Neinvazivne metode u preradi poljoprivrednih proizvoda (169246)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul Neinvazivne metode u preradi poljoprivrednih proizvoda temeljio bi se na upoznavanju studenta sa metodama prerade poljoprivrednih proizvoda primjenom toplinskih i netoplinskim tretmana koji zbog svojih principa djelovanja ne oštećuju sirovinu. Naglasak predavanja u sklopu ovog modula stavlja se na primjenu mikrovalova i infracrvenog zračenja u preradi poljoprivrednih proizvoda, primjenu koherentne svjetlosti (lasera) kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda, primjenu tehnike ultrazvuka te aktivne i inteligentne (pametne) ambalaže. Cilj predmeta je studente upoznati s neinvazivnim metodama obrade poljoprivrednih proizvoda s naglaskom očuvanja nutritivne kvalitete navedenih proizvoda uz održavanje trajnosti konačnog proizvoda.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Poljoprivredna tehnika (Obvezni predmet, 4. semestar, 2. godina)
ECTS: 4.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 44
Seminar: 16
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Sandra Voća
- prof. dr. sc. Nadica Dobričević
- izv. prof. dr. sc. Ante Galić
- izv. prof. dr. sc. Jana Šic Žlabur
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60%-70%
Dobar (3): 71%-80%
Vrlo dobar (4): 81%-90%
Izvrstan (5): 91%-100%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za razumijevanje vođenja procesa prerade poljoprivrednih proizvoda primjenom neinvazivnih metoda.
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o neinvazivnim metodama prerade poljoprivrednih proizvoda kao temelj za razumijevanje i primjenu u preradi proizvoda na obiteljskim gospodarstvima.
Oblici nastave
- Predavanja
- Seminari
Seminar - stjecanje vještina – skupine (2 studenta) samostalno izrađuju i prezentiraju predavanje vezano za pojedine neinvazivne metode te njihov princip prerade i konzerviranja poljoprivrednih proizvoda.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Opisati glavne karakteristike neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvoda, | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Iskazati važnost primjene neinvazivnih metoda u svrhu očuvanja nutritivne kvalitete konačnog proizvoda, | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Navesti glavne karakteristike poljoprivrednih proizvoda tretiranih neinvazivnim metodama, | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Identificirati mogućnosti odabira optimalne neinvazivne metode za određeni poljoprivredni proizvod, | Sudjelovanje u raspravama, radni zadaci tijekom nastave – seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Usporediti tehnologije konvencionalne prerade poljoprivrednih proizvoda s neinvazivnim metodama. | Radni zadaci tijekom nastave, Seminarski rad |
Samostalno prezentirati stečena znanja kroz seminarska izlaganja | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u Merlin sustavu; kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij; predavanja i ocjenivanje studentskih kolokvija, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita. Nastavnik predaje gradivo predviđeno sadržajem predmeta, provjerava naučeno gradivo i vrednuje usvojeno znanje i stečene vještine kroz seminarske radove, laboratorijske vježbe, pismeni i usmeni ispit
Obveze studenta
Prisustvovanje predavanjima, laboratorijskim vježbama i seminarima je obavezno, te studenti moraju sudjelovati u učenju u okviru predmeta posredstvom sustava za e-učenje. Studenti se tijekom prva dva tjedna nastave trebaju obavezno prijaviti u sustav za e-učenje Merlin u okviru kojeg mogu koristiti prezentacije sa predavanja, obavijesti i ostale materijale. Uvjeti za pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja i vježbi, izrada seminara. Student je obavezan prisustvovati svim oblicima izvođenja nastave, predavanja, laboratorijske vježbe, seminarski radovi prema Pravilniku o studiranju na Agronomskom fakultetu. Uvjeti za pristupanje ispitu su redovno pohađanje predavanja i vježbi, izrada seminara, te redovno rješavanje svih zadataka s predavanja i laboratorijskih vježbi.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave predavanja+vježbe Aktivno sudjelovanje na nastavi | 5% | 44 | 44 | 1,5 | ||
Seminarski rad (S) (priprema+prezentacija | 15% | 16 | 26 | 1 | ||
Parcijalni ispit 1 (PI1) | 35% |
61-70 71-80 81-90 91-100 |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 20 | 0,6 |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | 35% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 20 | 0,6 |
Usmeni ispit (UI) | 10% |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
10 | 0,3 | |
UKUPNO | 100% | (S+PI1+PI2+UI/4) | 60 | 120 | 4 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave predavanja+vježbe Aktivno sudjelovanje na nastavi | Na nastavi se redovito bilježe nazočni studenti (na početku i kraju bloka) i prati sposobnost discipliniranog i aktivnog praćenja nastave Može se opravdati izostanak do 20% predavanja, 15% vježbi i 15% seminara (čl. 12 Pravilnika o studiranju…. na AFZ-u) Studenti se potiču sudjelovati u raspravama, prezentaciji ideja i problemskih rješenja, argumentiranju mišljenja i stavova. Prati se usvajanje teorijskih i činjeničnih znanja, prezentacijskih i komunikacijskih vještina, kritičkog mišljenja, timskog rada i društvene odgovornosti. Prati se sposobnost samostalnog izvođenja laboratorijskih vježbi. Zapažena aktivnost na satu bilježi se u studentskoj evidenciji (+), što omogućuje korekciju konačne ocjene naviše (++) ili beneficiju na usmenom ispitu (+++). | Semestar (60 sati izravne nastave) | Moguća putem samostalnog zadatka (1 ECTS) |
Seminarski rad (S) (priprema+prezentacija | Seminarski rad na početku semestra zadužuju skupine od 2 do 3 studenata (ovisno o veličini studentske grupe). Pisani rad se predaje asistentima na pregled najmanje tjedan dana prije izlaganja. Korigirani rad predaje se pri izlaganju. Izlaganja seminarskih radova počinju u 9. tjednu nastave u semestru prema dogovorenom rasporedu. Izlažu svi članovi radne skupine i ocjenjuju se sposobnost timskog rada, prezentacijske vještine, analitičnost i sposobnost zaključivanja (sinteze). | 1. tjedan 9. tjedan 10. tjedan 11. tjedan 12. tjedan | Moguća putem samostalnog zadatka (1 ECTS) |
Parcijalni ispit 1 (PI1) | Obuhvaća prvi programski dio modula:teoriju iz domene pregleda neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvod, neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvoda primjenom toplinskih procesa, primjenom netoplinskih procesa, primjena mikrovalova i infracrvenog zračenja u preradi poljoprivrednih proizvoda, primjena koherentne svjetlosti (lasera) kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda (Voća, Dobričević, Galić). Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica. | 7.tjedan | |
Parcijalni ispit 2 (PI2) | Obuhvaća drugi programski dio modula: teoriju iz domene primjena tehnike ultrazvuka kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda, aktivna i inteligentna (pametna) ambalaža. prirodni konzervansi, neinvazivne metode u praksi, netoplinska pasterizacija voćnih i povrtnih sokova primjenom pulsirajućeg električnog polja (Voća, Šic Žlabur). Pitanja iz teorijskog dijela su otvorenog tipa i ispituju poznavanje i razumijevanje činjenica. | 15.tjedan | |
Usmeni ispit (UI) | Usmeni ispit se sastoji od tri, eventualno dva pitanja (+++), ovisno o prethodnoj aktivnosti studenta . Testira se usvojenost teorije i činjenica, analitičnost, kritičko mišljenje, kreativnost i društvena odgovornost. | Ispitni rokovi | |
Nadoknada (samostalni zadatak) | Ukoliko student ne ostvari nužna 3 ECTS boda kao preduvjet izlaska na usmeni ispit, jedan bod je moguće nadoknaditi dodatnim samostalnim zadatkom, npr: prijevod stručnog teksta s engleskog jezika i izlaganje pred nastavnikom, prikaz članka ili knjige, projektna ideja i sl. | Tijekom ispitnih rokova, prije usmenog ispita |
Tjedni plan nastave
- Pregled neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvoda P - U uvodnom predavanju studenti će upoznati neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda primjenom toplinskih i netoplinskim tretmana.
- Pregled neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvoda primjenom toplinskih procesa P - Definiranje metoda i osnovnih principa djelovanja toplinskih procesa prilikom upotrebe neinvazivnih metoda prerade poljoprivrednih proizvoda. Podjela metoda, osnovne karakteristike i specifičnosti navedenih neinvazivnih metoda.
- Pregled neinvazivnih metoda u preradi poljoprivrednih proizvoda primjenom netoplinskih procesa P - Definiranje metoda i osnovnih principa djelovanja netoplinskih procesa prilikom upotrebe neinvazivnih metoda prerade poljoprivrednih proizvoda. Podjela metoda, osnovne karakteristike i specifičnosti navedenih neinvazivnih metoda.
- Primjena mikrovalova i infracrvenog zračenja u preradi poljoprivrednih proizvoda P - Studenti će biti upoznati s tehnologijama primjene mikrovalova i infracrvenog zračenja u preradi poljoprivrednih proizvoda kroz definiranje osnovnih pojmova i opisa metoda.
- Primjena mikrovalova i infracrvenog zračenja u preradi poljoprivrednih proizvoda S – Izlaganje tema seminara
- Primjena koherentne svjetlosti (lasera) kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda P - Studenti će biti upoznati s tehnologijama primjene koherentne svjetlosti u preradi poljoprivrednih proizvoda kroz definiranje osnovnih pojmova i specifičnosti navedene metode.
- Primjena koherentne svjetlosti (lasera) kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda S – Izlaganje tema seminara
- Primjena tehnike ultrazvuka kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda / I Međuispit (kolokvij I) P - Studenti će biti upoznati s tehnologijama primjene ultrazvuka u preradi poljoprivrednih proizvoda kroz definiranje osnovnih pojmova i specifičnosti navedene metode.
- Primjena tehnike ultrazvuka kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda P – Studenti će biti upoznati s tehnologijama primjene ultrazvuka u preradi poljoprivrednih proizvoda kroz definiranje osnovnih pojmova i specifičnosti navedene metode.
- Primjena tehnike ultrazvuka kao neinvazivne metode prerade poljoprivrednih proizvoda S – Izlaganje tema seminara
- Aktivna i inteligentna (pametna) ambalaža P - Definiranje osnovnih pojmova, princip djelovanja i mogućnosti primjene na pojedine poljoprivredne proizvode.
- Aktivna i inteligentna (pametna) ambalaža S – Izlaganje tema seminara.
- Prirodni konzervansi P - Vrste prirodnih konzervansa, mehanizam djelovanja i primjena u poljoprivrednim proizvodima.
- Neinvazivne metode u praksi P - Promjene nutritivnih karakteristika poljoprivrednih proizvoda prerađenih neinvazivnim metodama. Osnovne tehnološke operacije u pripremi poljoprivrednih proizvoda za preradu.
- Netoplinska pasterizacija voćnih i povrtnih sokova primjenom pulsirajućeg električnog polja P - Definiranje tehnike, primjena te specifičnosti navedene metode. Mogućnosti primjene pulsirajućeg električnog polja na voćnim i povrtnim sokovima. /II Međuispit (kolokvij II) Ispitni rok Završni ispit (usmeni)
Obvezna literatura
- Ohlsson, T., Bengtsson, N. (2002): Minimal Processing Technologies in the Food Industry. Woodhead Published Limited, CRC Press, UK.
- Hui, Y.H., Barta, J., Pilar Cano, M., Gusek, T., Sidhu, S.T., Sinha,
- N. (2006): Handbook of fruits and fruit products. Blackwell Publishing, Iowa, USA.
- Jeličić , I. Božanić, R., Tratnik, Lj., Lisak, K. (2010): Mogućnosti primjene netradicionalnih postupaka procesiranja u mljekarskoj industriji. Mljekarstvo, 60 (2): 113-126.
- Brnčić, M.,Tripalo, B., Penava, A., Karlović, D., Ježek, D., Vikić Topić, D., Karlović, S.,BosiljKov, T. (2009). Applications of Power Ultrasound for Foodstuffs Processing. Croatian Journal of Food Technology, Biotechnology and Nutrition 1-2, 32-37.
- Belkin, M., Schwarz, M., (1989): New biological phenomena associated with laser radiation. Health Physics 56: 687-690.
- Lugomer, S., Stipančić, M. (1997): Laser-fizikalne osnove, konstrukcija i primjene, IGKRO Svjetlost, Sarajevo.
Preporučena literatura
- Liu, J., Li, J. Tang, J. (2010): Ultrasonically assisted extraction of total carbohydrates from Stevia rebaudiana Bertoni and identification of extracts. Food and Bioproducts Processing, 88: 215-221.
- Jović, F., Pliestić, S., Kolak, I., Jagnjić, Ž., Blažević, D. (2004). Estimation of the laser beam scattering in food grain preprocessing. In: Proceedings of M4PL17, Igls/Innsbruck.
- Nenadić, K., Jović, F., Pliestić, S. (2008). An Investigation of Automatic Treatment of Seeds With Low Power Laser Beam. Automatics, vol 49 (3-4), pp. 127-134