Organsko-biološka proizvodnja povrća (144406)
Nositelj predmeta
Opis predmeta
Predmet Organsko-biološka proizvodnja povrća (OBPP) predstavlja nadgradnju znanja stečenih na preddiplomskom studiju iz predmeta „Proizvodnja povrća“. Obrađuju se temeljni principi ekološke proizvodnje povrća (opći ciljevi i načela organske proizvodnje, označavanje, nadzor; posebna načela i proizvodna pravila primjenjiva na proizvodnju povrća). Pažnja se posvećuje sljedećim temama: održavanje plodnosti i stabilnosti tla (plodored, gnojidba, cjelogodišnja prekrivenost tla), održavanje zdravlja biljaka (preventivne i kurativne mjere prije sjetve/sadnje i tijekom uzgoja: biljno-higijenske, agrotehničke, fizikalne, mehaničke, biološke), sredstva dozvoljena za izravnu primjenu na biljkama. Tehnologija uzgoja povrća po ekološkim principima obrađuje se za skupine povrtnih kultura: mahunarke, plodovito, korjenasto i lukovičasto povrće te lisnato povrće i kupusnjače. Predviđa se aktivno učešće studenata u nastavi putem izrade seminara, dok terenska nastava pruža uvid u konkretnu tehnologiju i procese proizvodnje na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima.
Vrsta predmeta
- Diplomski studij / Hortikultura / Povrćarstvo (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Ekološka poljoprivreda i agroturizam (Obvezni predmet, 1. semestar, 1. godina)
- Diplomski studij / Fitomedicina (Izborni predmet, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 6.00
Engleski jezik: R1
E-učenje: R1
Sati nastave: 60
Predavanja: 36
Seminar: 12
Terenske vježbe: 12
Izvođač predavanja
Izvođač vježbi
Izvođač seminara
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-70%
Dobar (3): 71-80%
Vrlo dobar (4): 81-90%
Izvrstan (5): 91-100%
Uvjeti za dobivanje potpisa
Prezentiran seminarski rad.
Opće kompetencije
Predmet osposobljava za samostalno vođenje gospodarstva u sustavu ekološke poljoprivredne proizvodnje povrća, pruža znanja koja omogućuju uključivanje u nove tehnološke procese vezane uz ekološku poljoprivredu, zapošljavanje u državnim ustanovama i privatnim poduzećima takvih usmjerenja i karakteristika. Također razvija vještine za samostalno učenje, osposobljava za sudjelovanje u timskom radu na stručnim projektima te za prezentiranje stručnih sadržaja.
Oblici nastave
- Predavanja
Predavanja se održavaju u jednoj grupi, a uglavnom se koristi power point prezentacija. Tijekom predavanja koriste se sljedeće tehnike: prikaz sadržaja na početku predavanja, pravljenje studentskih bilježaka, rasprava tijekom izlaganja uz moguća pitanja, pojašnjenja i ponavljanja važnih informacija te završni sažetak predavanja. - Terenske vježbe
Na terenskim vježbama studenti se na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu upoznaju s organizacijom i finalizacijom ekološke proizvodnje povrća. Dobivaju detaljniji uvid u načela biodinamičke/permakulturne proizvodnje. - Seminari
Skupine od četiri studenta izrađuju i prezentiraju zajednički seminar sa zadanom temom iz jednog od područja: zakonska regulativa, održavanje plodnosti tla, održavanje zdravlja biljaka te tehnologija uzgoja odabranih povrtnih kultura, sve u sustavu organsko-biološke proizvodnje.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja | Način provjere |
---|---|
kritički procijeniti pouzdanost i korisnost informacija, ideja i koncepata u području ekološke proizvodnje povrća; | Seminar |
povezati spoznaje iz različitih znanstvenih disciplina u održavanju plodnosti tla i vrednovanju nepesticidnih metoda održavanja zdravlja povrćarskih kultura; | Seminar, Test znanja 1, 2 |
prepoznati i opisati proizvode i proizvodne metode temeljene na ekološkim standardima, | Seminar, Test znanja 1, 2 |
organizirati rad te samostalno upravljati tehnološkim procesima u ekološkoj poljoprivredi na vlastitom gospodarstvu, kao i u sklopu većih proizvodnih sustava. | Seminar, Test znanja 1, 2 |
Način rada
Obveze nastavnika
Studente informirati o programu nastave, obvezama koje trebaju ispuniti, načinu oblikovanja ponderirane ocjene i kriterijima ocjenjivanja. Redovito održavanje svih oblika nastave utvrđenih nastavnim planom. Dodjeljivanje tema i ocjenjivanje sadržaja seminara. Priprema nastavnih materijala putem sustava e-učenja te priprema ispitnih materijala. Održavanje konzultacija, pisanih testova znanja i završnih ispita u ispitnim rokovima.
Obveze studenta
Redovito pohađanje nastave predviđene nastavnim planom, obavezno uključivanje u sustav e-učenja Merlin. Aktivno sudjelovanje na vježbama. Priprema seminara (pismeno, usmeno). Polaganje testova znanja. Uvjet za pristupanje ispitu je izrada i prezentacija seminara.
Polaganje ispita
Elementi praćenja | Maksimalno bodova ili udio u ocjeni | Bodovna skala ocjena | Ocjena | Broj sati izravne nastave | Ukupni broj sati rada prosječnog studenta | ECTS bodovi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja, vježbe, seminari) | 54 | 54 | 1,7 | |||
Seminar (S) | 20 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 26 | 0,9 |
1. test znanja (TZ1) | 40 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 50 | 1,7 |
2. test znanja /TZ2) | 40 % |
60-70% 71-80% 81-90% 91-100% |
Dovoljan (2) Dobar (3) Vrlo dobar (4) Izvrstan (5) |
2 | 50 | 1,7 |
Ukupno | 100 % | (S×0,2)+(TZ1×0,4)+(TZ2×0,4) | 60 | 180 | 6 |
Elementi praćenja | Opis | Rok | Nadoknada |
---|---|---|---|
Pohađanje nastave (predavanja, vježbe, seminari) | Vodi se evidencija nazočnosti studenata. Izostanci su dopušteni sukladno Pravilniku o studiranju na AFZ. | Tijekom semestra | Nadoknada nije moguća |
Seminar (S) | Zadane teme iz jednog od područja u sustavu ekološke polj. proizvodnje: zakonodavstvo, održavanje plodnosti tla, održavanje zdravlja biljaka, tehnologija uzgoja zadanih vrsta povrća. | 6. tjedan | Moguća u 15. tjednu nastave |
1. test znanja (TZ1) | Opća načela i elementi tehnologije uzgoja u OBP povrća (skupine povrća 1, 2) | 10. tjedan | Tijekom ispitnih rokova |
2. test znanja /TZ2) | Proizvodna pravila i elementi tehnologije uzgoja u OBP povrća (skupine povrća 3,4) | 15. tjedan | Tijekom ispitnih rokova |
Završni ispit (ZI) | Obuhvaća ispitne dionice (TZ1, TZ2) iz kojih student nije stekao pozitivnu ocjenu. | Ispitni rokovi |
Tjedni plan nastave
- P-1 Uvod u predmet. P-3 Sustavi poljoprivredne proizvodnje.
- P-4 Načela i proizvodna pravila u organsko-biološkoj proizvodnji povrća (OBPP).
- TV-4 Posjet obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (OPG) u sustavu ekološke poljoprivredne proizvodnje, V. Gorica.
- TV-4 Posjet OPG u sustavu ekološke poljoprivredne proizvodnje, Sesvete.
- P-4 Kontrola i certifikacija u OBP.
- S-4 Seminari iz područja održavanja plodnosti tla u OBP i legislative u ekološkom sustavu proizvodnje.
- P-4 Mjere zaštite povrća od biljnih štetočinja u OBP (prije sjetve/sadnje i tijekom uzgoja; preventivne, kurativne).
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja lisnatog povrća.
- TV-4 Posjet udruzi biodinamičkih proizvođača „Duga plus“, Čakovec ili permakulturnim proizvođačima, Blatuša.
- S-4 Seminari iz područja zaštite povrća od biljnih štetočinja u OBPP. Pisani test znanja.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja kupusnjača.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja mahunarki.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja plodovitog povrća.
- P-4 Organsko-biološka proizvodnja korjenastog i lukovičastog povrća.
- S-4 Seminari iz područja OBP odabranih povrtnih kultura. Pisani test znanja.
Obvezna literatura
- Igrc Barčić J., Maceljski M. (2001). Ekološki prihvatljiva zaštita bilja od štetočinja. Zrinski, Čakovec
- Kisić I. (2014). Uvod u ekološku poljoprivredu. GZH, Zagreb
- Kreuter M.-L., 2008. Bio-vrt. Marjan tisak, Zagreb
- Lešić R. i sur., 2004. Povrćarstvo. Zrinski, Čakovec
- Pravilnik o ekološkoj poljoprivrednoj proizvodnji. Narodne novine, br. 19 (2016).
- Uredba Vijeća (EZ) br. 834/2007 o ekološkoj proizvodnji i označavanju ekoloških proizvoda. SL L 189 (20.7.2007).
- Uredba Komisije (EZ) br. 889/2008 od 5.rujna 2008. o podrobnim pravilima za provedbu Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 o ekološkoj proizvodnji i označavanju ekoloških proizvoda u pogledu ekološke proizvodnje, označavanja i stručne kontrole, s pripadajućim izmjenama. SL L 250 (18. 9. 2008).
- Zakon o poljoprivredi. Narodne novine, br. 30 (2015).
- Žutić I. (2016). Odabrana poglavlja predavanja iz predmeta Organsko-biološka proizvodnja povrća. Interna skripta, AFZ, Zagreb.
Preporučena literatura
- Chalker-Scott L., The Myth of Biodynamic Agriculture. Dostupno na: http://www.theinformedgardener.com.
- Fukuoka M., 1995. Revolucija jedne slamke. Ekoherbalija, Zagreb
- Thun M., 2009. Praktično vrtlarenje. Biološko-dinamička metoda. Zlata Nanić. Zagreb
- Von Wistinghausen C. et al., 2009. Upute za pripremanje biološko-dinamičkih pripravaka za prskanje i kompost. Renata Bakota, Zagreb
- Znaor D., 1996. Ekološka poljoprivreda. Globus, Zagreb
- Lešić R., Ban D. (2003). Organsko-biološka proizvodnja povrća za tržište. Zbornik radova 1. hrvatskog simpozija iz ekološke poljoprivrede „Hrvatski put u ekološku poljoprivredu”, Zagreb 15-17.11.2000. V. Maštrović (ur.). Majke za prirodni zakon etc, Zagreb
- Puđak J., Bokan N. (2011). Ekološka poljoprivreda – indikator društvenih vrednota. Sociologija i prostor 49, 190(2): 137–163.
- Kuepper G., Gegner L. (2004). An overview of organic crop production. National Center for Appropriate Technology (NCAT). Attra - National Sustainable Agriculture Information Service. Dostupno na: http://www.attra.ncat.org/attra-pub/PDF/organiccrop.pdf
- Kiš K., Kiš M. (2014). Permakultura – održivi vrt, zbrinuta zemlja, sretni ljudi. Planetopija, Zagreb
- Lazić B., Ilić Z.S., Đurovka M. (2013). Organska proizvodnja povrća. Centar za organsku proizvodnju, Selenča i Univerzitet Edukons, Sremska Kamenica; Novi Sad.