Globalna ekologija (144071)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Modul Globalna ekologija daje temeljna znanja o biološkim i ekološkim sustavima. U okviru modula prikazani su temeljni ekološki pojmovi, objašnjava se razlika između ekologije i zaštite okoliša, kratko se navodi povijesni razvoj ekologije. Prikazan je nastanak, razvoj, građa i struktura Zemlje, te promjene u prošlosti. Definiraju se globalni ekološki problemi, analizira se utjecaj čovjeka na atmosferu, povećanje koncentracije plinova staklenika, ozonska rupa, zatim utjecaj na hidrosferu i kriosferu – globalna cirkulacija i bilanca voda, promjene razine mora, onečišćenje, eutrofikacija, povlačenje ledenjaka, itd. Detaljno se prikazuje utjecaj čovjeka na pedosferu, litosferu, te na biosferu, s posebnim naglaskom na agrosferu. Navode se organski i anorganski kemijski spojevi koji utječu na onečišćenje okoliša, te osnovni procesi transporta zagađivala u okolišu. Definiraju se bioindikatorski organizmi, biogeokemijski ciklusi odabranih elemenata, vremenska kemijska bomba, izotopne i nuklearne analitičke metode i tehnike.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Biljne znanosti (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Mikrobna biotehnologija u poljoprivredi (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Agroekologija / Agroekologija (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Melioracije (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 26
Seminar: 20
Terenske vježbe: 14
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Željka Zgorelec
- izv. prof. dr. sc. Ivana Šestak
- prof. dr. sc. Milan Mesić
- prof. dr. sc. Ivica Kisić
- dr. sc. Ivana Tucaković
- izv. prof. dr. sc. Kristina Krklec
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 % - 70 %
Dobar (3): 71 % - 80 %
Vrlo dobar (4): 81 % - 90 %
Izvrstan (5): 91 % - 100 %
Opće kompetencije
Upoznavanje studenata s osnovnim teoretskim postavkama ekologije kao znanosti koja opisuje utjecaj čovjeka na atmosferu, hidrosferu, pedosferu i biosferu, te kompleksne odnose koji vladaju u agrosferi.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavači izvode predavanja kao power point prezentacije s osiguranim vremenom za pitanja i raspravu. - Terenske vježbe
Terenska nastava uključuje obilazak zanimljivih lokacija (dvije) u Hrvatskoj s primjerima dobrih postupaka za okoliš (Zagrebačke otpadne vode, Agroproteinka, Petrokemija, CIOS, ZGOS,…). Posjet Laboratoriju za RadioEkologiju (LRE), Zavod za istraživanje mora i okoliša, Institut Ruđer Bošković te upoznavanje s osnovnim instrumentalnim tehnikama određivanja radionuklida u ekosustavu. Posjet Analitičkom laboratoriju Zavoda te upoznavanje s osnovnim instrumentalnim metodama i tehnikama određivanja C, N i S u ekosustavu. - Seminari
Teme seminara vezane su za pitanja o aktualnim događanjima vezanim za globalnu ekologiju i utjecaju čovjeka na okoliš. Seminari uključuju instrukcije predavača i upute o pristupu znanstvenoj literaturi i bazama podataka za istraživačku i akademsku zajednicu, te na osnovnu i dodatnu literaturu, korisne linkove važne za izradu seminarskog rada kao i pomoć u prijevodu i razumijevanju pojmova. Obveza studenta je pripremiti usmeno izlaganje u Power Point (10 minuta) i napisati seminar zadane tematike kao Word dokument (10-tak stranica). ). Broj grupa i broj studenata u grupi ovise o broju upisanih studenata, dosadašnje iskustvo do 5 studenata u grupi i do 20 grupa.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
protumačiti i objasniti osnovne ekološke pojmove kao što su ekologija, agroekologija, biocenoza, biotop, niša, sukcesija, okoliš | Interaktivna nastava, seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
usporediti interakciju tvari i energije u agroekosustavu, prirodnom ekosustavu i urbanom ekosustavu, kao i obrazložiti biogeokemijske cikluse glavnih elemenata na planetu Zemlji (C, N, O, S, P, H) | Interaktivna nastava, seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
sveobuhvatno analizirati i usporediti pozadinske informacije o najvažnijim aspektima globalnih ekoloških problema, kao što su demografski razvoj, promjene u korištenju zemljišta, korištenje energije, problem otpada, bioraznolikost, degradacija zemljišta i kritički prosuđivati trenutne probleme ekoloških i globalnih promjena kao što su globalne klimatske promjene i emisije stakleničkih plinova te argumentirati mišljenje u smislu zaštite okoliša | Interaktivna nastava, seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Navesti i procijeniti specifične probleme u okviru holističkog pristupa te primijeniti i preporučiti smjernice za održivi razvoj u političkoj praksi na lokalnoj, nacionalnoj i globalnoj razini | Interaktivna nastava, seminarski rad, pismeni ispit, usmeni ispit |
Način rada
Obveze nastavnika
Predavanja
Predavači izvode predavanja kao power point prezentacije s osiguranim vremenom za pitanja i raspravu.
Seminari
Teme seminara vezane su za pitanja o aktualnim događanjima vezanim za globalnu ekologiju i utjecaju čovjeka na okoliš. Seminari uključuju instrukcije predavača i upute o pristupu znanstvenoj literaturi i bazama podataka za istraživačku i akademsku zajednicu, te na osnovnu i dodatnu literaturu i korisne linkove važne za izradu seminarskog rada kao i pomoć u prijevodu i razumijevanju pojmova. Broj grupa i broj studenata u grupi ovise o broju upisanih studenata. Teme seminara dodjeljuju se na početku semestra i studenti imaju 15 tjedana za pripremu. Nastavnici (minimalno 2) su obavezni prisustvovati obranama seminarskih radova. Svaki nastavnik ocjenjuje zasebno grupe studenata prema dolje navedenim kriterijima. Koordinator dodatno čita, pregledava i ocjenjuje pisani dio seminarskog rada. Konačna ocjena seminarskog rada je prosječna ocjena, a koja uključuje ocjene svih nastavnika (zbog veće objektivnosti).
Terenska nastava/vježbe
Terenska nastava uključuje obilazak zanimljivih lokacija (dvije) u Hrvatskoj s primjerima dobrih postupaka za okoliš (Zagrebačke otpadne vode, Agroproteinka, Petrokemija, CIOS, ZGOS,…).
Dodatno, posjet Laboratoriju za RadioEkologiju (LRE), Zavod za istraživanje mora i okoliša, Institut Ruđer Bošković i upoznavanje s osnovnim instrumentalnim tehnikama određivanja radionuklida u ekosustavu.
Posjet Analitičkom Laboratoriju Zavoda za OPB i upoznavanje s osnovnim instrumentalnim metodama i tehnikama određivanja C, N i S u ekosustavu.
Ispravljanje ispita.
Natavnik je obavezan pročitati i ispraviti pismene ispite. Nastavnik je dužan osigurati usmene ispite.
Obveze studenta
Predavanja
Prisustvovanje nastavi. Nije obavezno, ali oni koji redovito pohađaju nastavu ( > 80 %) oslobođeni su usmenog dijela ispita.
Seminari
Obveza studenta je pripremiti usmeno izlaganje u Power Point (10 minuta) i napisati seminar zadane tematike kao Word dokument (maksimalno 10 stranica). Završeni seminarski rad je uvjet za potpis tj. za izlazak na pismeni ispit.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
pismeni i usmeni ispit | 75 % (60 % pismeni i 15 % usmeni) |
< 60 % 60 % - 70 % 71 % - 80 % 81 % - 90 % 91 % - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
40 | 120 | 4,0 |
seminarski rad (pisani dio i prezentacija) | 25 % |
< 60 % 60 % - 70 % 71 % - 80 % 81 % - 90 % 91 % - 100 % |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
20 | 60 | 2,0 |
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Uvod - O modulu, ishodi učenja, pravila,seminari, terenske vježbe, predavanja,….
- Povijesni razvoj ekologije
- Definiranje osnovnih pojmova: ekologija, biocenoza, biotop, okoliš, ekosustav, niša, sukcesija,…
- Interakcije i osnovne zakonitosti u ekosustavu, kruženje tvari i protok energije
- Razvoj, građa i struktura Zemlje - Osnovno oblikovanje planeta Zemlje, geološka razdoblja i značajnija zbivanja u biosferi; Arheozoik, Proterozoiok, Paleozoik, Mezozoik, Kenozik.
- Globalni ekološki problemi - Svjetsko stanovništvo, ljudske djelatnosti, promjene u korištenju prirodnih bogatstava, promjene flore i faune, utjecaj poljoprivrede, industrije i prometa na okoliš, izvori energije, otpad i njegovo zbrinjavanje.
- Utjecaj čovjeka na atmosferu - Učinak staklenika, izvori emisije plinova staklenika, razgradnja stratosferskog ozona, ozonska rupa, promjena klime.
- Utjecaj čovjeka na atmosferu - Film.
- Utjecaj čovjeka na hidrosferu, kriosferu, pedosferu i litosferu - Promjene u hidrosferi i kriosferi, Promjena u načinu korištenja površine kopna, problem obradivih površina, erozija, zbijanje, korištenje mineralnih sirovina, prekrivanje gradovima i objektima infrastrukture, gradska poljoprivreda
- Onečišćenje okoliša pojedinim skupinama anorganskih kemijskih spojeva
- Onečišćenje okoliša pojedinim skupinama organskih kemijskih spojeva
- Biogeokemijski ciklusi odabranih (C, N, H, O, S, P) elemenata
- Terenske vježbe - Obilazak zanimljivih lokacija u Hrvatskoj s primjerima dobrih postupaka za okoliš (Zagrebačke otpadne vode, Agroproteinka, Petrokemija, ZGOS, CIOS,... ) + Gost predavač.
- Izotopne i nuklearne analitičke metode i tehnike - Radionuklidi i mikroelementi u okolišu, postupci njihovog određivanja.
- Seminarski rad - Izlaganje seminarskog rada s temom utjecaja čovjeka na okoliš (prezentacija + pisani tekst).
Obvezna literatura
- Glavač, V. (1999). Uvod u globalnu ekologiju. Zagreb: Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša i Hrvatske šume.
- Odum, E., Barrett, G. W. (2004). Fundamentals of Ecology. -5th ed., Thomson Brooks/Cole.
Preporučena literatura
- Andrews, J. E., Brimbleconibe, P., Jickens, T. D., Luiss ,P. S. (1996). An introduction to environmental chemistry. Oxford: Blackwell Science.
- Bonan, G. B. (2002). Ecological Climatology: concepts and applications. Cambridge University Press.
- Chapin ,F. S., Matson, P.A., Vitousek ,P.M. (2011). Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. - 2nd ed., Springer.
- Chiras, D. D. (2006). Environmental science. -7th ed., Jones and Bartlett Publishers.
- Essington, M. E. (2004). Soil and Water Chemistry: an Integrative Approach. CRC Press, Florida
- Jasobson ,Z. M. (2002). Atmospheric pollution: history, science, and regulation. Cambridge University Press.
- Kabata-Pendias, A. , Mukherjee, A. B. (2007). Trace Elements from Soil to Human. Springer.
- Libes,S. M. (1992). An introduction to marine biogeochemistry. New York: John Wiley & Sons.
- Metz, B. (2010).Controlling Climate Change. Edinburgh: Cambridge University Press.
- Prohić, E, (1998). Geokemija. Zagreb: Targa.
- Raven, P. H. , Berg, L. R. (2004) . Environment. John Wiley & Sons, Inc.
- Sherwood Lollar, B. (2005) Environmental Geochemistry. - 1st ed., Elsevier.
- Schlesinger, W. H. (1997). Biogeochemistry, an analysis of global change. Academic Press.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Principles of Ecology, Hohenheim University, Stuttgart, Germany
- Global Ecology and Soil Systems, Aberystwyth University, Aberystwyth, Wales, UK
- Global Change Ecology, University of Natural Resources and Life Sciences (BOKU), Vienna, Austria
- Terrestrial Ecosystem Processes and Global Change, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark
- Man, society and the environment, Swedish University of Agricultural Sciences (SLU), Uppsala, Sweden