Prirodni neprijatelji i načela biološkog suzbijanja (116648)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Ekološki prihvatljive mjere zaštite bilja su one mjere koje uz stručnu primjenu nisu opasne za ljude i korisne organizme, koje ne onečišćuju (ili samo kratkotrajno onečišćuju – nikada ne zagađuju) okoliš, koje minimalno narušavaju uspostavljenu ravnotežu organizama i što manje negativno djeluju na raznolikost vrsta u prirodi, što znači da maksimalno čuvaju biodiverzitet. Vrste koje najviše treba čuvati u životinjskoj fauni, korisne su vrste tj. prirodni neprijatelji štetočinja. Modul će upoznati studente s biologijom i ekologijom prirodnih neprijatelja, te potencijalnim mogućnostima njihova korištenja u svrhu biološkog suzbijanja. Nakon povijesnog prikaza, detaljno će se obraditi načini biološkog suzbijanja, prag korisnosti i neke druge specifičnosti. Dati će se prikaz današnjeg stanja u svijetu i u nas te realne mogućnosti korištenja prirodnih neprijatelja na otvorenom i u zatvorenom prostoru (staklenici, plastenici). Posebno će se ukazivati na sve prednosti: nema primjene pesticida, nema ostataka pesticida u tlu, okolišu, hrani, nema mogućnosti trovanja ljudi i drugo. Kroz auditorne vježbe studenti će se upoznati sa najvažnijim morfološkim karakteristikama svih sistematskih skupina prirodnih neprijatelja.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Fitomedicina (Obvezni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R2
Sati nastave: 30
Predavanja: 16
Auditorne vježbe: 4
Seminar: 10
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito pohađanje nastave (minimum 11 bodova)
Izrada crteža na vježbama (minimum 6 bodova)
Izrada i prezentacija seminrskog rada (minimum 11 bodova)
Opis
Bodovi ostvareni dolascima na nastavu zbrajaju se s ostalim bodovima. Minimum za potpis 11 bodova
Bodovi ostvareni izradom crteža na vježbama zbrajaju se s ostalim bodovima. Minimum za potpis je 6 bodova
Bodovi ostvareni pisanim dijelom seminarskog rada i prezentacijom zbrajaju se s ostalim bodovima. Minimum za potpis 11
Opće kompetencije
Nakon odslušanog i položenog modula student će moći primijeniti stečena znanja u teoriji i praksi, moći će argumentirati i riješiti problem, bit će sposobni snalaziti se u novonastalim situacijama, generirati nove ideje te će imati sposobnost timskog učenja. Predmet osposobljava za razumijevanje mogućnosti i načina korištenja prirodnih neprijatelja u svrhu biološkog suzbijanja štetočinja. Studenti će samostalno moći temeljem zadanih uvjeta u nasadu (vrsta štetnika, intenzitet napada, razvojni stadij, vrsta objekta, ekološki uvjeti ispuštanja) odabrati najpovoljniju vrstu prirodnog neprijatelja i odabrati način i vrijeme ispuštanja za postizanje maskimalnog uspjeha primjene ove mjere.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
Auditorne vježbe - u sklopu vježbi izvode se dvije vježbe iz dijela morfologije kukaca. Prve vježbe opisuju građu kukaca prirodnih neprijatelja iz skupine Heterometabola, a druge vježbe građu kukaca prirodnih neprijatelja iz skupine Holometabola. Studenti samostalno proučavaju entomološki materijal putem binokulara te izrađuju crteže. Vježbe se provode u skupinama (šest skupina po 10 do 12 studenata). - Seminari
Seminar - vezan za najvažnije skupine i vrste prirodnih neprijatelja, način i mogućnosti njihova korištenja u biološkom suzbijanju štetočinja. Studenti samostalno istražuju literaturu, izrađuju pismeni seminarski rad i prezentiraju usmeno predavanje.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Opisati biološke mjere suzbijanja biljnih štetočinja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Objasniti glavne načine biološkog suzbijanja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit |
Prepoznati najvažnije skupine prirodnih neprijatelja | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Opisati biologiju i ekologiju najznačajnijih vrsta prirodnih neprijatelja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Prepoznati morfološke značajke pojedinih skupina prirodnih neprijatelja. | Radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Sistematizirati odnose između kukaca s obzirom na način prehrane. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Ustanoviti potencijalne mogućnosti korištenja prirodnih neprijatelja u svrhu biološkog suzbijanja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Definirati prednosti biološkog suzbijanja kao ekološki najprihvatljivije metode u zaštiti bilja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Usporediti biološko suzbijanje sa konvencionalnim mjerama suzbijanja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Integrirati novostečeno znanje sa drugim modulima iz zaštite bilja. | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave, vježbi i seminara, pismeni ispit. |
Način rada
Obveze nastavnika
Izvođenje nastave prema nastavnom planu, praćenje rada studenata, ocjenjivanje i vrednovanje rada studenta tijekom semestra i na završnom ispitu, praćenje kvalitete koje osiguravaju izlazne kompetencije, omogućava kontaktiranje sa studentima.
Obveze studenta
Studenti su obavezni redovito prisustvovati na nastavi, a evidenciju nastave provodi predmetni profesor. Za ostvarivanje prava na potpis, studenti su obavezni tijekom cijelog semestra nazočiti na najmanje 80 % predavanja i 80 % vježbi i seminara. Ukoliko je student izostao sa nastave više od dopuštenog, a bez opravdanog razloga, potpis će mu biti uskraćen te je dužan ponovno upisati predmet u idućoj akademskoj godini. Studenti su obavezni prisustvovati vježbama i seminarima, gdje se od njih očekuje aktivan angažman i sudjelovanje u raspravi. Tijekom vježbi student je obavezan izraditi četiri crteža, a tijekom seminarskog dijela nastave napisati i izložiti seminarski rad. Dozvoljen je opravdan izostanak s ukupno dvije vježbe tijekom semestra. Nije dozvoljen izostanak s termina izlaganja seminarskog rada. Studenti polažu predmet putem završnog pismenog ispita po završetku nastave. Za ostvarenje konačne ocjene student je dužan ostvariti minimalne bodove iz pohađanja nastave, pismenog i usmenog dijela seminara, crteža te pismenog ispita. Studenti koji predmet ne polože po završetku semestra, dužni su polagati završni ispit u vrijeme redovnih ispitnih rokova.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Sudjelovanje i pohađanje nastave | 13 | 16 | 16 | 0,33 | ||
Seminar - | 19 | 10 | 16 | 0,53 | ||
Crteži | 8 | 4 | 4 | 0,13 | ||
Pisani ispit | 60 |
0-35 36-42 43-48 49-54 55-60 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
54 | 1,68 | |
UKUPNO | 100% | 60-70 71-80 81-90 91-100 | Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Odličan (5) | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pisani ispit za studente koji nisu položili tijekom semestra | 60 |
0-35 36-42 42-48 49-54 55-60 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
16 | 54 | 1,68 |
Prijenos bodova- Seminarski rad, vježbe, pohađanje nastave | 40 |
0-24 25-28 29-32 33-36 37-40 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
14 | 46 | 1,32 |
Ukupno | 100 | 0-59 60-70 71-80 81-90 91-100 | Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Sudjelovanje i pohađanje nastave | Za potpis je potrebno ostvariti minimalno 11 bodova iz dolazaka na nastavu | Tijekom semestra | Nema |
Seminar - | Na svakom seminaru bilježi se nazočnost studenata (na početku i kraju bloka). Izlaganja seminarskih radova počinju u 8. i traju do 11. tjedna nastave u semestru, prema dogovorenom rasporedu. Izlažu svi članovi radne skupine. Ocjenjuju se prezentacijske vještine unutar zadanog vremena izlaganja, analitičnost i sposobnost zaključivanja, izgled prezentacije i timski rad. Studente se potiče na aktivnu raspravu i postavljanje pitanja vezanih uz teme izlaganih seminarskih radova | tijekom semestra | Nema |
Crteži | Crteži- Na svakoj vježbi bilježi se nazočnost svih studenata (na početku i kraju bloka) te se prati sposobnost aktivnog praćenja i sudjelovanja na vježbama. Moguće je opravdati izostanak sa najviše dvije vježbe/seminara tijekom semestra, pri čemu su studenti, bez obzira na izostanak, dužni donijeti sve zadane crteže.Tijekom ukupno četiri sata vježbi, student je obvezan voditi dnevnik vježbi u obliku crteža, odnosno mora odraditi četiri samostalna zadatka (dva crteža heterometabolnih i dva crteža holometabolnih kukaca). Na svakom crtežu student treba označiti najvažnije karakteristike i dijelove tijela kukca | tijekom semestra | Dozvoljene i opravdane izostanke moguće je opravdati ispričnicom školskog liječnika, uz naknadno predavanje crteža |
Pisani ispit | Pismeni ispit se sastoji od određenog broja teoretskih pitanja. Pitanja uključuju: nadopunjavanje, prepoznavanje ili opisno odgovaranje. Prepisivanje se kažnjava sukladno pravilnicima institucije te se u tom slučaju ispit poništava | 15.tjedan | Redoviti ispitni rok |
Pisani ispit za studente koji nisu položili tijekom semestra | Pismeni ispit student može polagati samo ako je ostvario ostale uvjete potrebne za potpis tijekom semestra. Ispit se sastoji od određenog broja teoretskih pitanja. Pitanja uključuju: nadopunjavanje, prepoznavanje ili opisno odgovaranje. Prepisivanje se kažnjava sukladno pravilnicima institucije te se u tom slučaju ispit poništava | Redoviti isitni rokovi | Student može izaći na ispit 3 puta te četvrti put na ispit pred povjerenstvom -komisijski ispit |
Prijenos bodova- Seminarski rad, vježbe, pohađanje nastave | Zbroj bodova kojeg student prenosi urednim ispunjenjem obaveza tijekom semestra. | Tijekom semestra | Nema |
Tjedni plan nastave
- Biološko suzbijanje P - Uvod, definicija i povijest biološkog suzbijanja.
- Prirodni neprijatelji P - Interspecijski i intraspecijski odnosi, odnos entomofagnih kukaca prema hrani.
- Seminari S - Podjela tema za seminarske radove i odabir literature.
- Prirodni neprijatelji A - Morfološke karakteristike prirodnih neprijatelja iz skupine Heterometabola, samostalan rad studenata na prepoznavanju entomološkog materijala: određivanje položaja glave, oblika ticala, usnog ustroja, oblika krila i nogu pod binokularom te crtanje vanjske građe kukaca.
- Prirodni neprijatelji P - Biologija i ekologija najvažnijih prirodnih neprijatelja iz skupine Heterometabola.
- Prirodni neprijatelji A - Morfološke karakteristike prirodnih neprijatelja iz skupine Holometabola, samostalan rad studenata na prepoznavanju entomološkog materijala: određivanje položaja glave, oblika ticala, usnog ustroja, oblika krila i nogu pod binokularom te crtanje vanjske građe kukaca.
- Prirodni neprijatelji P - Biologija i ekologija najvažnijih prirodnih neprijatelja iz skupine Holometabola.
- Prirodni neprijatelji P - Način umnažanja, proizvodnje i stavljanja u promet prirodnih neprijatelja.
- Seminari S - Izlaganje, analiza i diskusija seminarskih radova na zadanu temu.
- Seminari S - Izlaganje, analiza i diskusija seminarskih radova na zadanu temu.
- Seminari S - Izlaganje, analiza i diskusija seminarskih radova na zadanu temu.
- Seminari S - Izlaganje, analiza i diskusija seminarskih radova na zadanu temu.
- Biološko suzbijanje P - Načini biološkog suzbijanja - konzervativan način biološkog suzbijanja sa primjerima, klasični način biološkog suzbijanja i preduvjeti za njegovo provođenje.
- Biološko suzbijanje P - Augmentativni način biološkog suzbijanja, bioinsekticidi - primjeri i primjena raspoloživih živih organizama.
- Biološko suzbijanje P - Ostali agensi za biološko suzbijanje.
Obvezna literatura
- Igrc Barčić, Jasminka, Maceljski, M., (2001). Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetnika. Čakovec: Zrinski d.o.o.
- Odabrana poglavlja iz knjiga- prema sugestijama koordinatora;
- Materijali za nastavu (predavanja i vježbe) - dostupni na moodle.srce.hr
Preporučena literatura
- Flint, M.,L., Dreistadt, S.,H. (1998): Natural enemies handbook, Regents od the University of California, USA
- Bellows, T.,S., Fisher, T.,W. (1992): Handbook od biological control, Academic press, California, USA
- Ferrari, M., Marcon, E., Menta, A. (2000): Lotta biologica, Edagricole-Edizioni Agricole della Calderini, Bologna
- Malais, M.,H., Ravensberg, W., J. (2003): Knowing and recognizing the biology of glasshouse pests and their natural enemies, Koppert, Netherlands
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Biopesticides - Faculty of Agriculture, University of Bari „Aldo Moro“, Bari, Italy
- Plant Medicine - Faculty of Agriculture, University of Bari „Aldo Moro“, Bari, Italy
- Integrated Plant Protection - Faculty of Agricultural and Environmental Sciences, Szent István University, Gödöllő, Hungary
- Plant Protection Strategies and Systems - Faculty of Agricultural and Environmental Sciences, Szent István University, Gödöllő, Hungary
- Plant Protection - University of Hohenheim, Stuttgart, Germany
- Insect Pest Management - College of Agriculture, Purdue University, West Lafayette, Indiana, USA