Ljekovito, aromatično i medonosno bilje (143958)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Studenti se upoznaju s općim i specifičnim značajkama ljekovitog, aromatičnog i medonosnog bilja i prednostima uzgoja pred prikupljanjem, sistematikom i morfologijom, aktivnim tvorbama te osnovama tehnologije proizvodnje i prerade ljekovitog, aromatičnog i medonosnog bilja. Tijekom vježbi u praktikumu kao i terenskih vježbi studenti će se upoznati s najvažnijim vrstama ljekovitog, aromatičnog i medonosnog bilja koje se uzgaja u Hrvatskoj te tehnologijom uzgoja, procesima sušenja, dorade i prerade.
Vrsta predmeta
- Prijediplomski studij / Biljne znanosti (Izborni predmet, 6. semestar, 3. godina)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Izborni predmet, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 40
Auditorne vježbe: 4
Vježbe u praktikumu: 8
Seminar: 4
Terenske vježbe: 4
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Klaudija Carović-Stanko
- prof. dr. sc. Stjepan Pliestić
- prof. dr. sc. Milan Pospišil
- izv. prof. dr. sc. Martina Grdiša
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Predmet osposobljava studente za prepoznavanje najvažnijih vrsta ljekovitog, aromatičnog i medonosnog bilja i njihovih proizvoda te ih upoznaje s mogućnostima njihovog uzgoja u Republici Hrvatskoj.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
– studenti se upoznaju sa sistematikom, morfološkim i kemijskim svojstvima ljekovitog i aromatičnog bilja; studenti se upoznaju sa sjemenom ljekovitog i aromatičnog bilja kao i s Kolekcijom i pokušalištem ljekovitog i aromatičnog bilja, Zagreb-Maksimir - Vježbe u praktikumu
– studenti se upoznaju sa sistematikom, morfološkim i kemijskim svojstvima ljekovitog i aromatičnog bilja; studenti se upoznaju sa sjemenom ljekovitog i aromatičnog bilja kao i s Kolekcijom i pokušalištem ljekovitog i aromatičnog bilja, Zagreb-Maksimir - Terenske vježbe
studenti imaju priliku vidjeti proizvodnji i doradu ljekovitog i aromatičnog bilja na OPG-u. - Seminari
prema specifičnim interesima studenata.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Nabrojati glavne komercijalne vrste ljekovitog, aromatičnog i medonosnog bilja (LJAMB) u RH. | Kolokvij usmeno |
Prepoznati specifičnosti proizvodnje različitih LJAMB vrsta. | Pismeno |
Nabrojati aktivne tvari LJAMB vrsta kao i njihovo djelovanje. | Pismeno |
Osmisliti proizvodnju LJAMB vrsta prema načelima dobre agronomske prakse (DAP). | Pismeno |
Odabrati odgovarajuću tehnologiju dorade i prerade LJAMB vrsta. | Kolokvij pismeno |
Nabrojati LJAMB proizvode, procijeniti kakvoću i navesti metode primjene u ishrani ljudi i domaćih životinja. | Pismeno |
Način rada
Obveze nastavnika
Održavanje predavanja i auditornih vježbi te vođenje terenske nastave.
Pomoć pri izradi seminara. Održavanje kolokvija i ispita. Dostupnost nastavnih materijala prema cjelinama
Obveze studenta
Redovito pohađanje i sudjelovanje u nastavi uvjet su za potpis. Izrada seminara i položen kolokvij uvjet su za pismeni ispit.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Usvojenost programskog sadržaja- pismeni kolokvij | 25% |
< 60% 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 30 | 1 |
Usvojenost programskog sadržaja-završni pismeni ispit | 50% |
< 60% 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
52 | 120 | 4 |
Izrada seminara | 25% |
Do 11 12 do 13 14 do 16 17 do 18 19 do 20 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
4 | 30 | 1 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Usvojenost programskog sadržaja- pismeni kolokvij | Nakon održane nastave iz jednog dijela predmeta student pristupa pismenom polaganju kolokvija. Kolokvij se sastoji od 10 pitanja povezanih sa ishodima učenja, svako pitanje nosi po 1 bod. | Nakon održanih predavanja | Redoviti ispitni rokovi |
Usvojenost programskog sadržaja-završni pismeni ispit | Nakon održane nastave student pristupa pismenom polaganju završnog ispita. Završni ispit se sastoji od 20 pitanja povezanih sa ishodima učenja, svako pitanje nosi po 1 bod. | Nakon održanih predavanja | Redoviti ispitni rokovi |
Izrada seminara | Seminarski rad se izvodi pojedinačno tijekom izvođenja nastave da bi studentima približio programski sadržaj i načine oralne prezentacije istog. | U sklopu nastave. | Nije moguće |
Tjedni plan nastave
- Opće značajke ljekovitog i aromatičnog bilja; prikupljanje, očuvanje, uzgoj i tržništvo ljekovitim i aromatičnim biljem u svijetu, Europi i Hrvatskoj (P)
- Prikupljanje i uzgoj, DAP Prikupljanje ljekovitog i aromatičnog bilja; prednosti uzgoja; agroekološki uvjeti za proizvodnju ljekovitog i aromatičnog bilja, regionalizacija LJAMB vrsta, osnove dobre agronomske prakse (DAP) (P)
- Morfološka i kemijska svojstva ljekovitih i aromatičnih vrsta i djelovanje njihovih aktivnih sastavnica (A)
- Etnomedicina (P)
- Samoniklo ljekovito i aromatično bilje (P)
- Upoznavanje sjemena ljekovitog i aromatičnog bilja (PK)
- Ljekovito i aromatično bilje 1; Tehnologija proizvodnje najvažnijih vrsta ljekovitog i aromatičnog bilja (P)
- Ljekovito i aromatično bilje 2; Tehnologija proizvodnje najvažnijih vrsta ljekovitog i aromatičnog bilja (P)
- Medonosno bilje 1; Osnovni oblici cvjetova i cvatova, građa cvijeta, osnovni uvjeti za lučenje nektara, nektar, pelud, propolis, medljika, medonosno biljne porodice, morfologija i aktivne tvorbe medonosnih biljnih vrsta, prinosi meda, uloga pčele medarice u oprašivanju bilja (P)
- Medonosno bilje 1; Naše najvažnije medonosne bilje, drvenaste medonosne biljke, zeljaste medonosne biljke, kalendar cvatnje kontinentalnog medonosnog bilja, kalendar cvatnje mediteranskog medonosnog bilja (P)
- Medonosno bilje 2; Poboljšanje pčelinje paše sjetvom medonosnih biljaka, tehnologija proizvodnje odabranih vrsta medonosnog bilja: suncokret, uljana repica, facelija, heljda, i dr. (P)
- Dorada i prerada važnosti i zadaci dorade i prerade; postupci proizvodnje eteričnih ulja (P)
- Terenska nastava (T)
- Upoznavanje s Kolekcijom i pokušalištem ljekovitog i aromatičnog bilja, Zagreb-Maksimir (PK)
- Izlaganje seminara (S)
Obvezna literatura
- Šilješ I., Grozdanić Đ., Grgesina I. 1992. Poznavanje, uzgoj i prerada ljekovitog bilja. Školska knjiga, Zagreb
- PowerPoint prezentacije predavanja
Preporučena literatura
- Bučar, M. 2008. Medonosno bilje kontinentalne Hrvatske. Matica hrvatska Petrinja
- Hornok (ur.) 1992. Cultivation and Processing of Medicinal Plants. Akademia Kiado, Budimpešta, Mađarska
- Kolak, I., Šatović, Z. i Rukavina, H. 1997. Mogućnosti proizvodnje i prerade ljekovitog i aromatičnog bilja na hrvatskim prostorima. Sjemenarstvo. 3-4: 203-229
- Kolak, I.; Rukavina, H. i Rozić I. 1997. Kamilica (Matricaria chamomila L.) – Stanje i mogućnosti. Znanstveni glasnik. 3: 25-34.
- Kuštrak D., 2005. Farmakognozija – Fitofarmacija. Golden marketing – Tehnička knjiga, Zagreb
- Stepanović B., Radanović D., Turšić I., Nemčević N., Ivanec J., 2009. Uzgoj ljekovitog i aromatičnog bilja. Jan-Spider d.o.o., Pitomača
- Mindell, E. 1998. Velika knjiga o vitaminima. Menora d.o.o., Opatija
- Umeljić, V. 2004. U svijetu cvijeća i pčela – atlas medonosnog bilja 1, Nakladnik Ilija Borković
- Šipuš, V. 1993. Pčelinje paše u Hrvatskoj. Pčela 112(4): 50-53.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Cultivation of Medicinal and Aromatic Plantst, Biotehniška fakulteta, Ljubljana