Proizvodnja mlijeka i mesa kopitara (144553)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Uzgoj kopitara u zemljama Europe primarno je usmjeren na sport i dokolicu, no značajan interes potrošača usmjeren je prema mlijeku i mesu kopitara kao nutritivno visokovrijednoj namirnici. Mlijeko kopitara osobito je cijenjeno u prehrani djece i tradicijskoj medicini, kao i u liječenju nekih bolesti. Premda u Hrvatskoj postoji tradicijsko iskustvo u proizvodnji mlijeka i mesa kopitara, nedovoljna je razina poznavanja tehnologija proizvodnje i prerade radi postizanja ciljane kakvoće i palete proizvoda. Stoga je nužno upoznati studente s pogodnim pasminama kopitara, bitnim anatomskim i fiziološkim odlikama, reprodukcijskim osobitostima, tehnologijama proizvodnje, odlikama laktacije, odlikama mlijeka i mesa kopitara, postupcima njihove prerade, najvažnijim proizvodima (prehrana, kozmetika, farmaceutika i drugo) i načinima njihovog plasmana. Poseban naglasak biti će stavljen na modele ekološke proizvodnje mlijeka i mesa kopitara. Studenti će biti upoznati s načinima kontrole kvalitete mlijeka i mesa kopitara te njihovih proizvoda. Također, biti će upoznati s postupcima osiguravanja dobrobiti kopitara te koristima od njihove interakcije u okolišu (održavanje eko sustava).
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Proizvodnja i prerada mlijeka (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R2
Sati nastave: 60
Predavanja: 40
Laboratorijske vježbe: 2
Seminar: 6
Terenske vježbe: 12
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Jelena Ramljak
- izv. prof. dr. sc. Nataša Mikulec
- izv. prof. dr. sc. Iva Dolenčić Špehar
- prof. dr. sc. Ivica Kos
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Studenti dobivaju neophodna teorijska i praktična znanja o proizvodnji mlijeka i mesa kopitara.
Oblici nastave
- Predavanja
- Laboratorijske vježbe
Laboratorijske vježbe izvode se u jednog grupi do 10 studenata u cilju upoznavanje s nekim prerađevinama od mesa kopitara (trajna kobasica) - Terenske vježbe
Terenske vježbe obuhvaćaju posjetu obiteljskih gospodarstava koja se bave mužnjom mlijeka i preradom mesa kopitara). - Seminari
Seminar je vezan na upoznavanje važnijih pasmina kopitara za proizvodnju mlijeka, funkcionalne anatomije i fiziologije te tehnologije praćenja kakvoće proizvoda.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Iskazati gospodarsku važnost proizvodnje mlijeka i mesa kopitara u svijetu i Hrvatskoj. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit |
Navesti glavne karakteristike mlijeka i mesa kopitara. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Opisati najvažnije pasmine kopitara pogodnih za proizvodnju mlijeka i mesa. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit, seminarski rad |
Opisati anatomske i fiziološke osobitosti kopitara s naglaskom na sekreciju mlijeka i razvoj tkiva. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit |
Opisati tehnološke postupke u proizvodnji mlijeka i mesa kopitara, znati obilježja takvih postrojenja. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit |
Navesti neke od proizvoda dobivenih od mlijeka i mesa kopitara i njihove karakteristike. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit |
Iskazati osnovne metode praćenja sljedivosti i kontrole kvalitete proizvoda. | Rasprave tijekom nastave, kolokvij, pismeni i usmeni ispit |
Biti osposobljen za primjenu metoda timskog rada, provođenje praktične i teorijske nastave, donositi zaključke i činjenice te prenositi znanje o uzgoju kopitara kao i proizvodnji mlijeka i mesa kopitara. | Rasprave tijekom nastave, seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Izložiti predviđeni program predavanja na jednostavan i studentima razumljiv način
Provesti predviđeni program laboratorijskih i terenskih vježbi.
Dodijeliti teme seminara i pomoći studentima pri pronalaženju literature i pripremi seminara
Procijeniti u kojoj su mjeri studenti usvojili obrazovne ciljeve te ostvarili ishode učenja modula te prema tome ocijeniti studente koristeći tehnike ispitivanja u obliku postavljenih pitanja kombinacijom pismenog i usmenog ocjenjivanja (ocjene od nedovoljan (1) do odličan (5))
Obveze studenta
Pohađati predviđeni program predavanja i usvojiti programom predviđena znanja
Aktivno sudjelovati u raspravi na predavanjima i tijekom izvođena vježbi te prilikom izlaganja seminarskih radova
Pripremiti i prezentirati dodijeljene teme seminarskih radova
Pristupiti polaganju parcijalnih ispita ili završnom pismenom ispitu kao uvjetu za polaganje usmenog završnog ispita
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje predavanja | 40 | 40 | 1,3 | |||
Aktivno sudjelovanje na predviđenim vježbama | 14 | 28 | 1,0 | |||
Seminarski rad (priprema + prezentacija) | 25% |
<5 5 6-7 8-9 10 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
6 | 25 | 0,8 |
Pismeni ispit 1. | 25% |
<60% 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
25 | 0,8 | |
Pismeni ispit 2. | 25% |
<60% 60-70 71-80 81-90 91-100 |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
25 | 0,8 | |
Završni usmeni ispit | 25% | 37 | 1,3 | |||
UKUPNO | 100% | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Seminarski rad (priprema + prezentacija) | Seminarski radovi vezani su uz sadržaj modula, a teme ponuđene studentima da ih mogu sami izabrati i izlažu se pojedinačno. Ocjenjuje se izgled i struktura prezentacije, govorničke vještine, razumijevanje sadržaja i način prezentiranja studenta. | 2.-15. tjedan | Nije moguć ispravak putem naknadnog pristupa. |
Pismeni ispit 1. | Prvi pismeni ispit održat će se nakon obrađenog dijela gradiva. | 6. tjedan | Moguć je jedan ispravak tijekom redovnog ili izvanrednog ispitnog roka. |
Pismeni ispit 2. | Prvi pismeni ispit održat će se nakon obrađenog dijela gradiva. | 15. tjedan | Moguć je jedan ispravak tijekom redovnog ili izvanrednog ispitnog roka. |
Završni usmeni ispit | Uvjet za polaganje završnog ispita su položeni 1. i 2. pismeni ispit. Studenti koji nisu položili pismene testove, pišu završni pismeni ispit iz cijelog gradiva prije usmenog. | Redoviti ili izvanredni rokovi tijekom akademske godine. |
Tjedni plan nastave
- Gospodarska važnost proizvodnje mlijeka i mesa kopitara na globalnoj i nacionalnoj razini; P(4) – upoznavanje gospodarske važnosti uzgoja kopitara s posebnim osvrtom na proizvodnju mlijeka i mesa kao prehrambenih namirnica s visokom nutritivnom vrijednošću.
- Pasmine konja i magaraca; P(2), S(2) – osvrt na pasmine konja i magaraca pogodnih za proizvodnju mlijeka i mesa.
- Funkcionalna anatomija i fiziologija reproduktivnog sustava kopitara; P(3), S(1) – upoznavanje studenata s osobitostima anatomske građe reproduktivnog sustava, spolnog ciklusa, rasplođivanja, graviditetom i partusom.
- . Funkcionalna anatomija i fiziologija mliječne žlijezde kopitara; P(3), S(1) – osvrt na anatomsku građu mliječne žlijezde, sekreciju mlijeka, laktaciju i perzistenciju laktacije. Kroz seminare studenti će biti upoznati s funkcijama određenih sustava.
- Anatomska i fiziološka osnova rasta mišićnog tkiva kopitara, I međuispit; P(4) – upoznavanje studenata s osnovama alometrijskog rasta tkiva kopitara, fiziologijom i posebnostima.
- Tehnologija proizvodnje mlijeka kopitara; P(4) – upoznavanje studenata sa specifičnostima proizvodnje mlijeka kopitara (višekratno izmuzivanje, načini izmuzivanja, otpuštanje mlijeka, prisutnost pomlatka i dr.).
- Tehnologija proizvodnje mlijeka kopitara; P(4) – modeli ekološke proizvodnje mlijeka, utjecaj na održavanje eko sustava i bioraznolikost.
- Terenska nastava; V (4) – posjet obiteljskom gospodarstvu koje se bavi mužnjom magarica.
- Terenska nastava; V (4). – posjet obiteljskom gospodarstvu koje se bavi mužnjom magarica.
- Tehnologija proizvodnje mesa kopitara; P(4) – osvrt na kemijski sastav mesa kopitara, komparacija s kemijskim sastavom drugih životinjskih vrsta.
- Tehnologija proizvodnje mesa kopitara; V (4) – posjet obiteljskom gospodarstvu koje se bavi preradom mesa kopitara.
- Analiza mlijeka i proizvoda od mlijeka kopitara P(4) – osvrt na kemijski sastav mlijeka kopitara.
- Proizvodi od mlijeka kopitara; P(4) – tehnologija proizvodnje proizvoda od mlijeka kopitara (kumis).
- Prerada mesa kopitara i proizvodi; P(2), V (2). – osvrt na tehnologije prerade mesa kopitara, upoznavanje s nekim prerađevinama od mesa kopitara (trajna kobasica).
- II međuispit: pismeni; kroz seminare studenti će biti upoznati s tehnologijom praćenja kakvoće proizvoda (S).
Obvezna literatura
- Ivanković, A., Potočnik, K., Ramljak, J., Antunac, N., Baban, M. (2014): Mlijeko kobila i magarica. Stega. Zagreb.
- Ivanković, A., Caput, P., Čačić, M. (2001): Proizvodnja i značajke konjskog mesa. Stočarstvo, 55 (5): 357-368.
- Salimei, E., Fantuz, F. (2012): Equid milk for human consumption. International Diary Journal, 24: 130-142.
- Davies Morel, M.C. G. (2003): Equine reproductive physiology, breeding and stud management. CABI Publishing. 2nd ed., CABI Publishing, UK.
- Davies Morel, M.C. G. (2005): Breeding Horses. Blackwell Publishing. UK.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Nema ga.