Zbrinjavanje otpada iz prerade mlijeka i mesa (226286)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Ciljevi ovog modula su studentima pružiti specifična znanja o otpadu iz prerade mlijeka i mesa te njihovo daljnje svrhovito zbrinjavanje/iskorištenje, upoznati ih s osnovnim postupcima u preradi mlijeka i mesa, zakonskom podlogom, karakteristikama i klasifikacijom otpada iz prerade mlijeka i mesa, prikupljanjem i transportom. Nadalje, cilj predmeta je omogućiti studentima samostalnost u vođenju poslova vezanih uz zbrinjavanje otpada nastalog tijekom prerade mlijeka i mesa. Osim toga, predmet će omogućiti stjecanje znanja za iskorištenje otpada u cilju povećanja konkurentnosti prerađivača mlijeka i mesa kao i stjecanje znanja za sudjelovanje u izradi studije utjecaja izgradnje preradbenog pogona na okoliš.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Obnovljivi izvori energije u poljoprivredi (Obvezni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R3
E-učenje: R3
Sati nastave: 60
Predavanja: 30
Auditorne vježbe: 22
Seminar: 8
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Prisustvovanje predavanjima, vježbama i seminarima je obvezno (minimalno 80%) te napisan i prezentiran seminarski rad. Vježbe u praktikumu/laboratoriju kao i terenska nastava su obavezne.
Opis
Tijekom semestra student može položiti pismeni ispit putem dva parcijalna ispita znanja. Svaki parcijalni ispit sastoji se od 10 pitanja od kojih svako nosi 2 boda. Ukupan broj bodova koje student može ostvariti na pismenom ispitu je 20. Bodovna skala: 60-70% dovoljan (2); 71-80% dobar (3); 81-90% vrlo dobar (4); 91-100% odličan (5). Izraženo kroz ocjene: 12-14 bodova dovoljan (2), 15-16 dobar (3), 17-18 bodova vrlo dobar (4), 19-20 bodova odličan (5). Konačna ocjena iz pismenog ispita je srednja vrijednost ocjena parcijalnih ispita (80% ukupne ocjene). 20% ocjene čini ocjena iz seminarskog rada te dolaznost/aktivnost na nastavi.
Oblici nastave
- Predavanja
- Provjere znanja
- Auditorne vježbe
- Konzultacije
- Laboratorijske vježbe
- Vježbe u praktikumu
- Terenske vježbe
- Seminari
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
1. Sistematizirati vrste otpada iz prerade mlijeka i mesa. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Rješavanje radnih zadataka tijekom nastave |
2. Prikazati količine otpada iz prerade mesa prema vrsti životinje te prerade mlijeka. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit |
3. Definirati utjecaj pojedinih vrsta otpada iz prerade mlijeka i mesa na okoliš. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama, rješavanje radnih zadataka tijekom nastave |
4. Objasniti načine iskorištenja i zbrinjavanja otpada iz prerade mlijeka i mesa. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama, rješavanje radnih zadataka tijekom nastave |
5. Objasniti načine transporta i skladištenja otpada iz prerade mesa. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama, rješavanje radnih zadataka tijekom nastave |
6. Iskazati razumijevanje zakonske regulative vezane uz otpad iz prerade mlijeka i mesa. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama, rješavanje radnih zadataka tijekom nastave |
7. Prepoznati mogućnosti iskorištenja otpada u cilju povećanja konkurentnosti prerađivača mlijeka i mesa na tržištu. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama |
8. Opisati utjecaj izgradnje preradbenog pogona na okoliš. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit |
9. Argumentirati izbor otpada, način transporta i skladištenja te daljnjeg zbrinjavanja i iskorištavanja. | Parcijalni testovi znanja, Pismeni ispit, Sudjelovanje u raspravama |
Način rada
Obveze nastavnika
Nastavnik pojedine nastavne jedinice mora predavanja organizirati kao power point prezentacije s osiguranim vremenom za interaktivnu nastavu. Predavanja nastavnih jedinica koje obuhvaća predmet moraju biti organizirana prema satnici i održati se unutar 15 tjedana izravne nastave. Svi nastavni materijali bit će dostupni u MOODLE sustavu.
Forum za komunikaciju sa studentima; kalendar važnijih događanja za kolegij; obavijesti vezane uz kolegij; upute za pisanje seminarskog rada, te pregled ocjena studentskih zadaća, parcijalnih/pismenih ispita su od strane nastavnika dostupni u MOODLE sustavu.
Obveze studenta
Prisustvovanje predavanjima, vježbama i seminarima je obvezno (80%) i ulazi u konačnu ocjenu modula. Vježbe u praktikumu/laboratoriju kao i terenske vježbe su obavezne. Uloga seminarskog rada je obraditi zadanu temu samostalno ili u skupini od 2-3 studenta, ovisno broju upisanih studenata. Obveza svakog studenta da unutar određene skupine zajedno sa drugim studentima izradi seminarski rad te prezentira obrađenu temu u power point prezentaciji nakon koje ostali studenti i nastavnici (dva nastavnika) imaju pravo studentu odnosno skupini studenata postaviti pitanja. Vrijeme izlaganja pripremljenog seminara je 10-15 minuta. U slučajevima opravdanog ili neopravdanog izostanka ( >20%) sa predavanja i(li) vježbi i(li) seminara, studenti su obvezni u zakazanim terminima tijekom semestra ili unutar 4 tjedna nakon završenog semestra priložiti ispričnicu kojom dokazuju razlog izostanka s nastave. U slučaju kada student izostane s predavanja, vježbi i seminara više od 20% gubi pravo na potpis, te predmet mora ponovno upisati u narednoj akademskoj godini. Tijekom semestra pismeni dio ispita koji se organizira u redovitim ispitnim rokovima student može, ako želi, položiti putem dva parcijalna pismena ispita. Za studente pismeni i usmeni ispit (po potrebi) organizira se tijekom redovnih i izvanrednih ispitnih rokova.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pismeni ispit/Parcijalni ispiti | 80% |
< 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
5 | ||
Izrada i prezentacija seminarskog rada | 10% |
< 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0,75 | ||
Dolaznost/aktivnost studenata na nastavi | 10% |
< 60 % 60-70 % 71-80 % 81-90 % 91-100% |
Nedovoljan (1) Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
0,25 |
Tjedni plan nastave
- Uvod u modul; Otpadi iz prerade mlijeka (P)
- Sirutka kao nusproizvod proizvodnje sira (P, V)
- Indikatori utjecaja na okoliš, Zbrinjavanje otpadnih voda, salamure i krutog otpada (P)
- Otpadi iz prerade mlijeka (PK)
- Zbrinjavanje sirutke (P)
- Zbrinjavanje sirutke (T)
- Izgradnja, uređenje i opremanje objekata za preradu mlijeka. Studija utjecaja na okoliš. Mesna industrija u RH – stanje i količine otpada (P)
- Seminarski radovi
- Regulativa vezana za postupanje sa otpadom iz prerade mesa/nusproizvodima životinjskog podrijetla. Karakteristike otpada iz mesne industrije (P)
- Sakupljanje, transport i skladištenje otpada iz mesne industrije/nusproizvoda životinjskog podrijetla. Načini iskorištenja i zbrinjavanja otpada iz mesne industrije (P)
- Načini iskorištenja i zbrinjavanja otpada iz mesne industrije (P)
- Načini prerade i zbrinjavanje otpada iz mesne industrije (V)
- Otpadi iz prerade mesa (T)
- Dizajniranje i upravljanje tehnološkim iskorištenjem otpada iz mesne industrije (V)
- Seminarski radovi
Obvezna literatura
- 1. R. J. Durham and J. A. Hourigan (2007). Waste management and co-product recovery in dairy processing. U: Handbook of waste management and co-product recovery in food processing (Keith Waldron, ur.), Woodhead Publishing Limited, Cambridge England.
- 2. Havranek, J., Kalit, S., Antunac, N., Samaržija, D. (2014). Sirarstvo, Hrvatska mljekarska udruga, Zagreb.
- 3. Tratnik, Lj., Božanić, R. (2012). Mlijeko i mliječni proizvodi, Hrvatska mljekarska udruga, Zagreb.
- 4. Barukčić, I. i sur. (2015). Sirarstvo u teoriji i praksi, Veleučilište u Karlovcu, Karlovac.
- 5. Singh, N. i sur. (2014). Waste water management in dairy industry: pollution abatement and preventive attitudes, International Journal of Science, Environment and Technology 3 (2), 672 – 683.
- 6. Uredba (EZ) br. 1069/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. listopada 2009. o utvrđivanju zdravstvenih pravila za nusproizvode životinjskog podrijetla i od njih dobivene proizvode koji nisu namijenjeni prehrani ljudi te o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1774/2002 (Uredba o nusproizvodima životinjskog podrijetla)
- 7. Rahman, U., Sahar, A., Khan, M A. (2014). Recovery and utilization of effluents from meat processing industries. Food Research International 65 (C), 322–328.
- 8. Jayathilakan, K., Sultana, K., Radhakrishna, K., Bawa, A.S. (2012). Utilization of byproducts and waste materials from meat, poultry and fish processing industries: a review. Journal of Food Science and Technology 49, 278-293.
- 9. Fernando Bustillo-Lecompte, C., Mehrvar, M. (2015). Slaughterhouse wastewater characteristics, treatment, and management in the meat processing industry: A review on trends and advances. Journal of Environmental Management 161, 287-302.
- 10. Salminen, E., Rintal, J. (2002). Anaerobic digestion of organic solid poultry slaughterhouse waste – a review. Bioresource Technology 83, 13-26.