Ukrasne biljne vrste ruralnih vrtova (26482)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Tradicijski seoski vrtovi su sastavni dio kulturne baštine određenog kraja. Oblikovanje tradicijskog vrta, odabir cvjetnih i drvenastih vrsta te ,naročito, primjena autohtonih biljnih vrsta određuju regionalnu pripadnost pridonoseći tako očuvanju autohtonog ruralnog prostora i njegovih ambijentalnih vrijednosti. Primjenom starih kultivara i autohtonih vrsta, od kojih su neke i ugrožene, na prirodnim staništima, tradicijski seoski vrt je važan i u smislu očuvanja biološke raznolikosti. Nastavom u dvorani studente će se upoznati s razvojem seoskih vrtova kroz povijest, u različitim kulturama, s važnošću očuvanja autohtonog ruralnog prostora, cvjećarskim i drvenastim vrstama uobičajenim u tradicijskom seoskom vrtu, s posebnim naglaskom na autohtone biljne vrste. Dobit će uvid u specifčnosti tradicijskog seoskog vrta po regijama Hrvatske. Na auditornim vježbama studenti će (u grupama) raspravljati o stručnim i znanstvenim radovima vezanim za navedenu problematiku. Obilaskom terena upoznat će se sa stvarnim stanjem u praksi, problemima i mogućnostima njihovog rješavanja. Izrada seminarskog rada bit će prilika za aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Izborni predmet, 4. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Ukrasno bilje (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R2
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Vježbe u praktikumu: 6
Seminar: 14
Terenske vježbe: 10
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%
Dobar (3): 71%
Vrlo dobar (4): 81%
Izvrstan (5): 91%
Opće kompetencije
Predmet upoznaje studente s važnošću očuvanja autohtonog ruralnog prostora. Upoznaje tradicijske seoske okućnice i njihove sastavnice te ukazaje na smjernice znanstvenog istraživanja predstavljene problematike.
Oblici nastave
- Predavanja
- Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu izvode se u 2 termina pri čemu se dobiva uvid u znanstvenu literaturu iz tematike modula, a preostala satnica obuhvaća terenske vježbe. - Terenske vježbe
- Seminari
Identifikacija i analiza hortikulturne flore na okućnicama i predstavljanje terenskog istraživanja, esej na temu vezanu uz hortikulturnu floru ruralnih područja, njen značaj i raspored.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati problem i ulogu biljnih vrsta kućnog vrta u krajobrazu | Esej, pismeni ispit |
Odabrati adekvatnu literaturu i izvore podataka pri proučavanju biljnih vrsta okućnica | Esej, pismeni ispit |
Odabrati adekvatne metode za proučavanje hortikulturne flore i njenog rasporeda na okućnici | Seminarski rad, pismeni ispit Kolokviji, Usmeni, Pismeni |
Prepoznati uzroke promjena u odabiru biljnih vrsta kućnih vrtova | Pismeni ispit Kolokviji, Usmeni, Pismeni |
Interpretirati dobivene rezultate i svrsishodno ih upotrijebiti | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja, vježbi, seminara, ispita, konzultacija, praćenje rada i ocjenjivanje studenata.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave, vježbi, terenske nastave, izrada i prezentacija seminarskog rada.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Ispit | 50 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
30 | 90 | 3 |
Esej | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 20 | 1 |
Seminarski rad | 25 |
0-60 61-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
14 | 42 | 1,5 |
Kolokvij | 0 |
+/- |
Nedovoljan (1) |
6 | 18 | 0,5 |
UKUPNO | 100% | - | 60 | 180 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Problem i cilj (P) - Doživljaj ruralnog vrta, prepoznavanje problema, promjene koje su dovele do izmjena u načinu gospodarenja, oblikovanja i korištenja kućnih vrtova na selu.
- Vježbe u praktikumu (PK) i terenske vježbe – Obliazak 'Željezničarskog naselja' koje je nastalo po uzoru na cottage garden na periferiji grada i objašnjenje problema. Objašnjenje i podjela zadataka za seminarske radove.
- Uvod (P) - Definiranje pojma 'seoski vrt', razvoj seoskog vrta na području Velike Britanije, germaskog govornog područja, Hrvatske. Utjecaj na odabir vrsta i oblikovanje seoskog vrta u povijesti, utjecaj vrtlarskih priručnika i publikacija.
- Vježbe u praktikumu (PK) – Čitanje znanstvenih radova na temu analize flore kućnih vrtova, rasprava o temi, načinu prikazavianja problema, pregleda literature, rezultata, korištena metodologija.
- Ruralni prostor kao resurs (P) - Seoski vrt kao spona između tradicijske seoske arhitekture i šireg ruralnog prostora na koji se svakim danom postavljaju novi zahtjevi.
- Materijal i metode (P) - Način prikazivanja obuhvata istraživanja, izvori podataka prilikom istraživanja kućnih i tradicicijskih vrtova, metode analize flore, metode obrade i prikazivanja prikupljenih podataka.
- Zeljaste vrste tradicijskog vrta (P) – Razmještaj povrtnih vrsta, začinskog, ljekovitog i ukrasnog bilja na oklućnici, pregled zeljastih ukrasnih vrsta, njihov značaj i simbolika.
- Drvenaste vrste tradicijskog vrta (P) – Razmještaj voćnih i ukrasnih drvenastih vrsta na okućnici, pregled drvenastih ukrasnih vrsta, njihov značaj i simbolika.
- Auto- i alohtone vrste, odnos ukrasnog i utilitarnog bilja, ostali elementi vrta (P) - Porijeklo vrsta, opasnosti alohtonih biljnih vrsta za autohtnou floru, odnos ukrasnog i utilitarnog bilja u tradicionalnom i suvremenom kućnom vrtu, funkcije okućnice nekad i sad te s tim u vezi elementi i detalji okućnice (gospodarske zgrade, ograde, staze, bunari, krušne peći, vrtni namještaj, detalji).
- Specifičnosti vrtova po regijama (P) – Pregled specifičnosti tradicionalih vrtova po regijama s obzirom na odabir ukrasnog bilja, raspored funkicja i elemenata na okućnici, korištene materijale
- Terenske vježbe (V)
- Terenske vježbe (V)
- Seminarski rad (SR)
- Seminarski rad (SR)
- Ispit
Obvezna literatura
- Cnolly, S., Dillon, H. (1995). In an Irish Garden. London: Weidenfeld and Nicolson.
- Lloyd, C., Bird, R. (1990). The cottage garden. London: Dorling Kindersley.
- Hansen, R., Stahl, F. (1993). Perennials and their garden habitats. Cambridge University Press.
- Hessayon, D.G. (2001). Cvijeće u vrtu. Zagreb: Mozaik knjiga.
- Hessayon, D.G. (2001). Cvatuće grmlje. Zagreb: Mozaik knjiga.
- Šilić, Č. (1990). Ukrasno drveće i grmlje. Sarajevo: Svjetlost.
Preporučena literatura
- Znanstveni i stručni članci u časopisima
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- ECOLOGIES, TECHNIQUES, TECHNOLOGIES – Harvard University
- Use of ornamental and scented plants – BOKU, Beč