Uzgoj koza i sustavi proizvodnje kozjeg mesa (144548)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Gospodarska važnost koza za proizvodnju mesa u svijetu i u Hrvatskoj bit će zasebna nastavna jedinica, kao i najvažniji genotipovi (pasmine i križanci) za proizvodnju mesa s posebnim naglaskom na naše izvorne pasmine, njihovu ulogu u proizvodnji mesa, (autohtona jaretina, ekološka važnost) i ostale koristi. Prednosti i nedostaci koza u proizvodnji mesa, genetska osnova, nasljeđivanje pojedinih osobina, primjena križanja, metode selekcije za meso obrađivat će se u ovom modulu. Reprodukcija koza za meso, s naglaskom na organizaciju i provedbu pripusta, indukciju i sinkronizaciju estrusa bit će obrađena teorijski (predavanja) i praktično na terenu. Sustavi uzgoja koza za meso (ekstenzivni, poluintenzivni i intenzivni) osobito će biti obrađeni s naglaskom na mogućnost njihove provedbe u našim uvjetima. Jarenje, postupci s jaradi (od partusa do klanja) tov jaradi (pašni i intenzivni) nastavna su jedinice ovog modula. Područje hranidbe bit će obrađeno po pojedinim tehnološkim fazama, zasebno za svaku spolnu i fiziološku skupinu koza. Rast jaradi, postizanje klaoničke mase, dob klanja i klaonička masa, obrada i klasifikacija trupova, rasijecanje, konfekcija i prerada mesa, kemijski sastav, hranidbena i energetska vrijednost različitih kategorija kozjeg mesa nastavne su jedinice koje će osobito biti razrađene u ovom modulu. Ostali proizvodi i koristi koza u proizvodnji mesa, objekti i oprema nastavna je jedinica s kojom će se studenti također upoznati kroz predavanja i nastavu na terenu.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Proizvodnja i prerada mesa (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 30
Predavanja: 22
Seminar: 4
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70
Dobar (3): 71-80
Vrlo dobar (4): 81-90
Izvrstan (5): 91-100
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za stjecanje saznanja važnih za nastavak stručnog studija Stočarstvo i poslijediplomskog doktorskog studija Poljoprivredne znanosti; osposobljava za voditelja farme, i/ili tehnologa na farmi te upravitelja OPG-a.
Oblici nastave
- Predavanja
- Terenske vježbe
- Seminari
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Prepoznati važnost koza u poljoprivredi i proizvodnji mesa. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Prezentirati suvremene trendove u uzgoju koza i proizvodnji kozjeg (jarećeg) mesa. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Protumačiti ključne čimbenike za uspješnu proizvodnju kozjeg mesa. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Analizirati konkretne probleme u kozarskoj proizvodnji i rješavati ih u novim situacijama na temelju stečenih znanja i vještina. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Organizirati sustave proizvodnje kozjeg mesa u našim uvjetima. | Rasprave tijekom nastave, seminarski rad |
Usporediti, razlikovati i preporučiti tehnologije za proizvodnju kozjeg mesa. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Preporučiti uzgojno tehnološke postupke kao preduvjet uspješne i ekonomične proizvodnje kvalitetnog jarećeg i kozjeg mesa. | Rasprave tijekom nastave, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Izložiti predviđeni program predavanja na jednostavan i studentima razumljiv način
Provesti predviđeni program terenskih vježbi
Dodijeliti teme seminara i pomoći studentima pri pronalaženju literature i pripremi seminara
Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve te ostvarili ishode učenja modula te prema tome ocijeniti studente koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja kombinacijom pismenog i usmenog ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5))
Obveze studenta
Pohađati predviđeni program predavanja i usvojiti programom predviđena znanja
Aktivno sudjelovati u raspravi na predavanjima i tijekom izvođena vježbi te prilikom izlaganja seminarskih radova
Pripremiti i prezentirati dodijeljene teme seminarskih radova
Pristupiti polaganju parcijalnih ispita ili završnom pismenom ispitu kao uvjetu za polaganje usmenog završnog ispita
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja | 22 | 22 | 0,7 | |||
Aktivno sudjelovanje na stručnom izletu | 4 | 8 | 0,3 | |||
Seminarski rad (priprema + prezentacija) | 15% |
procjena nastavnika procjena nastavnika procjena nastavnika procjena nastavnika procjena nastavnika |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 10 | 0,3 |
Test znanja 1. (Pi1) | 25% |
<60 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 15 | 0,5 |
Test znanja 2. (Pi2) | 25% |
<60 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 15 | 0,5 |
Završni ispit usmeni (Zi) - uvjet položeni parcijalni testovi znanja i seminarski rad (studenti koji ih nisu položili pišu završni pismeni ispit iz cijelog gradiva prije usmenog) | 35% |
<60 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0 | 20 | 0,7 |
UKUPNO | 100% | 30 | 90 | 3 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad | Seminarski radovi vezani su uz programski sadržaj modula, a teme su ponuđene studentima da ih mogu sami birati. Teme se dodjeljuju studentima samostalno ili u skupinama od 2 studenta) na početku semestra. Pisani rad studenti moraju predati tjedan dana prije izlaganja. Svaki student mora pojedinačno izlagati seminarski rad ili dio seminarskog rada ako je član skupine. Ocjenjuje se izgled i struktura samog rada i prezentacije te vještina prezentacije, razumijevanje sadržaja i sposobnost zaključivanja. | 9. tjedan | Izlaganje omogućeno u naknadnom terminu |
Završni ispit | Sastoji se od četiri pitanja po dva iz svakog dijela, testira se znanje usvojenosti pojedinih programskih sadržaja modula. Na završnom ispitu uvažava se i aktivnost studenta tijekom nastave i vježbi. | Ispitni rokovi | - |
Tjedni plan nastave
- Uvodno predavanje, gospodarska važnost koza u svijetu i u Hrvatskoj
- Proizvodnja kozjeg mesa u svijetu i u Hrvatskoj, prednosti i nedostaci koza u proizvodnji mesa
- Sustavi uzgoja koza za meso
- Reprodukcija koza za meso
- Selekcija koza za meso, uzgoj u čistoj krvi i primjena križanja
- Uzgojno tehnološki postupci s jaradi
- Međuispit: pismeni; Klanje, obrada, standardizacija i klasifikacija jarećih i kozjih trupova
- Specifičnosti jarećih i kozjih trupova
- Seminarski radovi
- Rasijecanje, konfekcija i skladištenje trupova i mesa
- Preradbene osobine jarećeg i kozjeg mesa
- Randman, čimbenici koji utječu na kakvoću kozjeg mesa; zastupljenost pojedinih vrsta tkiva
- Kemijski sastav jarećeg mesa
- Masnokiselinski i aminokiselinski sastav jarećeg mesa
- Međuispit: pismeni
Obvezna literatura
- Boro Mioč (2022): Uzgoj koza. Hrvatska mljekarska udruga, Zagreb.
- Boro Mioč (2002): Kozarstvo u Stočarstvu, urednik Zvonimir Uremović, Agronomski fakultet, Zagreb
- A. Ivanković, D. Filipović, I. Mustać, B. Mioč, Z. Luković, Z. Janječić (2016): Objekti i oprema u stočarstvu. Sveučilište u zagrebu Agronomski fakultet
Preporučena literatura
- Gall, C. (1981): Goat Production, Academic Press London
- Morand-Fehr, P. (1991): Goat nutrition, Pudoc Wageningen
- Valerie Porter (1996): Goats of the World. Farming Press, Ipswich, UK
- Mowlem, A. (1992): Goat Farming, second edition. Farming Press, Ipswich, UK
- Mackenzie, D. (1993): Goat Husbandry, Fifth edition. Faber and Faber, London, UK
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Tehnologija reje drobnice, Univerza v Ljubljani, Biotehnička fakulteta
- Tehnologija kozarske proizvodnje, Poljoprivredni fakultet, Univerzitet u Beogradu