Menadžment malih i srednjih poduzeća u agrobiznisu (144068)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
U gospodarstvu svake države mala i srednja poduzeća stvaraju velik dio novostvorene vrijednosti, a posebice inovativnih proizvoda i usluga. Polaznici će dobiti i temeljne informacije o značenju i ulozi malih i srednjih poduzeća za agrobizinis, zatim, o njihovom mjestu u gospodarstvu seoskih prostora, kao i u nacionalnom gospodarstvu. Modul daje studentu osnovna znanja i informacije potrebne za pokretanje i vođenje malog i srednjeg poduzeća. To uključuje znanja o poslovnom planiranju, zakonskim oblicima poslovnog organiziranja, te procjeni i namicanju financijskih sredstava za poslovanje. Student će također biti upoznat s temeljnim načelima i metodama marketinga, analize poslovanja, organizacije i kontrole poslovanja koje se primjenjuju u malim i srednjim poduzećima.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Voćarstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Biljne znanosti (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Agrobiznis i ruralni razvitak (Izborni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Izborni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Hranidba životinja i hrana (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Poljoprivredna tehnika / Melioracije (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Ribarstvo i lovstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
- Diplomski studij / Hortikultura / Vinogradarstvo i vinarstvo (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 24
Auditorne vježbe: 20
Seminar: 16
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
- izv. prof. dr. sc. Josip Juračak
- prof. dr. sc. Zoran Grgić
- dr. sc. Jerko Markovina
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Opće kompetencije
Uspješnim završetkom ovog modula student će:
- znati odrediti kojoj skupini prema veličini pripada pojedini poslovni subjekt,
- poznavati prednosti i slabosti pojedinih načina pokretanja i organizacije poslovnog poduhvata,
- biti u stanju protumačiti osnovne financijske pokazatelje poslovanja radi ocjene stanja poslovnog subjekta,
- primijeniti temeljna načela marketinga i organizacije u poslovanju.
Oblici nastave
- Predavanja
Upoznavanje studenata s ulogom malih i srednjih poduzeća u gospodarstvu te temeljnim znanjima i alatima potrebnim za upravljanjem istima. - Auditorne vježbe
Primjena znanja o razvrstavanju poslovnih subjekata po veličini te stjecanje vještina poslovnog planiranja, organizacije i praćenja poslovanja u malim i srednjim poduzećima. - Seminari
Izrada poslovnog plana na temelju zadane poslovne ideje i istraživanja raspoloživih podataka.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
Odabrati način pokretanja i vrstu organizacije poslovanja s obzirom na vrstu i obujam posla te uvjete za poslovanje. | Aktivnost na nastavi, pismeni ispit I. |
Izraditi strukturirani poslovni plan. | Aktivnost na nastavi, seminarski rad (poslovni plan) |
Odrediti razinu financijske uspješnosti poslovanja i druge pokazatelje bitne za kontrolu poslovanja. | Aktivnost na nastavi, seminarski rad (poslovni plan), pismeni ispit I. |
Projektirati jednostavnu poslovnu organizacijsku strukturu. | Aktivnost na nastavi, seminarski rad (poslovni plan), pismeni ispit II. |
Primijeniti marketinška načela u planiranju tržišta u prihoda. | Aktivnost na nastavi, seminarski rad (poslovni plan) pismeni ispit II. |
Način rada
Obveze nastavnika
Prenijeti studentima znanje iz područja vezanog uz cilj, ishode učenja i kompetencije ovog modula, putem predavanja, primjera za vježbu i vođenja izrade poslovnog plana (seminara). Nastavnik održava stalnu komunikaciju sa studentima te im stavlja na raspolaganje nastavne materijale i važne informacije u svezi modula korištenjem suvremenih metoda učenja, uključivo i e-učenje. Također provjerava nazočnost, vrednuje stupanj usvajanja znanja i ocjenjuje studente.
Obveze studenta
Studenti su obavezni nazočiti predavanjima, vježbama i seminarskim vježbama te raditi na izradi seminarskog rada u obliku poslovnog plana i pripremi za pisane provjere znanja (ispite). Studenti su također dužni redovito pratiti obavijesti vezane uz nastavu i prijaviti se na sustav e-učenja kao korisnici modula. Kod predaje seminarskih radova i prijavljivanja ispita dužni su se držati zadanih rokova.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave | 30 | 30 | 1 | |||
Priprema i prezentacija poslovnih planova (PP) | 20% |
20 40 60 80 |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
26 | 30 | 1 |
Parcijalni ispit I. (PI I.) | 40% |
0%-59% 60 - 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 60 | 2 |
Parcijalni ispit II. (PI II.) | 40% |
0%-59% 60 - 70% 71 – 80% 81 – 90% 91 – 100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 60 | 2 |
UKUPNO | 100% | (PI I.x0,4+PI II.x0,4+PPx0,2) | 60 | 180 | 6 |
Tjedni plan nastave
- Poduzetnik i poduzetništvo: definicija i osnovna obilježja poduzetnika i poduzetništva, usporedba poduzetništva i menadžmenta, pregled znanstvenih pristupa poduzetništvu, primjeri uspješnih poduzetnika i poduzetničkih poduhvata.
- Menadžment: definicija menadžmenta, znanstvene teorije o menadžmentu, funkcije menadžmenta, menadžerske sposobnosti i stilovi, posebnosti menadžmenta na poljoprivrednim gospodarstvima.
- Pojam i značaj malog i srednjeg poduzetništva u gospodarstvu: zakonski propisi i kriteriji za razvrstavanje poslovnih subjekata po veličini u RH i u EU, značaj malih i srednjih poduzeća za nacionalno gospodarstvo, posebnosti malih i srednjih poslovnih subjekata u odnosu na velike, česte poslovne pogreške pri pokretanju i upravljanju malim i srednjim poduzećima.
- Planiranje poslovnog poduhvata: značaj poslovnog planiranja, vrste poslovnih planova, struktura poslovnog plana, upute za izradu jednostavnog poslovnog plana.
- Pokretanje poslovnog poduhvata: prednosti i nedostaci pokretanja poslovnog poduhvata stvaranjem novog poslovnog subjekta, kupnjom postojećeg poslovnog subjekta i franšiznim ugovorom; analiza stanja i jednostavne metode vrednovanja poduzeća kod preuzimanja ili kupnje.
- Metode situacijske analize: primjena SWOT analize za ocjenu stanja poslovnog subjekta; primjena analize Porterovih 5 sila za ocjenu stanja poslovnog subjekta u sektoru.
- Metode kreativnog promišljanja: mogućnosti poticanja kreativnog promišljanja, tehnike kreativnog promišljanja, fokusne grupe i brainstorming kao tehnike kreativnog promišljanja, praktična primjena brainstorminga.
- Istraživanje i planiranje tržišta: definicija i ključni faktori koji utječu na tržište, vrste tržišta, segmentacija tržišta, definiranje tržišnog segmenta.
- 1. Međuispit: pismeni.
- Marketinški splet: dijelovi marketinškog spleta, bitna obilježja i definiranje proizvoda ili usluge, cijena i metode određivanja cijene proizvoda ili usluge, kanali distribucije i odabir kanala distribucije proizvoda ili usluge, uloga promocije i načini promocije.
- Financijsko planiranje: podjela i opis glavnih skupina poslovnih sredstava, planiranje potrebnih financijskih sredstava i izvora financiranja, određivanje troškova financiranja.
- Financijska analiza i ocjena poslovanja: formiranje i glavni elementi bilance, računa dobiti i gubitka i novčanog toka; osnovni pokazatelji aktivnosti poslovanja, likvidnosti i profitabilnosti; pokazatelji isplativosti dugoročnih projekata.
- Osnove poslovne organizacije: organizacijski procesi i organizacijska struktura, osnovne vrste organizacijskih struktura, organizacija radnih mjesta, organizacija poslovnih odjela i funkcija, vođenje poduzeća.
- 2. Međuispit: pismeni.
- Prezentacije poslovnih planova
Obvezna literatura
- Siropolis, Nicholas, C. (1995). Menadžment malog poduzeća. Zagreb: Mate.
- Buble, M. (2002). Management malog poduzeća. Split: Ekonomski fakultet.
- Juračak, J. (1996). Menadžment kao čimbenik poslovanja na komercijalnim poljoprivrednim obiteljskim gospodarstvima: magistarski rad. Zagreb: Ekonomski fakultet.
- Kovačić, D. (2005). Izravna prodaja seljačkih proizvoda. Zagreb: Agrarno savjetovanje.
- Jelavić, A., Ravlić, P, ,Starčević, A., Šamanović, J. (1995). Ekonomika poduzeća. Split: Ekonomski fakultet.
Preporučena literatura
- Megginson, L. C., Byrd, M. J., Megginson, W. L. (2006). Small Business Management – An Entrepreneur's Guidebook. -5th ed., McGraw-Hill.
- Olson, K. D. (2004). Farm management Principles and Strategies. Iowa State Press.
- Zakon o trgovačkim društvima, Zakon o obrtu, Zakon o zadrugama, Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva.
- Kolega, A., D. Kovačić (1995). Uspješna prodaja: priručnik za seljačka obiteljska gospodarstva. Zagreb: Tržništvo.
Sličan predmet na srodnim sveučilištima
- Business Start-Ups and Entrepreneurship, Hohenheim University, Hohenheim.
- Start-up and corporate planning, BOKU, Vienna.