Samonikle biljne vrste i uporabna vrijednost (144465)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Cilj ovog predmeta je integriranje elementarnih znanja o samoniklom bilju, te klasifikacija najvažnijih samoniklih vrsta koje rastu na području Republike Hrvatske na temelju uporabne vrijednosti (samoniklo bilje u prehrani, ljekovito, začinsko, medonosno i ukrasno samoniklo bilje, samoniklo bilje livada, samoniklo bilje na obradivim površinama, otrovne i štetne samonikle biljne vrste i ostale uporabne vrijednosti samoniklog bilja). Kroz predmet analizirati će se mogućnosti boljeg korištenja raznolikosti samoniklog bilja u različitim djelatnostima. Obrađujući poglavlja o samonikloj flori studenti će se upoznati i s pojmom alohtone flore, ali i problemima s invazivnim biljnim vrstama. Neizostavna tema je zaštita samoniklih vrsta, a za studente svakako su vrijedna i saznanja o introdukciji samoniklih biljnih vrsta u hortikulturu, ali i vrstama koje su odbjegle iz uzgoja. Studenti će kroz vježbe i seminare proširiti svoja znanja o mogućnostima i načinima upotrebe pojedinih samoniklih biljnih vrsta, a na terenskoj nastavi će se direktno upoznati sa samoniklim biljnim vrstama različitih uporabnih vrijednosti na prirodnim staništima.
Zasićenje tržišta tradicionalnom ponudom bilja dovodi do potrebe proširenja asortimana u smislu primjene samoniklih biljnih vrsta te očuvanja biološke i krajobrazne raznolikosti (zaštita ex situ). Time se otvara mogućnost stvaranja autohtonog turističkog proizvoda (gastro ponuda, suveniri, poučne staze) kao i promocija Hrvatske i njenih prirodnih ljepota. Današnji trend povratka prirodi i upotreba samoniklog bilja u različitim segmentima života doprinosi atraktivnosti ovog predmeta, a mogućnost samozapošljavanja u održivom sakupljanju samoniklog bilja pruža budućim agronomima veću konkurentnost na tržištu rada.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Ukrasno bilje (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 36
Laboratorijske vježbe: 8
Seminar: 8
Terenske vježbe: 8
Izvođač predavanja
- prof. dr. sc. Dubravka Dujmović Purgar
- izv. prof. dr. sc. Vesna Židovec
- izv. prof. dr. sc. Sanja Radman
- prof. dr. sc. Sandro Bogdanović
Izvođač vježbi
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Redovito pohađanje nastave. Seminarski rad.
Opće kompetencije
Predmet omogućava studentima upoznavanje raznolikosti flore na području Republike Hrvatske kroz stjecanje znanja o samoniklim biljnim vrstama i vrednovanje njihovog uporabnog potencijala. Kroz terenski rad studenti se osposobljavaju za prepoznavanje samoniklih biljnih vrsta, te mogućnostima introdukcije u hortikulturu.
Oblici nastave
- Predavanja
- Auditorne vježbe
- Ostali oblici skupnog ili samostalnog učenja
Debata - argumentirana rasprava - Vježbe u praktikumu
vježbe se provode u grupama od 10-15 studenata - Terenske vježbe
rad u grupama od 10-15 studenata - Seminari
seminari se izrađuju samostalno ili u grupama od 3-5 studenata
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Identificirati samonikle biljne vrste i njihove međuodnose | Kolokvij |
Klasificirati samonikle vrste s obzirom na uporabnu vrijednost | Pisani i usmeni ispit |
Zastupati stav o ispravnom načinu sakupljanja samoniklog bilja, te argumentirati opravdanost ili neopravdanost sakupljanja istog | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Prepoznavati i razlikovati otrovne i štetne samonikle biljne vrste | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Izdvojiti i procijeniti potencijalne samonikle vrste za uzgoj u hortikulturi | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Predložiti proces evaluacije vrsta za introdukciju u hortikulturu | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Povezati unos alohtone flore i načine rasprostranjenja u okolišu | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Procijeniti razinu zaštite samonikle flore u Republici Hrvatskoj | Seminarski rad, pisani i usmeni ispit |
Prezentirati mogućnosti upotrebe pojedinih samoniklih biljnih vrsta i biti osposobljeni za timski rad | Seminarski rad |
Način rada
Obveze nastavnika
Planiranje, organiziranje i održavanje predavanja, vježbi, seminarskih radova i terenske nastave. Svi nastavni materijali su organizirani i prema nastavnim cjelinama dostupni u sustavu Merlin; kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij; predavanja i ocjenjivanje studentskih seminara, zadaća, pismenih ispita, provođenje usmenih ispita.
Obveze studenta
Redovito pohađanje cjelokupne nastave, ispunjavanje individulanih ili grupnih zadataka u toku nastave, izrada seminara, polaganje ispita.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 15 |
Max. 2 izostanka |
Dobar (3) |
44 | 60 | 2 |
Kolokvij | 15 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 15 | 0,5 |
Pismeni ispit | 10 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 15 | 0,5 |
Seminarski rad | 30 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
12 | 60 | 2 |
Usmeni ispit | 30 |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
- | 30 | 1 |
UKUPNO | 100% | - | - | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave | Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi. Studenti mogu aktivno sudjelovati u diskusijama na seminarima i debatama, ili u radu malih grupa/timova. Svaka svrsishodna aktivnost na nastavi se dodatno boduje. | Unutar semestra | Studenti s više od 20% izostanaka gube mogućnost izlaska na usmeni ispit. |
Kolokvij | Prepoznavanje samoniklih biljnih vrsta. | Tijekom održavanja nastave | - |
Pismeni ispit | Pitanja prema održanim nastavnim jedinicama i ishodima učenja. | Redoviti i izvanredni ispitni rokovi. | - |
Seminarski rad | Pisani rad, sadržaj i način izlaganja. Student priprema pisanu i usmenu prezentaciju u timu od tri do pet članova, a prema uputama. Tekst i prezentaciju mora se predati u dogovorenom terminu. Korištenje tuđeg rješenja je zabranjeno. | Tijekom održavanja nastave u unaprijed određenim terminima. | Izuzetno se zbog isključivo opravdanih razloga može dogovoriti dodatni termin usmene prezentacije. |
Usmeni ispit | Usmeni dio ispita održava se nakon pozitivno riješenog pisanog dijela ispita. Pitanja prema održanim nastavnim jedinicama (materijali i prezentacije dostupni na sustavu za e-učenje) i ishodima učenja. | Redoviti i izvanredni ispitni rokovi. Prijavljuje se u sustavu ISVU | - |
Tjedni plan nastave
- Uvod. Što je samoniklo bilje? (P, V) - Definicija samoniklog bilja. Rasprostranjenost samoniklog bilja u Hrvatskoj. Što je uporabna vrijednost?
- Morfologija vegetativnih i generativnih organa samoniklog bilja (P,V) - Mogućnosti upotrebe pojedinih biljnih organa.
- Biologija i ekologija samoniklog bilja (P, V) - Biološke karakteristike samoniklih vrsta koje osiguravaju postojanost samoniklih vrsta u prirodi. Ekološki uvjeti razvoja samoniklih vrsta.
- Razmnožavanje samoniklog bilja (P) - Metode razmnožavanja samoniklog bilja.
- Samoniklo bilje u prehrani. (P, S) – Jestive vrste iz prirode i kako ih koristiti. Zakonska regulativa – Pravilnik od dodacima prehrani. Izrada seminarskog rada na temu jestivog samoniklog bilja.
- Ljekovito samoniklo bilje (P, S) - Liječenje biljem iz prirode. Ljekovite tvari. Konvencionalna medicina? Što je tradicionalna medicina, narodna medicina, fitoterapija, aromaterapija, homeopatija… Izrada seminarskog rada na temu ljekovitog samoniklog bilja.
- Začinsko samoniklo bilje. (P, V) - Biljne vrste koje se mogu koristiti kao začini.
- Medonosno samoniklo bilje. (P, S) - Nektar, medljika, pelud kod medonosnog bilja. Medonosna flora Hrvatske - na različitim staništima. Izrada seminarskog rada na temu samoniklog medonosnog bilja.
- Ukrasno samoniklo bilje. Introdukcija samoniklih vrsta u hortikulturu (P) – Samonikle vrste na travnjacima u parkovima. Cvjetne livade. Ukrasne cvatuće vrste. Drvenaste samonikle vrste s ukrasnom funkcijom. Što je introdukcija biljnih vrsta? Metode introdukcije biljnih vrsta iz prirode u hortikulturu.
- Otrovne i štetne samonikle biljne vrste. (P, S) - Otrovne vrste za čovjeka i životinje. Različite bolesti i otrovanja uzrokovana biljem. Izrada seminarskog rada na temu otrovnih vrsta samoniklog bilja.
- Samoniklo bilje na različitim staništima (P) - Hranidbena vrijednost samoniklog bilja livada. Samoniklo bilje na obradivim površinama - korovi kao hrana i lijek.
- Ostale mogućnosti uporabe samoniklih biljnih vrsta (P) - Kozmetički preparati iz prirode. Tekstilne biljke. Vrste koje se koriste kao izvor boje. Insekticidi, repelenti iz prirode. Alelopatsko djelovanje samoniklog bilja. Prirodno biognojivo, malč i kompost. Antierozivne vrste.
- Zaštićene samonikle vrste (P) - Kategorije zaštite – propisi i načini zaštite samoniklih biljnih vrsta (Crvena knjiga i Natura 2000) – na što treba paziti prilikom prikupljanja samoniklih biljnih vrsta.
- Alohtone biljne vrste. Planta horti fuga. (P) - Strane biljne vrste. Invazivne vrste. Planta horti fuga - vrste koje su „pobjegle“ iz uzgoja. Uporabna vrijednost invazivnih vrsta.
- Terenska nastava (T) - U okviru terenske nastave studenti će se upoznati sa samoniklim biljnim vrstama različitih uporabnih vrijednosti na prirodnim staništima (posjeta Parku prirode Medvednica, Žumberak - Samoborsko gorje). Upoznavanje sa staništem, terenska determinacija biljnih vrsta.
Obvezna literatura
- Hulina N. (2011). Više biljke stablašice. Tehnička knjiga, Zagreb.
- Grdinić V., Kremer D. (2009). Ljekovito bilje i ljekovite droge: farmakoterapijski, botanički i farmaceutski podaci. Hrvatska ljekarnička komora, Zagreb.
- Tucak Z., Bačić T., Horvat S., Puškadija Z. (1999). Pčelarstvo. Poljoprivredni fakultet, Osijek.
- Černicki L. (2006). Samoniklo cvijeće grada Zagreba. Školska knjiga, Zagreb.
Preporučena literatura
- Domac R. (1994). Flora Hrvatske: priručnik za određivanje bilja. Školska knjiga, Zagreb
- Biličić I. (2014). Moć ljekovitog bilja. Dušević & Kršovnik, Rijeka
- Biličić I. (2014). Korisne samonikle biljke opis i upotreba. Dušević & Kršovnik, Rijeka
- Forenbacher S. (1995). Žumberak - kalendar flore Žumberačke gore. Školska knjiga, Zagreb.
- Forenbacher S. (1998). Otrovne biljke i biljna otrovanja životinja. Školska knjiga, Zagreb.
- Gelenčir J., Gelenčir J. (1991). Atlas ljekovitog bilja. Prosvjeta, Zagreb.
- Knežević M. (2006). Atlas korovne, ruderalne i travnjačke flore. Sveučilište u Osijeku Poljoprivredni fakultet, Osijek.
- Pahlow M. (1989). Velika knjiga ljekovitog bilja. Cankarjeva založba, Ljubljana
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Aromatsko, ljekovito i ukrasno bilje. Visoko gospodarsko učilište u Križevcima
- Samonikle jestive i otrovne biljke. Poljoprivredni fakultet, Sveučilište u Osijeku