Proizvodnja povrća (26724)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Programski sadržaj predmeta Proizvodnja povrća se nastavlja na predmet Opće povrćarstvo. Studentima omogućuje stjecanje temeljnog znanja o ekonomski važnim povrtnim kulturama: svojstva i odabir sorata za određenu namjenu (tržište u svježem stanju, prerada) i odabranu tehnologiju uzgoja; rokovi uzgoja povrća u različitim klimatskim područjima na otvorenom te u negrijanim i grijanim zaštićenim prostorima; tehnologije uzgoja povrća ovisno od agroekoloških uvjeta i namjene proizvodnje na otvorenom te od opremljenosti zaštićenih prostora. Programski sadržaj tehnologija uzgoja povrća obuhvaća: način pripreme tla za sjetvu ili sadnju (obrada i gnojidba tla, primjena zemljišnog insekticida i herbicida) u različitim meteorološkim prilikama i ovisno o duljini vremena od pretkulture do sjetve ili sadnje; izračun sjemena i presadnica za planiranu gustoću sklopa; specifičnosti uzgoja presadnica; načine sjetve i sadnje; potrebu i način provedbe mjera njege tijekom vegetacije (prihrana, kultivacija, navodnjavanje, zaštita od štetočinja, vezanje, rezidba); berbu i postupke poslije berbe; kratkotrajno skladištenje.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Hortikultura (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 28
Vježbe u praktikumu: 16
Seminar: 8
Terenske vježbe: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
- prikupiti i organizirati podatke,
- prezentirati stručni sadržaje tehnologije uzgoja,
- sudjelovati u radu tima.
Oblici nastave
- Predavanja
Prijenos informacija na predavanjima uglavnom se provodi putem „power point“ prezentacija. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja. - Vježbe u praktikumu
Vježbe se provode u praktikumu i na pokušalištu (na otvorenom, negrijani i grijani plastenici). Student samostalno uzgaja izabranu ranoproljetnu povrtnu vrstu uz zapažanje fenoloških faza i prvedbu agrotehničkih mjera njege i berbe. Na praktičnim vježbama studenti upoznaju i savladavaju sve tehnološke zahvate u uzgoju proljetnih kultura: sjetva, pikiranje presadnica, postavljanje polimernog malča, sadnja u plasteniku i na otvorenom, mjere njege (navodnjavanje, prihrana, kultivacija, postavljanje armature, vezanje i rezidba u vertikalnom uzgoju plodovitog povrća), berba i dorada za tržište u svježem stanju. Vježbe u praktikumu se provode u skupinama od 15 do 20 studenata. - Terenske vježbe
Terenske vježbe omogućuju studentima uvid u: sortiment i tehnologije uzgoja proljetno-ljetnih kultura za tržište u svježem stanju ili konzerviranje, uz primjenu suvremene mehanizacije u proizvodnji povrća. - Seminari
Student samostalno izrađuje izvještaj - seminar o obavljenim agrotehničkim zahvatima i zapažanjima tijekom vegetacije te ostvarenim rezultatima poljskog pokusa s izabranom povrtnom vrstom.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Definirati jestivi dio povrtne vrste u tehnološkoj zrelosti za određene namjene (tržište u svježem stanju, prerada | Test znanja 1, 2, 3 i seminar |
Identificirati ekološke uvjete poljoprivrednih regija RH za proizvodnju povrća i odrediti mogući areal uzgoja po kulturama. | Test znanja 1, 2, 3 |
Izabrati sorte povrća odgovarajućih značajki za određenu namjenu proizvodnje. | Test znanja 1, 2, 3 |
Planirati rokove uzgoja povrtnih vrsta prikladnih za poljoprivredne regije RH s dinamikom sjetve, sadnje te početkom i završetkom berbe. | Test znanja 1, 2, 3 i seminar |
Opisati i objasniti tehnologiju uzgoja ekonomski važnih vrsta povrća (priprema tla prije sjetve ili sadnje s tehnologijom uzgoja presadnica, postupci sjetve ili sadnje, njege usjeva, načini berbe, dorade, pakiranja i skladištenja | Test znanja 1, 2, 3 i seminar |
Primijeniti odgovarajuću tehniku (strojevi i oprema) za tehnološke zahvate uzgoja ekonomski važnih vrsta povrća, ovisno o mjestu uzgoja (na otvorenom, zaštićeni prostori) i namjeni proizvodnje. | Test znanja 1, 2, 3 |
Izračunati potrebne količine gnojiva, sjemena i presadnica za uzgoj različitih vrsta povrća. | Test znanja 1, 2, 3 i seminar |
Način rada
Obveze nastavnika
Informirati studente o nastavnom planu predmeta, obvezama koje trebaju ispuniti, načinu oblikovanja ponderirane ocjene i kriterijima ocjenjivanja. Redovito održavanje svih oblika nastave utvrđenih nastavnim planom. Organizacija provedbe studentskih poljskih pokusa i ocjenjivanje seminara. Održavanje konzultacija, pisanih testova znanja i završnih ispita. Priprema nastavnih i ispitnih materijala.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave (predavanja, vježbe, seminari) predviđene nastavnim planom. Aktivno sudjelovanje na vježbama u praktikumu, na pokušalištu i terenu. Aktivno održavanje pokusne gredice i priprema izvješća - seminara. Polaganje testova znanja, odnosno, završnog ispita.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) | 52 | 52 | 1,7 | |||
Seminar | 25% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 8 | 0,4 |
Test znanja 1 (TZ1) | 25% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 40 | 1,3 |
Test znanja 2 (TZ2) | 25% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 40 | 1,3 |
Test znanja 3 (TZ3) | 25% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 40 | 1,3 |
Završni ispit* (ZI) | - | |||||
UKUPNO | 100% | [(S×25)+(TZ1×25)+(TZ2×25)+(TZ3×25)]/100 | 60 | 180 | 6 |
Završni ispit* Obuhvaća ispitne dionice predmeta (TZ1, TZ2 i TZ 3) iz kojih student nema artikuliranu pozitivnu ocjenu.
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja i vježbe) | Vodi se evidencija nazočnosti studenta. Izostanci su dopušteni sukladno Pravilniku o studiranju na Agronomskom fakultetu. | ||
Seminar | Aktivno održavanje pokusne gredice tijekom semestra (50%). Sadržaj pisanog izvješća (50%) - o obavljenim agrotehničkim zahvatima i zapažanjima tijekom vegetacije te ostvarenim rezultatima poljskog pokusa s izabranom vrstom povrća. | 15. tjedan | - |
Test znanja 1 (TZ1) | Obuhvaća izbor sorti, ekološke uvjete i rokove uzgoja te tehnologije uzgoja ekonomski najvažnijih povrtnih vrsta iz porodica Alliaceae, Brassicaceae i Solanaceae. | 5. tjedan | Moguća tijekom ispitnih rokova |
Test znanja 2 (TZ2) | Obuhvaća izbor sorti, ekološke uvjete i rokove uzgoja te tehnologije uzgoja ekonomski najvažnijih povrtnih vrsta iz porodica Cucurbitaceae, Asteraceae i Apiaceae. | 10. tjedan | Moguća tijekom ispitnih rokova |
Test znanja 3 (TZ3) | Obuhvaća izbor sorti, ekološke uvjete i rokove uzgoja te tehnologiju uzgoja krumpira i ekonomski najvažnijih povrtnih vrsta iz porodica Fabaceae i Chenopodiaceae. | 15. tjedan | Moguća tijekom ispitnih rokova |
Tjedni plan nastave
- P-1 Uvod u predmet (opis i cilj predmeta, plan nastave, literatura, obaveze studenta, elementi formiranja ocjene). P-3 Luk.
- P-2 Rajčica. VP-2 Planiranje tehnoloških zahvata i materijala za poljski pokus na studentskim gredicama.
- P-4 Paprika. Kupus.
- P-2 Cvjetača. VP-2 Gnojidba, priprema tla, sjetva ili sadnja ranoproljetne povrtne vrste na studentsku gredicu.
- P-2 Krastavac. S-2 1. test znanja.
- P-2 Mrkva. VP-2 Pikiranje presadnica plodovitog povrća.
- P-2 Celer. VP-2 Demonstracija praćenja fenoloških faza i praktične upute za provedbu agrotehničkih zahvata njege i berbe povrća iz studentskih poljskih pokusa.
- P-2 Salata, endivija. VP-2 Postavljanje malča (crna PE-folija) i sustava za navodnjavanje.
- P-2 Grašak. VP-2 Sadnja presadnica termofilnih kultura.
- P-2 Grah. S-2 2. test znanja
- P-2 Špinat, cikla. VP-2 Berba ozimih i proljetnih kultura.
- P-2 Krumpir. VP-2 Rezidba i vezanje plodovitog povrća u vertikalnom uzgoju.
- TV-4 Posjeta proizvođačima povrća za tržište u svježem stanju.
- TV-4 Posjeta proizvođačima povrća za konzerviranje.
- S-2 Predaja pisanih izvješća uz analizu i raspravu rezultata studentskih poljskih pokusa. S-2 3. test znanja.
Obvezna literatura
- Lešić, R., Borošić, J., Buturac, I., Herak Ćustić, M., Poljak, M., Romić, D. 2016. Povrćarstvo, treće dopunjeno izdanje. Zrinski, Čakovec
Preporučena literatura
- Rubatzky, V.E., Yamaguchi, M. 1997. World Vegetables. Principles, Production, and Nutritive Values. Second Ed., Chapman & Hall, London, New York
- Fritz, D., Stolz, W. 1989. Gemüsebau. Eugen Ulmer, Stuttgartt
- Wittwer, S.H., Honma, S. 1979. Greenhouse Tomatoes, Lettuce and Cucumbers. Michigan State University Press, East Lansing