko Petek
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 do 70 %
Dobar (3): 71 do 80 %
Vrlo dobar (4): 81 do 90 %
Izvrstan (5): 91 do 100 %
Opće kompetencije
- prikupiti, organizirati i analizirati podatke
- izraziti se jasnim, dobro strukturiranim tekstom obrazlažući svoje stavove
- prezentirati znanstveni sadržaj
- sudjelovati u radu tima
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
Vježbe u laboratoriju obuhvaćaju provedbu standardnih metoda za determinaciju bioaktivnih spojeva i određivanje mineralnog sastava te senzoričkih testova. - Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu obuhvaćaju organizirane aktivnosti usmjerene na pravilno postavljanje poljskog pokusa, uzimanje i pripremu reprezentativnih uzoraka tla i biljnog materijala. - Seminari
Samostalna priprema i usmeno izlaganje seminara iz istraživanja vezanog za temu doktorskog rada, s naglaskom na funkcionalne sastavnice izabrane povrtne vrste.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Upravljati tehnološkim elementima uzgoja nutritivno vrijednih vrsta povrća s ciljem kreacije nove funkcionalne namirnice povećane kvalitete i kvantitete. | Sudjelovanje u raspravama, seminarski rad, završni ispit |
Analizirati i ocijeniti vanjske i unutarnje pokazatelje kvalitete povrća prema senzoričkim testovima i standardnim metodama kemijske analize | Sudjelovanje u raspravama, vježbe, seminarski rad, završni ispit |
Razviti kompleksni sustav genetskih, ekoloških i agrotehničkih čimbenika kao temelj prevencije ili redukcije akumulacije štetnih tvari u povrću | Sudjelovanje u raspravama, seminarski rad, završni ispit |
Podržati i sudjelovati u kreiranju metoda provjere učinka povrća s povećanim sadržajem bioaktivnih tvari na unaprjeđenje zdravlja | Sudjelovanje u raspravama, seminarski rad, završni ispit |
Kreirati, voditi, prosuditi i prezentirati znanstvena istraživanja iz domene uzgoja povrća kao funkcionalne hrane | Sudjelovanje u raspravama, seminarski rad, završni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Prezentirati program predmeta, preporučiti literaturu i upoznati studente s obvezama vezanim za predmet i načinom ocjenjivanja. Dodijeliti teme seminara, izvoditi predavanja i vježbe prema programu predmeta, održavati konzultacije prema potrebi. Ocijeniti usvojeno znanje studenata prema navedenom načinu ocjenjivanja.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave predviđene nastavnim planom. Aktivno sudjelovanje u praktičnim vježbama na pokušalištu i laboratorijima te raspravama na predavanjima, vježbama i seminarima. Samostalna priprema i usmeno izlaganje seminara iz istraživanja vezanog za temu doktorskog rada.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja | 15 | 15 | 0,5 | |||
Seminarski rad (S) -priprema i prezentacija | 50 % (Struktura i sadržaj pisanog rada 50 %, Izvedba prezentacije 50 %) |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 60 | 2,0 |
Vježbe (V) | 25 % |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 45 | 1,5 |
Završni ispit (ZI) | 25 % |
60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
1 | 60 | 2,0 |
Ukupno | 100 % | [(S×50)+(V×25)+(ZI×25)]/100 | 30 | 180 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Uvod u predmet (opis i cilj predmeta, plan nastave, literatura, obaveze studenata, elementi formiranja ocjene). Druga zelena revolucija. Uloga FAO, FDA i IFIC u informiranju i zaštiti potrošača (P 1 sat)
- Sigurnost funkcionalne hrane i potreba dokaza da povrće povećanog sadržaja fitotvari unaprijeđuje zdravlje (P 2 sata); Genetski čimbenici - sortni potencijal rodnosti, sadžaja nutrijenata i fitotvari te otpornost na abiotski stres (P 1 sat)
- Funkcionalne namirnice biljnog porijekla i njihove dodatne fiziološke koristi (P 3 sata)
- Ekološki čimbenici i rokovi uzgoja - rizici i učinak na kvalitetu i prinos odabranih vrsta povrća (P 2 sata); Uzorkovanje i priprema reprezentativnih uzoraka za kemijske analize biljnog materijala (V 2 sata)
- Antropološki čimbenici (tehnologija uzgoja, gnojidba, tehnika navodnjavanja i kvaliteta vode, zaštita od štetočinja, tehnike berbe, dorade i skladištenja) - učinak na kvalitetu i prinos odabranih vrsta povrća (P 4 sata)
- Antropološki čimbenici (tehnologija uzgoja, gnojidba, tehnika navodnjavanja i kvaliteta vode, zaštita od štetočinja, tehnike berbe, dorade i skladištenja) - učinak na kvalitetu i prinos odabranih vrsta povrća (P 3 sata)
- Standardne metode za determinaciju bioaktivnih spojeva i određivanje mineralnog sastava (V 4 sata)
- Senzorički testovi organoleptičkih svojstava namirnica biljnog porijekla (V 4 sata)
- Kritičko mišljenje o rezultatima utjecaja ekoloških uvjeta, roka uzgoja, sorte, tehnologije uzgoja, gnojidbe, agrotehničkih mjera njege, načina i roka berbe na mineralni sastav, antioksidacijsku aktivnost, sadržaj ukupnih i pojedinačnih glukozinolata, sadržaj ukupnih i pojedinačnih polifenola, C vitamina, beta karotena i drugih hranivih i fitotvari u uzgoju odabranih vrsta povrća uz procjenu mogućnosti utjecaja na povećanje njihovog sadržaja u biljnim dijelovima koji su cilj uzgoja kulture (S 3 sata)
- Kritičko mišljenje o rezultatima utjecaja ekoloških uvjeta, roka uzgoja, sorte, tehnologije uzgoja, gnojidbe, agrotehničkih mjera njege, načina i roka berbe na mineralni sastav, antioksidacijsku aktivnost, sadržaj ukupnih i pojedinačnih glukozinolata, sadržaj ukupnih i pojedinačnih polifenola, C vitamina, beta karotena i drugih hranivih i fitotvari u uzgoju odabranih vrsta povrća uz procjenu mogućnosti utjecaja na povećanje njihovog sadržaja u biljnim dijelovima koji su cilj uzgoja kulture (S 2 sata)
- -
- -
- -
- -
- -
Obvezna literatura
- Lešić R., J. Borošić, I. Buturac, M. Herak Ćustić, M. Poljak, D. Romić, 2004: Povrćarstvo. Zrinski, Čakovec, odabrana poglavlja
- Rubatzky V. E., Yamaguchi M. 1997: World Vegetables, Second Ed., Chapman & Hall, London, odabrana poglavlja
- Fritz D., W. Stolz, 1989: Gemüsebau, Ulmer, Stuttgart, odabrana poglavlja
- Krug, H. 1986. Gemüseproduction, Parey, Berlin, odabrana poglavlja
- Maynard D.N., Hochmuth G.J. (1997): Knott's Handbook for vegetable growers. Wiley & Sons Inc. New York
- Piggot, J.R. (1988): Sensory analysis of foods, Elsevier Science Publishing Co., Inc.
- Resurreccion A.V.A. (1998): Consumer sensory testing for product development. Chapman & Hall Food Science Book, An Aspen Publication, Gaithersburg
Preporučena literatura
- Brewster J. L. (1994): Onions and other vegetable Alliums. Univer. of Arizona Press. Tuscon
- Jones J. B. (1999): Tomato plant culture. CRC Press LLC, London
- Atherton J. G., Rudich J. (1986): The tomato crop. Chapman & Hall, London
- Robinson R.W., Decker-Walters D.S. (1997): Cucurbits. CAB International, New York
- Ryder E.J. (1998): Lettuce, endive and chicory. CABI Publishing, New York
- Rubatzky V.E., Quiros C.F., Simon P.W. (1999): Carrots and related vegetable umbelliferae. CABI Publishing, New York
- Hartmann H.T., Kofranek A.M., Rubatzky V.E., Flocker W.J. (1998): Plant Science, Growth, Development and Utilization of Cultivated Plants, Prentice-Hall International, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey
- Turčić, V. (2000): HACCP i higijena namirnica, Turčić V., Zagreb